Permalänk
Medlem

Lurad av Sapphire

Kommer aldrig någonsin köpa en produkt från vare sig AMD eller Sapphire igen. Köpte ett Sapphire R9 280X för ett år sedan. Använde det i en mining-rigg under några månader innan jag stoppade in det i min vanliga dator. Har inte misskött kortet på något sett, mild överklockning och fläktarna har gått lugnt. Ändå gav kullagren i fläktarna upp efter ~10 månaders bruk. Som jag förstår det ett väldigt vanligt problem för modellen. Reklamerade den genom Dustin efter ett tag då det inte gick att använda kortet längre, nu har dom nästan 2 månader senare skickat tillbaka kortet oreparerat med ursäkten att det använts i en "extremt dammig miljö", vilket är bullshit, blåser ur min dator såfort det kommer lite damm. Mitt Geforce 580 var oklanderligt efter 3 år i samma miljö då jag sålde det vidare, uppenbarligen är det produkten och inte miljön som är orsaken.

Nu ska jag alltså behöva betala för eftermarknadsfläktar och montera själv pga deras girighet.

Permalänk
Medlem

"Dålig" support är väl ändå återförsäljarens fel, och inte vare sig AMDs eller Sapphires fel?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Entusiast

Håller med ovanstående här, det är Dustin du ska klandra och inte tillverkaren.
Se till att ringa Dustin och prata med dem, se vad de har att säga för sig.

Jag hade ett liknande fall med en annan butikskedja för ~5 år sedan, jag tyckte att kortet presterade skit och betedde sig allmänt underligt (detta var då ett Radeon HD4770), jag fick tillbaka kortet med samma ursäkt, att det presterat skit för att det var lite damm i fläkten, samma som dig så är jag väldigt noga med att hålla datorn ren. Jag hade även skrivit i beskrivningen att temperaturerna var väldigt behagliga och inga som helst fel på, men det ignorerar man gärna ibland, tydligen.

Lycka till, det här löser sig ska du se, så länge du försöker.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

"Dålig" support är väl ändå återförsäljarens fel, och inte vare sig AMDs eller Sapphires fel?

Instämmer bara. Du bör bara klandra dustin då de är dem som har gjort fel. Kontakta sapphire direkt eller tag det med konsumentombudsmannen. Du klandrar lite fel folk just nu, detta är vare sig sapphire och verkligen inte AMD's fel. Kan du på något sätt bevisa eller att de inte kan bevisa att du misshandlat kortet så har du rätt iom svensk lag.

EDIT: Vet inte var min svenska försvann där...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Trökigt att de gjorde på det här sättet istället för att låta kortets fläktar bytas ut eller att de försöker reparera det iallafall.

Dammet kan gott och väl vara från lagret som sakta men säkert slipats ned en bit vid användningen.
nåja du kan ju dra på nya fläktar direkt på stockkylaren om du vill spara en slant som jag gjorde på mitt gamla hd 6870 (drog på en 140mm fläkt och det blev då bra tyst och fortfarande rätt bra tempereturer ^^).

http://www.inet.se/produkt/6308642/scythe-120mm-slip-stream-f... t ex två st av dessa och bara sätta dit i stripes medans du driver de via nätagget eller löder dit den vanliga kontakten som finns direkt på kortet i sig, Eller om du har någon chassie fläkt liggandes som du kan testa med redan.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Fast det är ju inte återförsäljaren som gjort undersökningen utan Sapphire. Samtliga 280x kort har problem med fläktarna vilket åtminstone får mig att tappa förtroendet för AMD. Det är inte AMDs fläktar som sitter på korten men dom har enligt mig ett ansvar att inte låta riktiga skräpprodukter skeppas med deras namn på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lingonn:

Fast det är ju inte återförsäljaren som gjort undersökningen utan Sapphire. Samtliga 280x kort har problem med fläktarna vilket åtminstone får mig att tappa förtroendet för AMD. Det är inte AMDs fläktar som sitter på korten men dom har åtminstone enligt mig ett ansvar att inte låta riktiga skräpprodukter skeppas med deras namn på.

Du har fortfarande tagit det via Dustin, och gör de inte något åt det är det dom du ska skylla på.
F.ö har AMD ingenting med detta att göra alls, de är tillverkarna av kortet, men inte utav kylaren på, det är Sapphire.
Tycker fortfarande du klandrar fel personer här, fortfarande Dustin du ska klandra om någon.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lingonn:

Fast det är ju inte återförsäljaren som gjort undersökningen utan Sapphire.

