Permalänk
Medlem

Tv hittar inte kanaler!

Tjenare, jag har kopplat in antennkabeln in i tvn och i uttaget i väggen. Men det är så att tvn nt hittar några kanaler alls. Är det något jag gör fel eller?
Kanaler fungerar med en liten adapter farsan köpte, måste man ha en sådan mellan för att kanaler ska fungera?kan man inte köra bara kabel till tvn sen till antenn/tb uttaget?

Permalänk
Medlem

Vad gäller de för operatör samt TV modell?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Vad gäller de för operatör samt TV modell?

Bor i en villa, jag har ingen operatör utan kan köra antenn/via internet.
Alltså jag är efter SVT kanaler osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 007onex:

Bor i en villa, jag har ingen operatör utan kan köra antenn/via internet.
Alltså jag är efter SVT kanaler osv.

Då måste du skaffa en digital-TV box för att det ska fungera.

"Fram till den 31 januari 2008 sände det analoga nätet parallellt med det digitala. En släckning av det analoga nätet påbörjades den 19 september 2005 och genomfördes i olika geografiskt indelade etapper fram till den 29 oktober 2007."

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Vad gäller de för operatör samt TV modell?

Skrivet av Rajat:

Då måste du skaffa en digital-TV box för att det ska fungera.

Det fungerar med en DVB-T reciver, måste jag ha en sådan? Fungerar det inte direkt till tvn?
Så varje tv i hemmet måste ha en sådan reciver?
Men när jag bodde i en lägenhet så var det bara koppla in i väggen och tvn och köra

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 007onex:

Bor i en villa, jag har ingen operatör utan kan köra antenn/via internet.
Alltså jag är efter SVT kanaler osv.

Är det en gammal analog tv så att det du kallar adapter egentligen är en dvb t mottagare ?

Moderna tv ar har inbyggd digitalmottagare, analoga marknäten är avstängda sedan länge i de flesta länder, sedan 31 januari 2008 i Sverige, däremot finns analog tv kvar hos en del kabeltvoperatörer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

Det fungerar med en DVB-T reciver, måste jag ha en sådan? Fungerar det inte direkt till tvn?
Så varje tv i hemmet måste ha en sådan reciver?
Men när jag bodde i en lägenhet så var det bara koppla in i väggen och tvn och köra

Ja, du behöver en dekoder/mottagare någonstans.
Ja, du behöver en dekoder/mottagare till varje TV som ska se digital-tv.
Ja, dom sände antagligen ut både analog och digital bild i grundutbudet.

Dom flesta nyare tvapparater har detta inbyggt så du kan se dom fria digitala kanalerna.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Marks%C3%A4nd_digital-TV_i_Sveri...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd

Vad är det för tv, det är rätt ovanligt att nyare tv-apparater saknar inbyggd digitalbox...

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag aldrig nämnde tvn, det är en Philips 50PFT4309/12

Permalänk
Avstängd

Den klarar DVB-T/T2/C så se till att den inte är inställd på C så ska det fungera.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 007onex:

Ursäkta att jag aldrig nämnde tvn, det är en Philips 50PFT4309/12

Då har du nog bara använt fel mottagare när du söker, du väljer normalt sett mottagare innan du börjar söka kanaler.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 007onex:

Det fungerar med en DVB-T reciver, måste jag ha en sådan? Fungerar det inte direkt till tvn?
Så varje tv i hemmet måste ha en sådan reciver?
Men när jag bodde i en lägenhet så var det bara koppla in i väggen och tvn och köra

I lägenhet så har fastighetsägaren ett avtal där de står för vissa kanaler i ett grundutbud, vilka kanaler som ingår skiftar mellan olika fastighetsägare och beror på vem de har avtal med.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Den klarar DVB-T/T2/C så se till att den inte är inställd på C så ska det fungera.

Skrivet av mrqaffe:

Då har du nog bara använt fel mottagare när du söker, du väljer normalt sett mottagare innan du börjar söka kanaler.

Nu har jag använt både DVB-T och C fortfarande inga kanaler, alltså antenn till tv. Men med recivern så fungerar det. Det står olika delar av EU har det nå påverkan? Typ East europ, West osv

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 007onex:

Nu har jag använt både DVB-T och C fortfarande inga kanaler, alltså antenn till tv. Men med recivern så fungerar det. Det står olika delar av EU har det nå påverkan? Typ East europ, West osv

Vad menar du med "receivern" ?
Ja region spelar roll eftersom frekvenserna skiljer beroende på området.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad menar du med "receivern" ?
Ja region spelar roll eftersom frekvenserna skiljer beroende på området.

http://m.imgur.com/HgaYQo6,1i6cMa9
Där har ni bild på recivern och på "system", vad ska jag välja på system då?
Med recivern då fungerar allt som vanligt

Permalänk
Avstängd

DU ska välja DVB-T och rätt region.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 007onex:

http://m.imgur.com/HgaYQo6,1i6cMa9
Där har ni bild på recivern och på "system", vad ska jag välja på system då?
Med recivern då fungerar allt som vanligt

Det där är ju en dvb t mottagare, en receiver avser i normala fall en hembiomaskin när du pratar om det i samband med en tv, om du bor i vill och ni har egen antenn är det dvb-t, t2 och Sverige tillhör västeuropa eller norden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad menar du med "receivern" ?
Ja region spelar roll eftersom frekvenserna skiljer beroende på området.

Skrivet av trollhattan:

DU ska välja DVB-T och rätt region.

Skrivet av mrqaffe:

Det där är ju en dvb t mottagare, en receiver avser i normala fall en hembiomaskin när du pratar om det i samband med en tv, om du bor i vill och ni har egen antenn är det dvb-t, t2 och Sverige tillhör västeuropa eller norden.

My bad, stod reciver på adaptern.
Jag har satt rätt på det dvs DVB-T och Western Europe. Jag återställde hela tvn och gick efter de inställningar ni gav mig och tvn verka hitta digitala kanaler nu. Jag förstår inte varför man inte kan söka kanaler efter tv installation. (Det var inte jag som starta tvn för första gången)
Tack för svaren allihopa, ni har hjälpt väldigt mycket!