Raspberry Pi säljer 5 miljoner exemplar

Permalänk
Melding Plague

Raspberry Pi säljer 5 miljoner exemplar

Att enkortsdatorn Raspberry Pi är populär är kanske ingen överraskning, men nu avslöjas att hela fem miljoner exemplar hittat ut till kunder världen över.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det är värt att byta ifrån en första generationens NUC (DC3217IYE) till en RPI 2?

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Måste förr eller senare skaffa en

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Har man sett några synergieffekter i försäljningen av Hallonpaj?

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Någon som vet om det är värt att byta ifrån en första generationens NUC (DC3217IYE) till en RPI 2?

NUC och Raspberry Pi går inte att jämföra på det sättet, de har olika användningsområden. Den NUC som du refererar till är många, många gånger snabbare än en Raspberry Pi 2.

Pi:en har du till att bygga elektronikprototyper, medieuppspelare, enklare servrar för automation, utveckla idéer till IoT, styra sensorer, läsa data m.m. Jag har t.ex. använt Raspberry Pi för att bygga en router för IPv6. Den kör ju linux så du kan göra nästan vad som helst, av det enklare slaget. Skulle du vilja testa hur det är att konfigurera en linuxdator för mejl eller webbserver? Det går perfekt. Det är mer åt det hållet du ska tänka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

NUC och Raspberry Pi går inte att jämföra på det sättet, de har olika användningsområden. Den NUC som du refererar till är många, många gånger snabbare än en Raspberry Pi 2.

Pi:en har du till att bygga elektronikprototyper, medieuppspelare, enklare servrar för automation, utveckla idéer till IoT, styra sensorer, läsa data m.m. Jag har t.ex. använt Raspberry Pi för att bygga en router för IPv6. Den kör ju linux så du kan göra nästan vad som helst, av det enklare slaget. Skulle du vilja testa hur det är att konfigurera en linuxdator för mejl eller webbserver? Det går perfekt. Det är mer åt det hållet du ska tänka.

eller arkadmaskin/emulator

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

NUC och Raspberry Pi går inte att jämföra på det sättet, de har olika användningsområden. Den NUC som du refererar till är många, många gånger snabbare än en Raspberry Pi 2.

Pi:en har du till att bygga elektronikprototyper, medieuppspelare, enklare servrar för automation, utveckla idéer till IoT, styra sensorer, läsa data m.m. Jag har t.ex. använt Raspberry Pi för att bygga en router för IPv6. Den kör ju linux så du kan göra nästan vad som helst, av det enklare slaget. Skulle du vilja testa hur det är att konfigurera en linuxdator för mejl eller webbserver? Det går perfekt. Det är mer åt det hållet du ska tänka.

Mitt användningsområde är exklusivt till att köra Raspbmc.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Någon som vet om det är värt att byta ifrån en första generationens NUC (DC3217IYE) till en RPI 2?

Rpi:n är perfekt att köra med om man har tv i sovrummet, om enda syftet är att streama film men inte 100 till att ha som fullfjädrar HTPC.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd

Rasperry Pi känns hopplöst förlegad.
Bra att 2an kom, den behövdes verkligen. Men även den känns rätt förlegad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Rasperry Pi känns hopplöst förlegad.
Bra att 2an kom, den behövdes verkligen. Men även den känns rätt förlegad.

I jämförelse med vad? Andra 300 kronors datorer? Du behöver inte gamingprestanda för alla projekt.

Visa signatur

Intel I7 6700K | EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra | Asus Maximus VIII Alpha | 32GB Corsair CL16 Vengeance LED DDR4 | Corsair HX750i | NZXT S340 Elite | Be quiet! Silent Loop

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Rasperry Pi känns hopplöst förlegad.
Bra att 2an kom, den behövdes verkligen. Men även den känns rätt förlegad.

Lite nyfiken bara.
Vad jämför du med när du tycker att den är förlegad?

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nirnaeth:

Lite nyfiken bara.
Vad jämför du med när du tycker att den är förlegad?

