Asus strix 780 6gb demo - korkat köp?

Permalänk

Asus strix 780 6gb demo - korkat köp?

Hejsan på er!

Håller på att plocka ihop delar till en ny dator och var inne på något av de olika 970-korten, särskilt MSI, när jag snubblade över detta 780 bland Kompletts fyndvaror idag. Det låg i ungefär samma prisklass som 970 så jag slog till.

Jag kommer spela diverse spel (WoT, Skyrim, Fallout 3 etc.) på en 1920x1080p 60Hz-skärm, eventuellt två, och leka mycket i Photoshop + Lightroom på hobbynivå.

Gjorde jag ett bra köp eller är 970 bättre trots vRAM-historien? Det är ju snabbare och mer strömsnålt jämfört med 780, men jag inbillar mig att 780 uppfyller mina krav (sitter på ett XFX Radeon HD6850 1GB idag, så båda gafikkorten är ju en klar förbättring oavsett).

Framtida datorn ser för närvarande ut på detta vis för den som är intresserad:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7731976/2015-02-21

+ ASUS GeForce STRIX GTX 780 6GB PhysX

Dold text
Permalänk
Medlem

Mja, då hade jag nog tagit 970 om det låg på samma pris. Det är ett snabbare kort. Om du nu inte behöver dom där 6GB vram på 780.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Sitter själv med 2 stycken GTX 780 Strix på 6GB och kan säga att jag ändå är jäkligt nöjd med mängden minne. Tittar man på dom flesta kort så har dom 4GB och GTX 970 som nu bara kan använda 3.5GB fullt ut är enligt mig inget att jämföra med.

Måste tillägga att jag i dagsläget kör med 3 äldre skärmar vilket gjorde att jag köpte 2 kort. Dessutom kan du klocka dess kort friskt så att dom i stort sett motsvarar GTX 780 Ti.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TeknisktObegåvad:

Hejsan på er!

Håller på att plocka ihop delar till en ny dator och var inne på något av de olika 970-korten, särskilt MSI, när jag snubblade över detta 780 bland Kompletts fyndvaror idag. Det låg i ungefär samma prisklass som 970 så jag slog till.

Jag kommer spela diverse spel (WoT, Skyrim, Fallout 3 etc.) på en 1920x1080p 60Hz-skärm, eventuellt två, och leka mycket i Photoshop + Lightroom på hobbynivå.

Gjorde jag ett bra köp eller är 970 bättre trots vRAM-historien? Det är ju snabbare och mer strömsnålt jämfört med 780, men jag inbillar mig att 780 uppfyller mina krav (sitter på ett XFX Radeon HD6850 1GB idag, så båda gafikkorten är ju en klar förbättring oavsett).

Framtida datorn ser för närvarande ut på detta vis för den som är intresserad:

Upp till dig förstås men jag skulle säga att det var ett dumt beslut. 970 är ett snabbare och modernare kort och på 1920x1080 kommer du inte märka av något "minnesproblem".

Permalänk

Kul och se vad folk här tycker. Du kommer definitivt bli nöjd med köpet.

http://www.tomshw.it/files/2014/09/immagini_contenuti/59235/i...

En liten länk där dom i och för sig visar ett 780Ti, och det ligger ngt högre i prestanda jämfört med GTX 970. Som jag skrev så är Strix-kortet otroligt lättklockat och du kommer upp i prestanda motsvarande 780Ti. Dessutom har du garanterar 2.5GB mer minne än ett 970 vilket gör att du inte kommer ha några problem med att köra högre upplösning om du vill.

Självklar är 970 ett nyare kort, men med dagen "problem" med dessa kort så anser jag att du definitivt gjort ett klokt val. Kommer alltid att finnas folk som tycker olika.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk

Tack för era svar hörni. Uppskattas jättemycket, särskilt när man är så ambivalent som jag är när det gäller de olika delarna till datorn.

Jag var främst ute efter antalet CUDA-kärnor och öh... memory bus width (tänker inte göra bort mig totalt och försöka översätta termen till svenska) då jag läst att detta är något just Photoshop drar nytta av och något man ska hålla utkik efter om man vill ha ett bra grafikkort till Photoshop. Tror jag i alla fall. Efter mer läsning så verkar det dock som att detta inte gäller gtx 970 eller 980 då Maxwellarkitetkturen är helt annorlunda jämfört med Kepler och de går inte att jämföra. De är tydligen så mycket mer effektiva när det gäller att utnyttja de färre CUDA-kärnorna de har, så det går på ett ut i slutändan.

Så har jag tolkat det i alla fall efter att ha läst mer om det. Det verkar som att 970 är det bättre valet även när det gäller Photoshop på den nivå jag tänker ägna mig åt med andra ord (och spel då jag inte kommer köra på högre upplösningar).

När det gäller 780 vs. 970 på de olika forumen jag läste på, så verkar konsensusen vara att har man 780 så är det helt bortkastat att byta till ett 970, men bygger man nytt, så är 970 att föredra.

Köpet är hävt och jag avvaktar tills vidare.

Permalänk
Avstängd

Så stor skillnad är det inte mellan 780 och 970. gtx 780 är ett bra kort helt klart.
Fick du det till ett bra pris så varför inte?