Elgiganten och "undanläggning" av varor?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen i norra Uppland!
Registrerad
Okt 2002

Elgiganten och "undanläggning" av varor?

Lite fundersam.

Ringde Elgigantens kundtjänst i måndags förra veckan då jag ville boka "Game of Thrones S4 Bluray" i Uppsalabutiken till på torsdagen då jag skulle in till stan. Fick nej på det men jag kunde ju köpa via kundtjänst. Hon kunde inte ens se att den fanns i Uppsala eller någon butik i övriga Sverige trots att det var släpp samma dag. Jag sa nej till köp via telefon och var lite fundersam då jag gjort så förr.

Ångrade mig timmar efter och ringde upp igen och satt med kortet i näven. Fick lite ångest över fraktkostnad när jag ändå skulle in till stan torsdag samma vecka. Killen jag pratade med föreslog då att "du kan ju boka den via mig och hämta i butik på torsdag!". ?? :/

Sagt och gjort, bokade GoTS4 Bluray 249kr.

In på torsdagen på utlämning. Ange mobilnr som bokningsnummer. Killen försvann och var borta sju - åtta minuter. Kom tillbaks med boxen och sa, "359kr"!?

Visade sig att killen i kundtjänst lagt order på dvdversionen. Killen i utlämningen var lugn och sa, "jag får gå ut igen. Det är lugnt". Efter samma tidsrymd kom han tillbaks, hade kommit fler kunder under tiden som självklart undrade vad jag var för strulpelle.

Han kom tillbaks med Blurayboxen med alla fyra säsongerna för de hade inte S4 kvar. Han satte ner kompletta boxen till samma pris som S4 så jag är nöjd men........

Har varit med förut om att hämta saker som beställts via kundtjänst och då försvinner personen alltid och är borta ett bra tag. Är jag inne i butiksdelen så ser jag ibland personalen från utlämningen inne i butiken, hämtandes varor från hyllorna.

Så min fundering är, Elgiganten lägger inte undan saker utan hämtar själva inne i butiken?!

Fractal Design Dynamic X2 GP-14 140mm Vit | Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) DDR4 3200MHz CL16 | EVGA Supernova G3 750W Modulärt | ASUS DRW-24D5MT DVD±RW 24x SATA Internal Black Bulk | Fractal Design Define R5 Black Pearl | MSI GeForce GTX 1080 Ti Sea Hawk X HDMI 3xDP 11GB | Samsung 850 EVO Series Basic SATA III 2,5" SSD - 1000GB | Samsung 960 EVO M.2 SSD - 500GB | ASUS PRIME Z370-P | Intel Core i7 8700K | ASUS PB278Q | Windows 10 Home Svensk.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Beginner:

Så min fundering är, Elgiganten lägger inte undan saker utan hämtar själva inne i butiken?!

Det är min bild också.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013

Jag har för mig Elgiganten har att man kan beställa och sedan betala och hämta i butiken (för priset som är när man beställde)

Speldator: Intel core i5 3570k 4,4GHz@1,272V| Asus P8Z77-I DELUXE | Gigabyte GTX1060 6GB Windforce 2X | Fractal Design Node 304 | Cooler Master Hyper 212 EVO |Crucial MX300 525GB SSD | 2TB Seagate Barracuda 3,5 HDD | Corsair Vengeance LP 16GB (2x8) 1600MHz cl10 | Be Quiet! Straight power 600w 80+ Gold |Windows 8.1| Lapptop: Lenovo T420ip + 660Ti eGPU Kringutrustning: Qpad MK-85 Pro MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Audio Pro Addon T14

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Dec 2007

Det spelar väl ingen större roll hur dom gör?
Bara du får varan du beställt så är det väl frid och fröjd med allt? =o)

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006

Den Elgiganten jag har handlat varor på detta sätt har alltid lagt undan dessa vid kassan med namn. När man kommer till kassan så får man sakerna omedelbart och betalar. Så som det skall vara.

Butikerna kanske gör som dom vill ? Låter ju jättedumt att gå och hämta varor som man beställt för uthämtning. Då är det ju ingen idé !
Tanken med att beställa och hämta i butik är ju att kanske spara lite tid, slippa bli av med varan och veta att den verkligen finns där när man kommer fram.

Om det inte är så, vad är meningen med att ha tjänsten överhuvudtaget ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Nov 2011

Alltid fått mina beställningar bakom disk. Konstigt :-/

Intel core i7 6700K, MSI Radeon R9 390X GAMING 8G, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 8GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen i norra Uppland!
Registrerad
Okt 2002

Har tänkt varje gång jag hämtat beställda/undanlagda varor att de försvinner och är borta ett bra tag varje gång de ska hämta varan.

Tidsmässigt så skulle det gå snabbare för mig att gå in och hämta varan själv och jag har inte frågat men är rätt övertygad om att det i mitt fall inte lagts undan varor. Kan ju vara skillnad iofs om det är varor de tror sig ha "i mängder".

Kan ju inte ringa direkt till kundtjänst och fråga, eller kanske ska göra det. Kanske någon på swec som jobbar på Elgiganten?

Fractal Design Dynamic X2 GP-14 140mm Vit | Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) DDR4 3200MHz CL16 | EVGA Supernova G3 750W Modulärt | ASUS DRW-24D5MT DVD±RW 24x SATA Internal Black Bulk | Fractal Design Define R5 Black Pearl | MSI GeForce GTX 1080 Ti Sea Hawk X HDMI 3xDP 11GB | Samsung 850 EVO Series Basic SATA III 2,5" SSD - 1000GB | Samsung 960 EVO M.2 SSD - 500GB | ASUS PRIME Z370-P | Intel Core i7 8700K | ASUS PB278Q | Windows 10 Home Svensk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Yoshien:

Det spelar väl ingen större roll hur dom gör?
Bara du får varan du beställt så är det väl frid och fröjd med allt? =o)

Det är ju där problemet finns!
Läggs inte varan undan så kan dom ju ta slut för att kunder i butiken köpper dom INNAN du hinner dit och hämta varan.

Detta är här i örebro inte alls ovanligt att varan är slut när man väl kommer och ska hämta sin vara efter att man beställt genom kundtjänst heller hemsida med hämta i butik.
Detta gäller både elgiganten och siba jag har betsällt saker ett tiotal gånger över åren från båda butikerna (dvs runt 20 samanlagt) INGEN av dessa gångerna så har det lagts undan nåt utan dom går helt enkelt och hämtar på hyllan.
Och vid ungefär hälften av dessa gångerna så har varan tagit slut under tiden det tog mig att åka dit (oftas 20-30min då jag oftas åker direkt efter jag kollat hemsidan) och jag gjorde detta främst för att kolla så det fanns i lager (så jag ej åker i onödan) och när jag väl är på hemsidan så kan jag ju lika gärna göra köpet där och därmed "säkra" att varan SKA finnas när jag kommer (då det ÄR så dom SKA göra enligt hemsidan).
MEN dom skiter ju fullständigt i att plocka undan/reservera nån vara så har slutat med det nu (och då menar jag färmst handla av dom överhuvudtaget).

Och jag är långt ifrån ensam om detta inom bekantsskapskretsen alla har samma upplevelser dvs INGET plockas undan/reserveras.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."