Samba på Raspberry pi kan inte skriva några filer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2011

Samba på Raspberry pi kan inte skriva några filer

Så i ett litet projekt att göra om min pi till en enklare nas så följde jag denna guiden för att installera samba:
http://www.howtogeek.com/139433/how-to-turn-a-raspberry-pi-in...
Jag har gjort en användare med ett namn och lösenord och lagt till den i listan. Om jag nu från min Windows dator trycker på min pi i utforskaren så får jag först slå in mitt användarnamn och lösenord. Sedan kommer problemet, jag kan inte skriva eller flytta några filer till den, jag kan enbart läsa filerna.

Först trodde jag att det var för att jag inte var inloggad på mitt admin konto på windows burken, men det var det inte. Sedan högerklickade jag för att kolla vad jag kunde göra och skriva filer var urkryssat. Problemet är att såfort jag kryssar i dem igen så får jag ett felmeddelande att jag inte behörighet att ändra det. Har testat även på admin kontot.

Stationär:Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4.5Ghz | Asus GTX 970 black Överklockad | Samsung Evo 960 1TB, 2x WD blue 5TB | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02
Laptop: Dell XPS 15 2017
Mobil: Oneplus 6 128GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2001

Har du satt rätt ägare på foldern i fråga?
Jag hade liknande problem med detta när jag först startade upp Samba på min Pi, löste det genom att fixa ägaren av filerna.
dvs. att ägaren av filerna var samma som det login jag använde för Samba.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotland
Registrerad
Jan 2008

Precis som föregående talare säger låter det som att användaren på pi:n inte har behörighet till mappen. Du får ange att mappen du vill ändra ska ha användaren som ägare. Eller vara med i en grupp som äger mappen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008

Detta gör man enklast genom?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Iglum:

Detta gör man enklast genom?

För att sätta ägare av en folder/fil:

sudo chown pi:pi /sökväg/

I detta fallet så är det användaren pi, i gruppen pi - användare:grupp
Kör sudo chown -R ... för att inkludera underkataloger.

Läs mer: http://en.wikipedia.org/wiki/Chown

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av keyser:

För att sätta ägare av en folder/fil:

sudo chown pi:pi /sökväg/

I detta fallet så är det användaren pi, i gruppen pi - användare:grupp
Kör sudo chown -R ... för att inkludera underkataloger.

Läs mer: http://en.wikipedia.org/wiki/Chown

Okej, jag är dock inte säker på detta. Jag har en användare som heter baxtex och hela mappen döpte jag till Raspshare så jag ska göra detta?:

sudo chown baxtex:Raspshare(sökväg till vad? den mappen jag mountat hårddisken till?)

Stationär:Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4.5Ghz | Asus GTX 970 black Överklockad | Samsung Evo 960 1TB, 2x WD blue 5TB | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotland
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Baxtex:

Okej, jag är dock inte säker på detta. Jag har en användare som heter baxtex och hela mappen döpte jag till Raspshare så jag ska göra detta?:

sudo chown baxtex:Raspshare(sökväg till vad? den mappen jag mountat hårddisken till?)

Bör vara mer såhär:

sudo chown baxtex:(gruppen baxtex är medlem i) /mnt/Raspshare(eller sökvägen där Raspshare ligger)

Jag är ingen linux/unix expert. Så någon mer kunnig får absolut rätta mig om jag skulle ha fel.

Du ska kunna kolla vilken grupp baxtex tilhör med kommandot

groups baxtex

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Beltet:

Bör vara mer såhär:

sudo chown baxtex:(gruppen baxtex är medlem i) /mnt/Raspshare(eller sökvägen där Raspshare ligger)

Jag är ingen linux/unix expert. Så någon mer kunnig får absolut rätta mig om jag skulle ha fel.

Du ska kunna kolla vilken grupp baxtex tilhör med kommandot

groups baxtex

Okej ska testa detta! Är väldigt grön själv på linux och terminalen, men man lär sig hela tiden. Återkommer imorgon om hur det gått.

Ska först bara få min hårddisk att detectas ordentligt, så formaterar den för tillfället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2011

Jag återanvänder denna tråden lite för jag misstänker att det är samma problem igen. Så jag försöker göra min pi till en liten seedbox för att torrenta lite linux distributioner och dylikt. Jag har konfigurerat deluge på den och sedan installerat det på min windows burk så att de är ansluta. När jag försöker med t ex Linux mint (som har många seeders) och försöker spara den på: /media/USBHDD1/shares/torrents/downloading så står det i Deluge "permission denied" jag antar att deluge inte har någon rättighet att ändra i mappen. Dock ska tiläggas att jag kan nå denna mappen hur enkelt som helst genom windows datorn i utforskaren, där kan jag både skriva och läsa filer utan problem, på samma sökväg alltså. Någon som vet hur dettta går att lösa? Jag kan få Deluge att skriva på en annan mapp på pi:ns sd kort men det har jag inte mycket nytta för, mina 4gb lär ta slut ganska snabbt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I ditt huvud.
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Baxtex:

Jag återanvänder denna tråden lite för jag misstänker att det är samma problem igen. Så jag försöker göra min pi till en liten seedbox för att torrenta lite linux distributioner och dylikt. Jag har konfigurerat deluge på den och sedan installerat det på min windows burk så att de är ansluta. När jag försöker med t ex Linux mint (som har många seeders) och försöker spara den på: /media/USBHDD1/shares/torrents/downloading så står det i Deluge "permission denied" jag antar att deluge inte har någon rättighet att ändra i mappen. Dock ska tiläggas att jag kan nå denna mappen hur enkelt som helst genom windows datorn i utforskaren, där kan jag både skriva och läsa filer utan problem, på samma sökväg alltså. Någon som vet hur dettta går att lösa? Jag kan få Deluge att skriva på en annan mapp på pi:ns sd kort men det har jag inte mycket nytta för, mina 4gb lär ta slut ganska snabbt.

Då det är Deluge processen som inte kan skriva till foldern beror det säkert på att det användarkonto som kör processen inte har rättigheter. Kör ps aux i terminalen för att få upp alla processer med användare och sen så får du i så fall lägga med den användaren i rätt grupp (eller ändra rättigheterna på foldern).