Man kan egentligen jämföra den mot vilket annat SoC som helst. Nästan alla är bättre.
Speciellt om man jämför mot HardKernel ODROID grejer eller mobiltelefoner, men även vilken Cubieboard, BeagleBoard, eller vad som helst är bättre.

Raspberry Pi hör verkligen till det absolut sämsta.
Sen har den ju en gammal ARMv6 arkitektur som är över ett tio år gammalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Rasperry Pi känns hopplöst förlegad.
Bra att 2an kom, den behövdes verkligen. Men även den känns rätt förlegad.

Sen så är ju inte grejen att man får grym prestanda (eller bra prestanda per krona), utan att erbjuda en billig dator till folk som vill lära sig programmering och inte har så mycket pengar. Åtminstone från början var detta syftet.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Om nu MS bara kunde ge besked om när Windows 10 finns tillgängligt till Pin.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Inaktiv

Jag är då bara positivt överraskad av hur mycket min Raspberry Pi 2 klarar. En helt ljudlös dator som drar någon enstaka watt och agerar både torrentklient och mediacenter för 1080p material felfelfritt. Inte är den dyr heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Man kan egentligen jämföra den mot vilket annat SoC som helst. Nästan alla är bättre.
Speciellt om man jämför mot HardKernel ODROID grejer eller mobiltelefoner, men även vilken Cubieboard, BeagleBoard, eller vad som helst är bättre.

Raspberry Pi hör verkligen till det absolut sämsta.
Sen har den ju en gammal ARMv6 arkitektur som är över ett tio år gammalt.

Nej, har du ens läst nyheten? Det finns en Raspberry Pi 2.

Raspberry Pi 2 har en Cortex A7 med fyra kärnor på 900mhz vardera (ARMv7), någon typ av GPU för uppspelning av video och enklare 3D samt 1gb LPDDR2. Detta öppnar upp för en hel del mer vanliga Linux med ARM-stöd och även Windows 10.

Så den nya RPi2 har gott om prestanda för en hel del ändamål. Jag slog själv till och köpte en RPi2 för att köra mediacenter till TVn och är helnöjd. Klarar galant uppgiften att vara mediacenter och har inga problem med 1080p, webstreams (t.ex. Youtube) eller Spotify. Den nya RPi2 kan helt klart konkurrera med de ändamål en NUC ofta har. Jag ser inga problem att ha den som kontorsdator för skrivande och surf om man skulle vilja.

Raspberry Pi 2 är dessutom väldigt lågt prissatt och har en bra tillgänglighet till skillnad från många av dess konkurrenter. De flesta svenska webbhandlare har dem i lager. Jämfört med en NUC snackar vi 1/4 av priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

eller arkadmaskin/emulator

Samma jag har min Pi till

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem

Använde min gamla RPI B som htpc, den var slö, långsam och xbmc distarna var krashbenägna.
Första RPi klarade knappt av att leverera 150mAh till USB portarna, vilket betydde att nästan allt man petade i, inte fungerade. Man kunde välja, ska jag ha wifi, eller tangentbord.. Ni förstår säkert problemet.

RPi 2 B, har strömhanteringen från RPi B+ (650mAh till USB portarna, ska tydligen kunna ändras via config. ej kollat) Och med 4st kärnor på (I mitt fall 1GHz) är det inga problem alls att använda den med XBMC/Kodi. Dock måste jag säga att jag faktiskt inte har den som htpc för tillfället. Sitter istället och leker med Open Arena ^^

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk

Kul att vara en i en minoritet då xD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Medlem
Skrivet av grynnan:

Använde min gamla RPI B som htpc, den var slö, långsam och xbmc distarna var krashbenägna.
Första RPi klarade knappt av att leverera 150mAh till USB portarna, vilket betydde att nästan allt man petade i, inte fungerade. Man kunde välja, ska jag ha wifi, eller tangentbord.. Ni förstår säkert problemet.

