Permalänk
Medlem

Topre (framförallt HHKB, men även RF) eller capacitive buckling spring (IBM Model F).

Vissa dagar föredrar jag den ena framför den andra. Då jag delar kontor men andra vinner Topre på jobbet då BS är alienerande högljudda. Buckling spring over membrane (IBM Model M) är också ganska trevliga, men står sig slätt jämfört med capacitive BS. Alps är inte fel de heller. Jag tycker framförallt om de dämpade varianterna, som är riktigt tysta och fina.

Cherry ger jag generellt inte så mycket för. Jag har dock aldrig provat några vintage Cherry, som skall skall vara lenare i känslan. Jag tyckte Cherry var riktigt trevliga och förstod inte vad den scratchiness folk gnällde på handlade om på förrän jag provade Topre. Nu är det kört.

Permalänk
Medlem

Testat Cherry Blue och Cherry Black. Kör för tillfället med black för mitt tangentbord som hade blue dog. Båda är helt OK när man vant sig men tycker nog ändå blå var snäppet skönare än svarta.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Avstängd

Rubberdome är skönast.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

märker ingen större skillnad om ja ska va ärlig mer än att mekaniska har en tendens att låta mer som å skriva på en skrivmaskin.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Om jag ska vara en besservisser så kan jag påpeka att det heter Alps och inte ALP. Det är varken en förkortning eller plural. Loggan är bara i stora bokstäver.

Äldre MX Blue känns bättre än nya, för övrigt.

Menar du att de slitits med tiden så att skavet försvinner eller att de hade annan konstruktion förr som inte skaver alls?

Permalänk
Medlem

Cherry black.

Spelar en hel del RTS vilket gör att det lite djupare motståndet passar bra för min del.

Permalänk
Medlem

Av dom jag använt är MX Green min absoluta favorit!
Gillar när det är lite tyngd i knapparna.
Tycker även att dessa funkar galet bra till det mesta.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Inaktiv

Rubber dome. Jag avsky oljud från tangentbord. Framför allt när man skriver så fort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

MX Clear för skrift och MX Brown för spel. Hatar linjära brytare

Sen som föregående post säger så är Rubber Dome extremt najs det med.

Permalänk
Medlem

Jag vill prova Bruna men just nu kör jag med Blåa. Har haft Röda och de var alldeles för jobbiga att skriva på tyckte jag, behövde bara råka dra fingret över en tangent så registrerades den. Svarta har ingen större åsikt om, de är väl OK men inget jag hade skaffat, men jag vet inte varför.
Buckling Spring hade jag också vela prova, men det är svårt att hitta ett Model M.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av s0sdaf:

Menar du att de slitits med tiden så att skavet försvinner eller att de hade annan konstruktion förr som inte skaver alls?

http://deskthority.net/photos-f62/cherry-mx-old-vs-new-t139-3...

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Just ja, den tråden. Har läst den (dock var det ett tag sen). Jo jag vet att det är skillnad på gamla å nya Cherrys. Frågan är om det har någon påverkan på just det fenomen jag stör mig på. Jag har faktiskt några gamla MX Brown från tidigt 90-tal (med gamla loggan precis som i tråden) men även dom skaver lite grann. Tror det är "knäet" som ger den taktila bumpen som skaver på vägen tillbaka. Det är lite irriterande för dels känns det lite som att det kommit ner skräp i brytaren och dessutom bromsar det in brytaren när den återvänder, vilket gör att jag måste anstränga (lyfta) fingret med egen kraft för att brytaren ska återgå till sin viloposition, istället för att bara slappna av i fingret.

På Cherrys linjära brytare verkar inte detta problem finnas (har ett ganska nytt tangentbord med MX Black's), de skaver inte och jag behöver inte hjälpa brytaren tillbaka, men det kan ju likväl bero på den starkare fjädern (eller kanske en kombination av båda).

Permalänk
Entusiast

Cherry MX Brown.
Solklar vinnare, även om jag inte har testat samtliga brytare i listan.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk

Kört Svarta, Röda, och Bruna cherry!

Kör röda idag på mytt k65 rgb men saknar mitt ducky tangentbord med bruna brytare. Tycker röda är för lätta samt låter förmycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Cherry MX Brown.
Solklar vinnare, även om jag inte har testat samtliga brytare i listan.

Haha, jo det är ju lätt att kora en vinnare när man inte "låtit alla deltagare tävla"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av s0sdaf:

Haha, jo det är ju lätt att kora en vinnare när man inte "låtit alla deltagare tävla"

Bara för att alla deltagare inte fått tävla, så betyder det inte att någon har fått chansen.
Jag har testat Blue, Red, och Brown bland Cherry's brytare, kanske dumt av mig att inte nämna det i inlägget!

MX Blue låter alldeles för mycket, MX Red känns som svamp och Brown känns som en blandning mellan MX Blue (utan oljudet) och kvalitativa membrane switchar(IBM).

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -