Letar efter en bra surfplatta! Hjälp?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

Letar efter en bra surfplatta! Hjälp?

Hejsan Sweclockers!

Nu var det min tur att skaffa en surfplatta, men problemet är att jag inte vet vilken jag ska välja.

Jag har kollat runt lite och den som jag fastnar mest för är Google nexus 9 (32gb 4g LTE 5200 kr ISP Skärm) och även Nvidias Shield (32 gb 4g LTE 3400 kr ISP Skärm)

Vad tycker ni? Vilken rekommenderar ni? Kom gärna med förslag på andra surfplattor! Jag vill ha en surfplatta som man kan ta med sig lite överallt om det skulle behövas och då vill jag ha tillgång till internet, dvs. ha 4g på surfplattan.

Det måste vara Android.

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

Kom gärna med förslag på andra surfplattor som är snabba, har bra skärm och fungerar som de ska.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sälen
Registrerad
Maj 2004

Köp inte nVidia SHIELD, den dras med alldeles för många brister i både hårdvara & mjukvara. Har haft en själv & den fick jag tillslut återköp på efter att den börjat spricka av sig själv i plasten, finns extremt många med detta felet och nVidia i USA byter ut plattor direkt men här i Sverige lyckades inte butiken där jag köpte plattan få något svar av varken nVidia eller distributören om dom skulle laga/kreditera/byta plattan efter mer än 3 veckor. Då betalade butiken på eget bevåg tillbaka pengarna jag lagt ut.

Jag kan inte kraftigt nog avråda ett köp av SHIELD plattan, den har rejäl prestanda men tyvärr löjligt låg kvalité.

3DMark | R7 1800x | Asrock X370 Prof. Gaming | Corsair 16GB LPX 3733 c17 (sr-bdie@ 3466c14) | Corsair h150i Pro | MSI GTX1080 Gaming X | 500GB 970EVO, 1050GB MX300, 2x 120GB 510, 3TB 7200rpm | RM750x | Xonar Phoebus | Phanteks Enthoo Evolv Atx | Acer Z35 | Logitech G810 & SS Rival 500 | Xbox One | Elite Controller | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Samsung Galaxy Tab Pro om man vill ha prestanda utan att betala allt för mycket. Har använt min 8.4 ett bra tag nu och sammanfattar den såhär:

+ Prestanda. Har aldrig upplevt den som laggig.
+ Skärmen, den är riktigt bra.

- Subjektivt, men jag gillar inte gränssnittet.
- Wifi tenderar att krångla ibland, ganska vanligt har jag läst mig till. Vet inte om det kommer lösas med ny mjukvara eller om det är hårdvarukrångel.
- Belysningen till touchknapparna slocknar när man startar om enheten. Man får gå in i inställningarna och avaktivera och aktivera så fungerar det igen.
- Placeringen av högtalarna. Har man plattan i landskapsläge täcker man lätt för dom med händerna.

Det är en bra platta men det finns dock brister. Jag kan dock leva med dom iallafall.

Dator: LG P420 | Intel Core i5-2410M 2.3 GHz | Nvidia GeForce GT 520M | 8 GB RAM
Kringutrustning: Razer DeathAdder Chroma | Razer Kraken Pro | LG E2260 | SteelSeries Qck+ | QPAD MK-80 MX BLUE | Western Digital My Book 1140 2 TB
Mobilt: Samsung Galaxy S5 | Ej rootad | (Lolipop stock)
Surfplatta: Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 | Ej rootad | (KitKat stock)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av tellus82:

Köp inte nVidia SHIELD, den dras med alldeles för många brister i både hårdvara & mjukvara. Har haft en själv & den fick jag tillslut återköp på efter att den börjat spricka av sig själv i plasten, finns extremt många med detta felet och nVidia i USA byter ut plattor direkt men här i Sverige lyckades inte butiken där jag köpte plattan få något svar av varken nVidia eller distributören om dom skulle laga/kreditera/byta plattan efter mer än 3 veckor. Då betalade butiken på eget bevåg tillbaka pengarna jag lagt ut.

Jag kan inte kraftigt nog avråda ett köp av SHIELD plattan, den har rejäl prestanda men tyvärr löjligt låg kvalité.

Det där drabbade bara en liten del av plattorna och det var endast dom första batcherna som drogs med det problemet, det där gäller knappast för alla det är en bra platta självklart om man har problem är det ju trist men det är ju ett solklart garantiärende, svenska butiker är bra på att mygla bort sig när det gäller sånt här ibland, försök igen en platta ska inte spricka bara sådär..

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sälen
Registrerad
Maj 2004
Skrivet av HazZarD:

Det där drabbade bara en liten del av plattorna och det var endast dom första batcherna som drogs med det problemet, det där gäller knappast för alla det är en bra platta självklart om man har problem är det ju trist men det är ju ett solklart garantiärende, svenska butiker är bra på att mygla bort sig när det gäller sånt här ibland, försök igen en platta ska inte spricka bara sådär..

Det har visat sig att det inte är bara första batchen plattor som spricker, det gör även den senaste. LTE versionen skulle ha en fixad plastblandning enligt Nvidia, det hade den inte. Den uppdaterade wifi versionen spricker precis som den första. Sen kan man kika på de andra roliga felen som plattan kan ha, lossnade baksida, bulig baksida, vridet glas, taskig wifi, distorsion i display vid lätt tryck osv. Listan kan bli rätt lång tyvärr.

3DMark | R7 1800x | Asrock X370 Prof. Gaming | Corsair 16GB LPX 3733 c17 (sr-bdie@ 3466c14) | Corsair h150i Pro | MSI GTX1080 Gaming X | 500GB 970EVO, 1050GB MX300, 2x 120GB 510, 3TB 7200rpm | RM750x | Xonar Phoebus | Phanteks Enthoo Evolv Atx | Acer Z35 | Logitech G810 & SS Rival 500 | Xbox One | Elite Controller | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

Okej det dära lät ju inget vidare verkar som dom ljuger då inte bra vilka nötter, har ju en note 7 dock som jag tänkte byta till en shield senare, kanske bäst att strunta i det då.

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit