Permalänk
Medlem

Ny kylare till cpu

Ska skaffa ett ny processor och behöver en ny kylare men undrar om den får plats. då det redan är tight mellan ramminnena och kylaren som jag har idag.

har corsair dominator platinum minnen

Permalänk
Medlem

Kör en vattenlösning typ H80, slipper man de problemen.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Avstängd

Jag har samma problem med min rigg, jag kör just nu ett stående torn som leder upp värmen vertikalt via heatpipes (just nu från CM, men lär finnas mycket bättre men tänkte vattenkyla min rigg senare så ville inte kosta på det för mycket i nuläget men uppmätte rätt bra est. coretemps i allafall), det får plats men jag kan inte montera dubbla fläktar som jag tänkte först om jag lutar tornet mot bakre chassifläkten där, däremot om jag vrider tornet ett kvarts varv men då går man miste om chassifläktens insug. Det är ett sätt jag fått att fungera.
Men har bra coretemp i allafall med standardinställningarna så jag tror inte att det är så kritiskt ändå om du kör multicore av något slag då dessa blir något mindre varma än single eller (integrerade)dual cores vad det verkar.

Annars måste du ha någonting som kan få upp flänsarna över minnenas kylare, men det går delvis att köra tunnelkylning på dem om man moddar litet (just nu har jag en fläktskena över mina men problemet kvarstår även om jag tar bort den så det hjälper tyverr inte att sänka höjden på minneskylare...). Du får helt enkelt mäta arean och lägsta höjd som går att frigöra över din minneskylare, exakt hur mycket beror på hur du kyler minnena i nuläget annars måste du bygga om deras kylning om du vill ha en lägre kylare,vilket går men nya plattor är ganska dyra tycker jagdärför brukar jag köra stockkylare till dessa och bygga processorns kylning bakåt eller nedåt (med utblås bort från nordbryggan och det så att man slipper värma dess kylflänsar med processorns utblåsluft) i stället.

Ett alternativ om du inte hittar någonting enklare som fungerar är ju annars ett minikit med vätskekylning och minikylare.
Räcker det med bulkgrejer tror jag ändå att kostnaden blir rätt likvärdig mot ett passivt torn av bättre kvalitet,eller att det iaf inte skiljer särskilt mycket. Då är du genast friare med placeringen har dock inte testat det själv ännu till processorn. Edit,detbrukar vara några decimeter slang till de kiten,även om den är ganska hård och styv till de billigare kiten blir du ändå ganska fri med placeringen av kylarklumpen. Du bör kunna hitta en enkel stockkylare för några hundralappar.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Kör en vattenlösning typ H80, slipper man de problemen.

Har funderat över det men vet inte vart jag ska fästa vattenkylningsfläkten i ett antec inne hundred Two, har kollat lite på Google men ser inga snygga lösningar på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag har samma problem med min rigg, jag kör just nu ett stående torn som leder upp värmen vertikalt via heatpipes (just nu från CM, men lär finnas mycket bättre men tänkte vattenkyla min rigg senare så ville inte kosta på det för mycket i nuläget men uppmätte rätt bra est. coretemps i allafall), det får plats men jag kan inte montera dubbla fläktar som jag tänkte först om jag lutar tornet mot bakre chassifläkten där, däremot om jag vrider tornet ett kvarts varv men då går man miste om chassifläktens insug. Det är ett sätt jag fått att fungera.
Men har bra coretemp i allafall med standardinställningarna så jag tror inte att det är så kritiskt ändå om du kör multicore av något slag då dessa blir något mindre varma än single eller (integrerade)dual cores vad det verkar.

Annars måste du ha någonting som kan få upp flänsarna över minnenas kylare, men det går delvis att köra tunnelkylning på dem om man moddar litet (just nu har jag en fläktskena över mina men problemet kvarstår även om jag tar bort den så det hjälper tyverr inte att sänka höjden på minneskylare...). Du får helt enkelt mäta arean och lägsta höjd som går att frigöra över din minneskylare, exakt hur mycket beror på hur du kyler minnena i nuläget annars måste du bygga om deras kylning om du vill ha en lägre kylare,vilket går men nya plattor är ganska dyra tycker jagdärför brukar jag köra stockkylare till dessa och bygga processorns kylning bakåt eller nedåt (med utblås bort från nordbryggan och det så att man slipper värma dess kylflänsar med processorns utblåsluft) i stället.

Ett alternativ om du inte hittar någonting enklare som fungerar är ju annars ett minikit med vätskekylning och minikylare.
Räcker det med bulkgrejer tror jag ändå att kostnaden blir rätt likvärdig mot ett passivt torn av bättre kvalitet,eller att det iaf inte skiljer särskilt mycket. Då är du genast friare med placeringen har dock inte testat det själv ännu till processorn. Edit,detbrukar vara några decimeter slang till de kiten,även om den är ganska hård och styv till de billigare kiten blir du ändå ganska fri med placeringen av kylarklumpen. Du bör kunna hitta en enkel stockkylare för några hundralappar.

Tror jag sloppar idén med luftkyning även fast jag var bra sugen på den där kylaren då den är riktigt snygg och är bra. Men som sagt så har jag problem vart jag ska sätta ditt fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon501:

Tror jag sloppar idén med luftkyning även fast jag var bra sugen på den där kylaren då den är riktigt snygg och är bra. Men som sagt så har jag problem vart jag ska sätta ditt fläkten.

En vanlig tornkylare och sedan sätta fläkten som pull måste väl funka, eller är det 2011 du ska köra?

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Avstängd

Så kör jag på mitt just nu, kör du händelsevis ett Gigabyte Moderkort?
Det är djäkligt bra kort men minnena är väldigt underligt placerade på vissa modeller (antagligen någon teknisk kompromiss för det suger verkligen både när man monterar minnena och när man försöker klämma in passiva kylare till såväl RAM som processor, troligen har det med kortstandarden att göra tippar jag, att man inte kan gå utanför denna eftersom kortet i övrigt verkar genomtänkt)...
Fick tom flytta RAM kylaren asymmetriskt på mitt, täcker väldigt precis alla minnen nu men det var väldigt tight och jag kör ett smalt och litet torn... Däremot så kan det som sagt bygga mycket bakåt och uppåt/nedåt åt de andra tre hållen innan det kolliderar med någonting av vikt.

Men på deras kort kan man vända kylaren ett kvarts varv nedåt och då välja push/pull på fläkten (men rikta luftströmmen uppåt i så fall, om det går, så slipper du grilla Nordbryggans flänsar i onödan ).
Edit, CoolerMasters kyltorn ser verkligen inte snygga ut på baksidan på Gigabyte korten, CMs backplates är milt sagt skitfula och tyverr kan man inte använda Gigabytes enormt mycket snyggare backplates som följer med till CoolerMasters tornkylare,vilket stör mig en del då jag satte dit det...
Detta är en grej jag skall göra om i framtiden så man slipper ha den fula styggelsen till originalplatta (som jag snart kommer att förpassa till metallåtervinningen) till tornet på... Men det är enbart rent estetisk grej, inget som påverkar funktionen.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number