PSU helt utan spoltjut, existerar detta? Tips mottages tacksamt!

Permalänk
Medlem

Om du ska komma undan lite billigare så finns XFX 650

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Det beror nog lite på komponentval också mitt gamla 6870 när fps steg upp mot 500 med stockfläktarna på (innan man ghettomoddade med två 120mm och sedan bytte till en enda 140mm) Tjöt och skränade över 1000 fps så hörde man coilwhinet i rummet bredvid tillsammans med strömadaptern min skärm har som också tjuter lite men inte hörbart med hörlurar på.

Mitt r9 280 är dock knäpptyst när det gäller coilwhine det är bara strömadaptern till skärmen nu som ylar lite ibland vid loadingscreens som inte har någon fps cap

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Kan meddela att EVGA G2 750W tog död på ALL coilwhine. Kan andas ut nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Att köra budget agg och sen klaga på spoltjut

Hur som som sagt det påverkas enormt, av vad för delar man har i burken också. Kan få mitt 670 att få spoltjut med, men då är det över 200FPS

Klagar så mkt jag vill på coilwhine, tar mig friheten att göra just det. Om folk inte klagar hur ska dom kunna förbättras?

Permalänk
Skrivet av Silcan:

Klagar så mkt jag vill på coilwhine, tar mig friheten att göra just det. Om folk inte klagar hur ska dom kunna förbättras?

Tja inte har dom förbättrat CX i alla fall, samma budgetagg, som första gen dom släppte 2011. Att förvänta sig påkostat budgetagg går tyvärr inte. Desutom när man lindar spolar och sånt blir delarna aningen varmare (så man får inte linda för många varv), på budgetagg är det inte bra att öka värmen i onödan (för marginalerna är betydligt mindre där). Tål inte högre än 30 grader inne i agget, mot kvalités agg som klarar mellan 40/45 och till och med vissa på 50 grader:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tja inte har dom förbättrat CX i alla fall, samma budgetagg, som första gen dom släppte 2011. Att förvänta sig påkostat budgetagg går tyvärr inte. Desutom när man lindar spolar och sånt blir delarna aningen varmare (så man får inte linda för många varv), på budgetagg är det inte bra att öka värmen i onödan (för marginalerna är betydligt mindre där). Tål inte högre än 30 grader inne i agget, mot kvalités agg som klarar mellan 40/45 och till och med vissa på 50 grader:)

Rm serien är ju inte direkt budget, snarare mellan klass. Och på corsair hemsida står det att dom är byggda för att minimera elektriska ljud. 2st nya rm hade coilwhine med 900 serien men inte med 770. Ialf så tog evga g2 bort allt coilwhine på både grafikkort och psu. Och det är ju bra, SuperFlower i all ära:)

Permalänk
Skrivet av Silcan:

Rm serien är ju inte direkt budget, snarare mellan klass. Och på corsair hemsida står det att dom är byggda för att minimera elektriska ljud. 2st nya rm hade coilwhine med 900 serien men inte med 770. Ialf så tog evga g2 bort allt coilwhine på både grafikkort och psu. Och det är ju bra, SuperFlower i all ära:)

CWT gör RM och CX,GS, Corsair anlitar dom för en sak, priset.

Var ju några agg i RM serien som överhettade för fläkten inte gick igång i tid, RM 650 wattaren saknar en 5 volts lina (är lätt att fixa om man kan löda).

CX är kända för att strula efter ett tag, dels datorn inte startar, till HDD går sönder på mystiskt vis (även andra delar verkar ta skada av dessa dåliga agg).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

CWT gör RM och CX,GS, Corsair anlitar dom för en sak, priset.

Var ju några agg i RM serien som överhettade för fläkten inte gick igång i tid, RM 650 wattaren saknar en 5 volts lina (är lätt att fixa om man kan löda).

CX är kända för att strula efter ett tag, dels datorn inte startar, till HDD går sönder på mystiskt vis (även andra delar verkar ta skada av dessa dåliga agg).

Ja CWT gör ju inga super agg direkt, RM seriesn är prisad lite väl högt för sina komponenter och går mer på mätbara värden som inte är allt. Jag gjorde inte en tillräckligt stor koll innan jag handlade RM. Men blir aldrig ett sånt i mitt bygge igen (dock var dom helt tysta med Asus 770).

Permalänk
Skäggig legend

Jag sitter själv med RM serien som är extremt trevlig. Kanske inte bästa delarna i sig men tyst upp till 50% drift är den! Finns i olika styrkor

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Mitt Fractal Design 750W (inte modulärt) är helt tyst. Hör aldrig ett enda ljud från det. Hela datorn är ljudlös och om jag lägger örat till lådan (FD R5) hör jag ett litet sus från en fläkt men inget från PSU:n.

På arbetsbänken har jag ett enkelt (och billigt - i alla avseenden) 550W PSU som viner lite, men det använder jag bara för bänktester av datordelar så det få gärna låta lite.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Tja inte har dom förbättrat CX i alla fall, samma budgetagg, som första gen dom släppte 2011.

Hallå där, vi får inte glömma kärlekshistorian CX400. Det var grejer det

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

hmm.. jag har ett evga g2 som är knäpptyst(tro mig är extremt känslig för ljud). Så kan ju bero på andra saker än nätagget sj att det tjuter, och såklart på olika agg av samma modell. Men om du haft "problem" med så många olika kanske det är något annat i din dator. Testa agget på en annan dator o se om det låter där också.

