Tråden för Yrkesaktiva inom IT-Support, Drift, CIO/IT-Chefer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2001

Tråden för Yrkesaktiva inom IT-Support, Drift, CIO/IT-Chefer

Har tänkt att denna tråd som en plats att utbyta erfarenhet, bolla idéer och ställa frågor till yrkeskollegor.

Det kan handla om det mesta man stöter på:

• Tekniska problem

• Organisatoriska problem

• Karriärsutveckling

• Teknisk Utveckling

• Strategier för IT

m.m

Om det finns ett större intresse av denna typ av diskussioner kanske man på sikt kan kolla med Swec-redaktionen om det finns utrymme för en egen liten forumdel för denna sorts diskussioner.

Jag kan börja med att sätta bollen i rullning. Jag jobbar som IT-Chef på ett medelstort företag med drygt 100 anställda och går i tankar om större omstruktureringar av it-miljön, samt kostnadseffektiviseringar.

Ni som har erfarenhet får gärna komma med input kring dessa frågor:

Fördelar/nackdelar med att köra Offie 365+ OneDrive vs Office 2013(eller kommande versioner) + Egen filserver
Fördelar/Nackdelar med att köra hostad server miljö vs att köra eget.

De risker som jag ser är tex att vi som ett lite mindre företag inte får den support som tyngre aktörer får, dvs man bortprioriteras. Säg att vi har problem och så har tex..karolinska institutet problem samtidigt, så kommer ju garanterat inte vi få hjälp först.
Jag ser dock fördelar i minskad support för användarna, mindre krångel med office installationer, lättare att jobba mobilt etc. Dock är man beroende av en anslutning på ett helt annat sätt, om man jobbar med stora filer så gissar jag på att anslutningen är mycket snabbare till vår lokala filserver vs att jobba mot molnet.

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||Gigabyte GTX 970||850EVO 500GB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm