Permalänk
Medlem

Bygglogg: Ghostly Chili

Då var det dags för min första bygglogg

Lite bakgrundsinformation om mig:

Jag har det senaste 13 åren byggt mina egna maskiner och byggt några one-offs under åren. pga min ADHD så har jag tyvärr dragit mig från att starta en bygglogg då uppdateringar kan komma sporadiskt och jag missar att ta bilder, Detta skall det dock bli ändring på och det är därför jag ny startar denna tråd.

Vill börja med att tacka AMD för att de hjälpte till med följande komponenter

  • AMD FX-9590 Black Edition

  • MSI Radeon R9 290X Lighnting

  • AMD Memory Gaming Edition 2133MHZ

Vill även tack Noctua för de hjälper till med följande komponenter

  • Noctua NH-D15

  • Noctua NF-A14

  • Noctua NF-P14s

Inhandlade under hösten 2014 följande Komponenter:

  • Corsair RM 1000 + Sleeved cable kit (PSU)

  • Asus Crosshair V Formula-Z

  • Samsung 840 EVO

  • Phanteks Enthoo Pro

Namnet för projektet kommer från chilifrukten Bhut Jolokia AKA Ghost Pepper och blev inspirerad av namnet mestadels på grund av processorn som ni säkerligen är bekant med.

Projektet kommer fortlöpa under någon månads tid då jag även har ett arbete under dagtid att sköta.

FX-9590 ligger på 220w TDP och det är här själva utmaningen börjar.

Jag skall nämligen använda mig av konventionell luftkylning för att tämja detta monster. Ni tänker naturligtvis på att jag borde valt vattenkylning för att leda bort värmen och jag var själv inne på det spåret innan jag ångrade mig och valde luftkylning, Anledningen till detta är för att jag vill minimera fläktljudet när jag bara slösurfar eller håller på med uppgifter som inte kräver så mycket av datorn samt slippa allt bry med att rensa loop och hålla kolla på pump,läckage osv.

Saker som skall göras
Ej påbörjat []
Påbörjat [/]
Färdigt [X]

  1. Rensa chassits innandöme []

  2. Planera och optimera luftgångar för att undvika stagnerad luft och optimera luftflöde samt minska turbulens[]

  3. Montera och testköra komponenter samt undersöka hur luften rör sig i chassit[]

  4. Sandblästring och grundmålning samt airbrush motiv[]

  5. Montering av chassits delar efter lackering[]

  6. Montera komponenter samt kabeldragning[]

  7. Custom made logotype etsad på plexi/lexan sidofönster[]

  8. Show-off på galleriet[]

Tack till följande

Visa signatur

Gammal men bra.