Bluetooth - påverkan på batteritid?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Bluetooth - påverkan på batteritid?

En fråga som jag aldrig riktigt fått svar på. Men hur mycket sämre blir egentligen batteriet av att ha bluetooth på ? eller märker man ens någon skillnad ?

Rubrik redigerad.
Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010

*Rubrik redigerad.*

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

har faktiskt ingen aning då jag aldrig har på blåtand men kan tänka mig att dom gjort det mycket mera batterivänligt de senaste åren. Dock så är det ju så lätt att sätta på och av på dagens mobiler.

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Feb 2006

Det beror på om du har Bluetooth 4.0 (LE) eller inte. Skillnaden med Bluetooth 4 är att det i princip inte drar batteri i standby eller då den letar efter enheter. Bluetooth 3 kommer suga lite på batteriet, med bluetooth 4.0 kan du driva kretsen några år på ett klockbatteri så det skall nog inte knycka många sekunder från ditt telefonbatteri. Minns jag rätt drar Bluetooth 4 < 0.0001 mW i standby, hittar inte på Wikipedia och jag vet inte om jag har min bok där det står hemma, men här finns lite som hintar om det:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bluetooth_low_energy#Battery_imp...
Som du ser där skall ett 1000 mAh batteri driva bluetooth i 2 - 3 år, så på en mobiltelefon med ett batteri på säg 2000 mAh, med en batteritid på 2 dagar så skulle det dras:
2 dagar till minuter = 2880 ~ 3000
2 år gånger 2 (halva batteriet) till minuter = 2102400 ~ 200000

På en hel laddning och bluetooth på under 2 dagar tappar du alltså 3000/200000 = 0,0015 minuter eller 90 millisekunder batteritid

Däremot om du streamar musik kommer det ju dra, men att bara ha bluetooth påslaget på en ny telefon: nej, ingen skillnad.

Räknade snett
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2007

Enklast är väl att prova... Bluetooth i viloläge skannar periodvis och tar emot information om andra sändare i omedelbara närheten, men om mobilen inte har någon uppkopplad anslutning att prata med så är det nära omärkbart.

Windows 10 Pro x64 | Zalman HD160XT Plus | Fractal Design 800W | AMD Ryzen 7 1800x | Asus Crosshair VI Hero | Corsair Vengeance LPX 3200MHz 16GB | ASUS Radeon R9 290 4.5GHz | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | Philips Brilliance 40" BDM4065