Tvivlar jag skarpt på med tanke på att du skickat det till dustin som jag tolkar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Tvivlar jag skarpt på med tanke på att du skickat det till dustin som jag tolkar det.

Följde ordern på deras hemsida och där stod det att de skickade iväg den till tredje part. I lappen jag fick hem med grafikkortet står det att det är Sapphire själva som gjort bedömningen. Ska ringa Dustin imorgon och se om det går att hitta någon lösning iallafall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lingonn:

Kommer aldrig någonsin köpa en produkt från vare sig AMD eller Sapphire igen. Köpte ett Sapphire R9 280X för ett år sedan. Använde det i en mining-rigg under några månader innan jag stoppade in det i min vanliga dator. Har inte misskött kortet på något sett, mild överklockning och fläktarna har gått lugnt. Ändå gav kullagren i fläktarna upp efter ~10 månaders bruk. Som jag förstår det ett väldigt vanligt problem för modellen. Reklamerade den genom Dustin efter ett tag då det inte gick att använda kortet längre, nu har dom nästan 2 månader senare skickat tillbaka kortet oreparerat med ursäkten att det använts i en "extremt dammig miljö", vilket är bullshit, blåser ur min dator såfort det kommer lite damm. Mitt Geforce 580 var oklanderligt efter 3 år i samma miljö då jag sålde det vidare, uppenbarligen är det produkten och inte miljön som är orsaken.

Nu ska jag alltså behöva betala för eftermarknadsfläktar och montera själv pga deras girighet.

Dra det till ARN eller nåt. Låter ju helt galet att bli nekad. Klart det finns damm, finns överallt.
Men här får man se till tiden; 10 månader. Skillnad om man gnällt på det om det gällde 2 år. Men 10 månader. Löjligt.

Permalänk
Inaktiv

Dustin har Gandalf Data i Mölnlycke som leverantör och "tredje part", de har egen verkstad för slut bedömning. Även Netonnet har Gandalf Data som distributör och där lagar man även delarna.
Kontakta Gandalf, de vet mer än dustin gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lingonn:

Fast det är ju inte återförsäljaren som gjort undersökningen utan Sapphire. Samtliga 280x kort har problem med fläktarna vilket åtminstone får mig att tappa förtroendet för AMD. Det är inte AMDs fläktar som sitter på korten men dom har enligt mig ett ansvar att inte låta riktiga skräpprodukter skeppas med deras namn på.

Att det är amds fel är som att säga att det är intels fel att hps dator överhettar(Har bärbar som gör det). Skulle säga det är sapphire om jag har fått rätt info. Sen kan du sätta på egna fläktar fast kanske inte så roligt men funkar kommer det göra!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Bör finnas underlag från verkstaden, tex foton på hur kortet såg ut när dom öppnade det.

Permalänk
Medlem

Prova att kontakta Sapphire istället för Dustin.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Skrivet av lingonn:

Kommer aldrig någonsin köpa en produkt från vare sig AMD eller Sapphire igen. Köpte ett Sapphire R9 280X för ett år sedan. Använde det i en mining-rigg under några månader innan jag stoppade in det i min vanliga dator. Har inte misskött kortet på något sett, mild överklockning och fläktarna har gått lugnt. Ändå gav kullagren i fläktarna upp efter ~10 månaders bruk. Som jag förstår det ett väldigt vanligt problem för modellen. Reklamerade den genom Dustin efter ett tag då det inte gick att använda kortet längre, nu har dom nästan 2 månader senare skickat tillbaka kortet oreparerat med ursäkten att det använts i en "extremt dammig miljö", vilket är bullshit, blåser ur min dator såfort det kommer lite damm. Mitt Geforce 580 var oklanderligt efter 3 år i samma miljö då jag sålde det vidare, uppenbarligen är det produkten och inte miljön som är orsaken.

Nu ska jag alltså behöva betala för eftermarknadsfläktar och montera själv pga deras girighet.

Är snarare dustins fel och inte första gången dom ger dålig support:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lingonn:

Kommer aldrig någonsin köpa en produkt från vare sig AMD eller Sapphire igen. Köpte ett Sapphire R9 280X för ett år sedan. Använde det i en mining-rigg under några månader innan jag stoppade in det i min vanliga dator. Har inte misskött kortet på något sett, mild överklockning och fläktarna har gått lugnt. Ändå gav kullagren i fläktarna upp efter ~10 månaders bruk. Som jag förstår det ett väldigt vanligt problem för modellen. Reklamerade den genom Dustin efter ett tag då det inte gick att använda kortet längre, nu har dom nästan 2 månader senare skickat tillbaka kortet oreparerat med ursäkten att det använts i en "extremt dammig miljö", vilket är bullshit, blåser ur min dator såfort det kommer lite damm. Mitt Geforce 580 var oklanderligt efter 3 år i samma miljö då jag sålde det vidare, uppenbarligen är det produkten och inte miljön som är orsaken.

