NZXT Doko – strömmande spel och film

Permalänk
Melding Plague

NZXT Doko – strömmande spel och film

NZXT tar semester från datorlådorna och strömmar istället spel till vardagsrummet med den lilla enheten Doko. SweClockers gör plats i soffan och undersöker finesserna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

så den är skräp med andra ord

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

så den är skräp med andra ord

Dom försökte i alla fall. I slutändan leder det nog till något gott i framtida produkter, från både NZXT och rivalerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

så den är skräp med andra ord

Det är intrycket jag fick av artikeln

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Tråkigt att läsa, den verkade ha potential. Förhoppningsvis kommer en uppgraderad och förbättrad version i framtiden (med 60hz stöd).

Undrar mest om begränsningarna egentligen beror på just den halvdåliga hårdvaran, varför snåla och inte göra en produkt som redan vid första lansering inte är begränsad (fast dyrare) ?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk

Lite offtopic, men är det bara jag som inte får någon vidare fart på Steams in home streaming heller? Tycker att det känns riktigt tungtrott, trots hyfsad värd- och klientenhet. Behöver man byta upp sig till gigabit-ethernet?

Permalänk

gigabit är ju ganska önskvärt

Skrivet av HansTriceps:

Lite offtopic, men är det bara jag som inte får någon vidare fart på Steams in home streaming heller? Tycker att det känns riktigt tungtrott, trots hyfsad värd- och klientenhet. Behöver man byta upp sig till gigabit-ethernet?

det beror på upplösning till bildfrekvenser till komprimering. vill du ha 1080p 60hz och hög kvalitet drog den från mitt trådlösa mellan 180-230mbs med 45-60fps detta var då med låg komprimering alltså hög kvalitet. så gigabit är ju att rekommendera om du inte vill sänka en av de 3 delarna. men jag har spelat på 100mb usb nätvärk och det fungerade ganska bra med medium kvalitet 1080p låg den på 40-60fps 100mbs över nätverket.
dock får jag ju säga att in home streaming går olika från spel till spel vissa spel hanteras inte så bra av steam streaming.

Permalänk
Medlem

Vill verkligen ha en flawless sån här pryl, både till ps4 och PC. Nåväl, kanske kommer i framtiden...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett kap!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Inaktiv

Hur står sig hårdvaran emot den nya hallonpajen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Hur står sig hårdvaran emot den nya hallonpajen?

Känns som att hårdvaran motsvarar ungefär den gamla hallonpajen, alltså den allra första versionen med 256 MB RAM. Om man bara hittade rätt programvara så känns det som man skulle kunna bygga en likadan lösning med en raspberry pi, särskilt med den nya version 2. Möjligen begränsas man av 100 Mbit/s nätverk på rasbperry Pi? För NZXT Doko har ju 1000 Mbit/s nätverk.

Permalänk
Inaktiv

Nu läste jag inte artikeln extremt rigoröst men ni skriver att en fördel är att den fungerar med alla program och så. Det gör även Steams in home streaming, det är bara att lägga till spelen i Steam. Fungerar perfekt att streama Battlefield 4, Titanfall och mycket annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Nu läste jag inte artikeln extremt rigoröst men ni skriver att en fördel är att den fungerar med alla program och så. Det gör även Steams in home streaming, det är bara att lägga till spelen i Steam. Fungerar perfekt att streama Battlefield 4, Titanfall och mycket annat.

Som jag förstod det kan du sitta och knacka i Microsoft word eller surfa på Sweclockers, (kanske man kan på steam in home streaming oxå vad vet jag) om man vill och inte bara spela:)

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Litenskit:

Som jag förstod det kan du sitta och knacka i Microsoft word eller surfa på Sweclockers, (kanske man kan på steam in home streaming oxå vad vet jag) om man vill och inte bara spela:)

Det fungerar även i Steam :). Men du förstod det rätt. Denna prylen streamar det som visas på skärmen.