Hade dock ett corsair rm 1000 som inte bara nästan stekte datorn utan även lät som en döende bebis.

(har bara snabbkollat igenom tråden)

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sardinburk:

Ja, fråga enligt topic.

Mina fyra senaste nätaggregat har alla haft lite oljud för sig och jag är strax på gång med min andra RMA.

Första var ett Pure Power L8 som började tjuta som en mistlur mellan varven.

Ersättaren blev en Supernova G2, denna knattrar som en mekanisk disk om än mycket lägre. Kondningarna antar jag, fläkten står helt still då det är överdimensionerat för min setup. Det är ju bra och allt men en semipassiv komponent tycker jag skall vara helt tyst när inga rörliga delar är igång.

Är det för mycket begärt eller är det bara jag som är känslig?

Jag är alltså på jakt efter ett -tyst- nätaggregat, gärna runt 700w för att vara lite säkrad inför framtiden, 600w minimum.
Semipassivt eller fläktlöst, annars väldigt tyst fläkt. Modulära kablar är en lyxdetalj som jag kan klara mig utan i nödfall.

Maxpris runt 1,2k eller så, gärna mindre om det går såklart.

Tack på förhand!

// Sardinburk

Mitt nätagg lider inte av något alls och har allt du vill ha men är otroligt tveksam på om du kan få tag på ett AX 850 i dagsläget men kanske AX 860 tillverkas på samma platform fortfarande och är av lika hög kvalitet?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Hallå där, vi får inte glömma kärlekshistorian CX400. Det var grejer det

Jo, om du menar seasonic byggda. Men var ju för bra så corsair bytte till CWT.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Mitt Supernova G2 är helt tyst. Coilwhine tror jag dock inte man kan göra så mycket åt och det kan nog inte tillverkarna heller, verkar vara något som det forskas rätt aktivt på. Man får hålla tummarna, ha ett stabilt ljuddämpat chassi och köra hörlurar, alternativt sluta vara känslig

Förstår irritationen dock, har aldrig märkt coilwhine innan för jag har alltid haft ganska högljudda datorer, men nu när jag har en helt knäpptyst dator märks det direkt när t ex FarCry 4 menyn med sina 4000 FPS triggar igång coilwhine på mitt GTX 970. Sån tur är har jag inget som helst coilwhine i övrigt ^^

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Skrivet av Tobberoth:

Mitt Supernova G2 är helt tyst. Coilwhine tror jag dock inte man kan göra så mycket åt och det kan nog inte tillverkarna heller, verkar vara något som det forskas rätt aktivt på. Man får hålla tummarna, ha ett stabilt ljuddämpat chassi och köra hörlurar, alternativt sluta vara känslig

Förstår irritationen dock, har aldrig märkt coilwhine innan för jag har alltid haft ganska högljudda datorer, men nu när jag har en helt knäpptyst dator märks det direkt när t ex FarCry 4 menyn med sina 4000 FPS triggar igång coilwhine på mitt GTX 970. Sån tur är har jag inget som helst coilwhine i övrigt ^^

Går att lösa det till viss del.

Dels så lindar dom spolarna i agget och sen kan man välja dyrare spänningsreglering för grafikkortet också, men snålas så klart med detta

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett evga gq 650 och der låter också som en hårddisk emellan. Det kanske är vanligt vid evga agg eller har jag bara otur?

Har ni några tips på tysta nättaggregat idag med semipassiv fläkt och inget elektriskt oljud? Eller är det ett lotteri?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mitt AX860@2014 är fortfarande knäpptyst https://www.inet.se/kundvagn/visa/11761546/

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elektron:

Jag köpte ett evga gq 650 och der låter också som en hårddisk emellan. Det kanske är vanligt vid evga agg eller har jag bara otur?

Har ni några tips på tysta nättaggregat idag med semipassiv fläkt och inget elektriskt oljud? Eller är det ett lotteri?

Skickades från m.sweclockers.com

Seasonicen jag skaffade senast är tyst förutsatt att man inte lastar så mycket att fläkten behövs så bara man dimensionerar så att man håller sig inom de laster där de klarar sig med passiv kylning så är det tyst även om man väljer nått i deras budgetserie.
https://www.sweclockers.com/test/24758-seasonic-focus-plus-go...
De gör ju även helt passivkylda.
https://www.sweclockers.com/test/25262-seasonic-prime-titaniu...
Jag har även en Etasis som är helt passiv och helt tyst på alla sätt men det märket är bökigare att få tag på och det är mest deras server och industrinätdelar som går att hitta rimligt lätt.
Silverstone har också sålt den nätdelen under eget namn.

En Seasonic är aldrig fel, de är lätta att få tag på och tekniskt bättre nätdelar är svårt att hitta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Varför är det bättre än AX860, enligt dig?

Lite sent svar...:D Men sitter fortfarande med samma nätagg och jag har aldrig hört något spoltjut eller något ifrån det. Det tickar på klockrent med en OC 3770K och 980Ti i SLI + massa lagring. Så är inte detta deras bästa nätagg så vet inte jag...iallafall för mig!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk

Aldrig haft problem med Corsairs nätagg, både icke- och vanliga modulära.