RPi 2 B, har strömhanteringen från RPi B+ (650mAh till USB portarna, ska tydligen kunna ändras via config. ej kollat) Och med 4st kärnor på (I mitt fall 1GHz) är det inga problem alls att använda den med XBMC/Kodi. Dock måste jag säga att jag faktiskt inte har den som htpc för tillfället. Sitter istället och leker med Open Arena ^^

mA*, inte mAh.

Håller med i övrigt. Testade tidigt någon XBMC-dist och att strömma högupplöst material från min NAS var att glömma. Kan hända att detta ordnades senare med överklockning m.m men jag har inte prövat. RPi 2 lär ju klara denna uppgift galant.

Permalänk
Inaktiv

Inte förvånad, har köpt fyra stycken för olika projekt.

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte en och ska säker köpa minst 30st till. Orsaken skitbillig och populär hårdvara som finns att köpa i väldigt många butiker.

Datakraften RPI 2 är så bra så nu går det faktisk även att surfa på den, även om bloatade sidor som aftonbladet etc inte flyter på helt 100%, speciellt inte när filmer på sidan startas.

Var jag ska ha dem och till vad:
I sovrummet 1 för att leka med, 1 till xbmc/retromaskin och 1 som ThinClient där jag styr bl.a. en 300 000kr dator ifrån direkt ifrån sängen.
Sedan ska jag ha dem lite överallt, jag tänker t.o.m. även ta in dem i industrin. -Ja vet vet att hårdvaran inte är industrianpassad men jag ska ej ha dem på kritisk område och har man en massa i reserv bara att plugga i så blir det rätt säkert.

Orsaken varför jag föredrar PI framför andra är att den är populärast och finns mest mjukvara till.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Detta e en sån grej man läst en del om men aldrig haft o varit intresserad av. Behöver ingen heller.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thomas_skane:

Nej, har du ens läst nyheten? Det finns en Raspberry Pi 2.

Raspberry Pi 2 har en Cortex A7 med fyra kärnor på 900mhz vardera (ARMv7), någon typ av GPU för uppspelning av video och enklare 3D samt 1gb LPDDR2. Detta öppnar upp för en hel del mer vanliga Linux med ARM-stöd och även Windows 10.

Så den nya RPi2 har gott om prestanda för en hel del ändamål. Jag slog själv till och köpte en RPi2 för att köra mediacenter till TVn och är helnöjd. Klarar galant uppgiften att vara mediacenter och har inga problem med 1080p, webstreams (t.ex. Youtube) eller Spotify. Den nya RPi2 kan helt klart konkurrera med de ändamål en NUC ofta har. Jag ser inga problem att ha den som kontorsdator för skrivande och surf om man skulle vilja.

Raspberry Pi 2 är dessutom väldigt lågt prissatt och har en bra tillgänglighet till skillnad från många av dess konkurrenter. De flesta svenska webbhandlare har dem i lager. Jämfört med en NUC snackar vi 1/4 av priset.

Men redan gamla RPi 1 borde ha varit ARMv7 imho. Tragiskt att den var ARMv6.
Jo, RPi 2 är bättre, men numera finns det ARMv8, och v8.1 är på gång.

För samma pris kan man få en HardKernel ODROID-C1 med quad-core på 1.5 GHz och Gigabit Ethernet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Men redan gamla RPi 1 borde ha varit ARMv7 imho. Tragiskt att den var ARMv6.
Jo, RPi 2 är bättre, men numera finns det ARMv8, och v8.1 är på gång.

För samma pris kan man få en HardKernel ODROID-C1 med quad-core på 1.5 GHz och Gigabit Ethernet.

Där ODROID-C1 saknar det stora Community.
Det är lite som med betamax, visst var det bättre än vhs, men marknadsförening och sedan antal ägare gör sitt.

Jag tycker också RP2 var lite i snålaste laget, om den bara vore lite snabbare så skulle den kunna fungera som en vanlig persondator. Men att hålla nere priset var mycket viktigt.

Och det finns mycket skoj som man kan göra med den utan att det behöver så mycket datorkraft, som jag som ska ha den som tunnklient, där man kan ha en dator typ Googles serverhall bakom som man styr.