Permalänk
Avstängd

Mycket bra artikel, tack! Hade jag inte läst den hade jag kanske slängt 1000 kr i sjön.

Permalänk
Medlem

Känns inte tusen spänn som väldigt dyrt med tanke på hur klen hårdvara det är?
Eller är jag ute och cyklar?

Permalänk
Medlem

Dödsstöten var 30 fps. Allt intresse blev jämnat med marken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweClockers:

Den som är på jakt efter jämna 23,976 bilder per sekund, eller för den delen en acceptabel filmupplevelse, får därför snällt leta vidare.

Jahapp, bara att leta vidare då... vet någon om Raspberry pi 2 funkar bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det fungerar även i Steam :). Men du förstod det rätt. Denna prylen streamar det som visas på skärmen.

Skrivet av Litenskit:

Som jag förstod det kan du sitta och knacka i Microsoft word eller surfa på Sweclockers, (kanske man kan på steam in home streaming oxå vad vet jag) om man vill och inte bara spela:)

Skrivet av anon81912:

Nu läste jag inte artikeln extremt rigoröst men ni skriver att en fördel är att den fungerar med alla program och så. Det gör även Steams in home streaming, det är bara att lägga till spelen i Steam. Fungerar perfekt att streama Battlefield 4, Titanfall och mycket annat.

Problemet är, även med Steam så måste du ha 2 enheter. Sen är steam så pass flexibelt gjort att både H/W kodning och 60 fps är full möjligt, med relativt bra upplevelse även på en klen gammal C2D laptop.

Tror det som Dokon saknar är hårdvarukodning i sin mjukvara som sitter på PCn.
Hårdvaran i själva enheten behöver inte så mycket, men den måste klara av en bra avkomprimering i 60 fps. Sen är det upp till mjukvaran på andra sidan att göra det tunga jobbet.

När steam först kom, och var mjukvaru baserat så var det problematiskt på tunga titlar. FPSen svajade och upplevelsen var lite sådär. Nu när den kan använda hårdvaran, så flyter allt mycket bättre, vilket jag tror skulle fungera med Doko enheten också.

Folk som tänkt på RasPi, jag tror den nya skulle kunna orka detta, förutsatt att dens CPU har stöd för hårdvaruavkodning av video strömmen, men som nämnt, 100MBit LAN + USB (drivare mm) skulle bli ett problem som skulle göra 60 fps @ 1080p och universal USB funktion, väldigt svårt.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Kilroy:

Känns inte tusen spänn som väldigt dyrt med tanke på hur klen hårdvara det är?
Eller är jag ute och cyklar?

1000 kronor för själva hårdvarulösningen är åt helvete för dyrt, då exempelvis VIA sålde färdiga enkortsdatorer för tre år sedan med exakt samma systemkrets för ungefär 500 spänn. Som en helhetslösning med polerad och fungerande mjukvara tycker jag dock att en tusing är skäligt, men nu föll ju allt på att det fungerar katastrofalt dåligt dessvärre.

Permalänk
Inaktiv

Verkar som att strömma spel är det som är inne nu.... lite lustigt med tanke på att inte så många säkert har tillräckligt bra internet uppkoppling för att kunna få jämn och fin gameplay... känns som att det är onödigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noah01:

Verkar som att strömma spel är det som är inne nu.... lite lustigt med tanke på att inte så många säkert har tillräckligt bra internet uppkoppling för att kunna få jämn och fin gameplay... känns som att det är onödigt

Nu är det väl iofs inte internetuppkopplingen som är intressant för att streama inom hemmet?

Permalänk
Medlem

Hellre att den hade kostat dubbla och haft lite bättre hårdvara som klarar 60FPS med mindre komprimering.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

$9,99 för servermjukvaran. Finns till win, mac, android, iphone/ipad. Mottagare kan vara samma frånsett iphone.
Kör Dokon android eller är det någon ej publik version av mottagarmjukvaran? Linux är väl det man vanligtvis kör på RPn.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara