Permalänk

Svart skärm vid uppstart

Hej

Kan börja med att säga att jag precis börjat lära mig att överklocka. Läst igenom diverse guider och sett videos. Så jag vet på ett ungefär vad som behövs att ställa in.

Har precis överklockat genom att köra autoklock i bios. Ställde sedan in volten själv men det vart nästintill likadan som vid autoklocken.

Problemet jag har är när jag startar upp datorn så får skärmen för sig att inte starta ibland. Har kollat på moderkortet vilka lampor som lyser den börjar med
"Intel218V" eller PCI_EX1_1 (lyser där omkring och ser bara dom namnen när jag tittar i manualen) sedan slocknar den och sedan lyser CPU_led så slocknar den och går till dram_led (Boot_device_led lyser alltså inte men ). Datorn är igång om den är inne i windows eller inte vet jag inte men de krävs 1 eller 2 reboot för att skärmen ska funka. När den funkar så börjar led "Intel218V" eller PCI_EX1_1 sedan går den till Boot_device_le.

Det känns som att allt flyter på annars.....kanske något lagg ibland i spel (höga inställningar) men inte något man stör sig på.

Asus Z97-A
Inteli5 4690k
Hyper evo 212
Asus geforce gtx 960 strix
16gb ram
Samsung 850 evo 250gb
750+80w PSU

Max temp i intel burn test är 85c - 90c.

Vcore 1.251
BCLK: 102
Multiplier: 44
Max cpu cache ratio: 41

Sedan så ställer den ju in andra inställningar vid autoklock så som minne. Kanske någon iställning där som de är vajsing på? Om jag minns rätt så testade jag själv att göra en manuel överklock och då hade jag inga problem med att skrämen blev svart men då steg tempen ytterligare och då blev de alldeles för högt.

I Cinebench får jag mellan 670 - 675cb, 150fps och 9800poäng 3D mark.

Skriv om ni behöver mer info, all hjälp uppskattas.