Frågor kring enkortsdator för att visa hemsida på skärm

Permalänk
Medlem

Frågor kring enkortsdator för att visa hemsida på skärm

Hejsan, jag har en fundering.

Jag är verksamhetsansvarig i en ideel förening.
Vi har en föreningslokal som vi håller på att renovera.

Vi har en tanke på att sätta upp en skärm på väggen i våran hall.
På denna skärm skulle vi vilja visa vår hemsida, där vi har bildspel, kalender och liknande för våra aktiviteter.
Det ska inte gå att göra något annat på datorn.

Smidigast skulle vara en enkortsdator, som man gömmer bakom skärmen som vi sätter upp, och så en mus bara för att navigera på hemsidan.

Nu till frågorna..
Vilket operativsystem skulle ni välja till en enkortsdator som bara ska ha en browser och inget annat?
Hur ställer man in i detta operativsystem att man bara ska kunna besöka en viss hemsida.
Gärna också om det går att browsern "nollställs" med jämna mellanrum så den kommer tillbaks till första sidan?

På Windows 8 är detta inga problem, bara ställa in barnspärr och bara tillåta en sida på internet, så kan man inte göra nått annat, men windows 8 är väl svårt att få in på en sådan dator
Sen just detta med att den ska gå tillbaks till första sidan om nån varit och bläddrat.

Om inte enkortsdatorn är en lösning, så har vi flera stationära datorer som vi nu byter ut mot laptops, så vi kan mycket väl ta en av våra stationära datorer och gömma någonstans för detta ändamål om det av någon anledning skulle vara bättre än en enkortsdator. Fortfarande är dom lite för trög för att köra windows 8. Vi kör Ubuntu nu, det kanske går att göra någon liknande inställning i ubuntu.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Och likadant om någon stänger ner browsern så ska den starta av sig själv om det går.. det ska alltså alltid vara en browser öppen med startsidan.. det är som det optimala om det går..

Permalänk
Moderator
Moderator

*Rubrik redigerad.*

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Om ingen ska interagera med datorn vid skärmen så kan du ju köra en Pi med remote desktop, t.ex på Raspbian. Då kan du skippa mus/tangentbord till datorn vid TV och styra allt på distans. För att förhindra att folk pillar på saker.

Permalänk
Skrivet av Jurgonh:

Vi har en tanke på att sätta upp en skärm på väggen i våran hall.
På denna skärm skulle vi vilja visa vår hemsida, där vi har bildspel, kalender och liknande för våra aktiviteter.
Det ska inte gå att göra något annat på datorn.

Jag byggde en sådan, baserad på Raspberry Pi, Raspbian (eller vad standarddistributionsen för hallonpajar nu heter), en lättviktsvariant av Firefox som jag tror ingick i Raspbian (Midori?) och ett tillägg till denna browser som satte browsern i fullskärmsläge och körde en presentation byggd med slid.es. Det funkade, men prestandan i Pi lämnade en del att önska.

Citat:

Vilket operativsystem skulle ni välja till en enkortsdator som bara ska ha en browser och inget annat?

En liten linux. Dels är det tekniskt ett ganska vettigt val (lättviktigt, konfigurerbart, kan köras från skrivskyddat bootmedium), dels kan jag det ganska bra. Om jag inte hade haft vana av linux hade det varit ganska bökigt att använda det.

Citat:

Hur ställer man in i detta operativsystem att man bara ska kunna besöka en viss hemsida.

Fullskärmstillägget till browsern tog bort alla uppenbara sätt att byta sida (annat än genom att klicka på länkar) eller stänga browsern. Det går också att (edit: i brandväggen, iptables) neka all utgående trafik utom den som ska till port 80/443 på den ip-adress där webservern bor.

Citat:

Gärna också om det går att browsern "nollställs" med jämna mellanrum så den kommer tillbaks till första sidan?

Schemalagt jobb i cron eller motsvarande som slår ihjäl browsern och startar en ny, kanske? Eller får omstart inte ske när någon använder datorn?

Skrivet av Jurgonh:

Och likadant om någon stänger ner browsern så ska den starta av sig själv om det går.. det ska alltså alltid vara en browser öppen med startsidan.. det är som det optimala om det går..

Ytterligare ett schemalagt jobb som körs ofta och kollar om någon browser är i gång. Om så inte är fallet startas en ny browser.

Permalänk
Inaktiv

Gjorde en surf-kiosk åt en körskola för ett par år sedan, baserad på linux mint (15? eller liknande). Om eleven kryssade ner webläsaren så blir man utkastad till loginskärmen där kiosk-user automatiskt loggar in efter några sekunder varpå chromium startar upp. Som sagt så var detta ett par år sedan så vissa chromium flaggor har säkert ändrats sedan dess. Det bör fungera på andra (debian-baserade) linuxdistributioner men jag har inte provat. Förhoppningsvis kan det här knuffa dig i rätt riktning.

I stora drag gjorde jag följande:
Ladda ner matchbox-window-manager och chromium-browser.
Logga in på kiosk-användaren och ställ in chromium korrekt (spara ej lösenord, historik, ev. GUI tweaks/teman osv).

Editera /home/kiosk-user/.xsession

#!/usr/bin/env bash matchbox-window-manager & chromium-browser --start-maximized --incognito --no-context-menu --kiosk "http://elevcentralen.se"

Ställ in korrekt rättigheter på .xsession

sudo chown kiosk-user:kiosk-user /home/kiosk-user/.xsession

Gör så kiosk-user loggar in automatiskt.