Nu ska jag alltså behöva betala för eftermarknadsfläktar och montera själv pga deras girighet.

Kan inte vara så att du glömt hålla i fläktarna när du blåst rent datorn då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av carll:

Kan inte vara så att du glömt hålla i fläktarna när du blåst rent datorn då?

Det har jag gjort några gånger så fläckarna har get upp helt efter en städning
Typ varva sönder dom med lyft skrattar.

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Skrivet av lingonn:

Samtliga 280x kort har problem med fläktarna [1] vilket åtminstone får mig att tappa förtroendet för AMD. Det är inte AMDs fläktar som sitter på korten [2] men dom har enligt mig ett ansvar att inte låta riktiga skräpprodukter skeppas med deras namn på.

[1] Källa på det?
[2] Du resonerar lite knasigt här..

Vad jag vet så har inte AMD tillverkat varken kylaren eller fläktarna på ditt kort.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av lingonn:

Kommer aldrig någonsin köpa en produkt från vare sig AMD eller Sapphire igen. Köpte ett Sapphire R9 280X för ett år sedan. Använde det i en mining-rigg under några månader innan jag stoppade in det i min vanliga dator. Har inte misskött kortet på något sett, mild överklockning och fläktarna har gått lugnt. Ändå gav kullagren i fläktarna upp efter ~10 månaders bruk. Som jag förstår det ett väldigt vanligt problem för modellen. Reklamerade den genom Dustin efter ett tag då det inte gick att använda kortet längre, nu har dom nästan 2 månader senare skickat tillbaka kortet oreparerat med ursäkten att det använts i en "extremt dammig miljö", vilket är bullshit, blåser ur min dator såfort det kommer lite damm. Mitt Geforce 580 var oklanderligt efter 3 år i samma miljö då jag sålde det vidare, uppenbarligen är det produkten och inte miljön som är orsaken.

Nu ska jag alltså behöva betala för eftermarknadsfläktar och montera själv pga deras girighet.

Dust in grafikkort!

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lingonn:

Fast det är ju inte återförsäljaren som gjort undersökningen utan Sapphire. Samtliga 280x kort har problem med fläktarna vilket åtminstone får mig att tappa förtroendet för AMD. Det är inte AMDs fläktar som sitter på korten men dom har enligt mig ett ansvar att inte låta riktiga skräpprodukter skeppas med deras namn på.

Du resonerar väldigt konstigt här. Du kollar på lådan och ger skulden på alla namn som står på den. De som du ska ge skuld till är Dustin. Visserligen är det sapphire's konstruktion men har du inte ens pratat med dem om reperation så finns det ju inget skäl till hat. Om de sedan nekar dig är det en annan femma, däremot så förutsat att inte själva kärnan havererar så är det inte AMD's fel för fem öre. Även om den skulle haverera så är det mest troligast på grund utav bristfallig kylning, åter igen inte AMD's fel.

Även, har du något som helst underlag för att 280x har problem med fläktarna eller är detta någonting du bara antar för att just din har det?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Även, har du något som helst underlag för att 280x har problem med fläktarna eller är detta någonting du bara antar för att just din har det?

Söker man runt lite hittar man väldigt många som har liknande problem, definitivt mer än andra kort. Exempelvis http://rog.asus.com/forum/showthread.php?43549-Multiple-fan-f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lingonn:

Följde ordern på deras hemsida och där stod det att de skickade iväg den till tredje part. I lappen jag fick hem med grafikkortet står det att det är Sapphire själva som gjort bedömningen. Ska ringa Dustin imorgon och se om det går att hitta någon lösning iallafall.

Möjligen är det Sapphires distributör i Sverige som gjort bedömningen. Kan du lägga upp en bild så att vi får se hur ett kort ser ut som påstås ha använts i en extremt dammig miljö?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av lingonn:

Söker man runt lite hittar man väldigt många som har liknande problem, definitivt mer än andra kort. Exempelvis http://rog.asus.com/forum/showthread.php?43549-Multiple-fan-f...

Nu länkar du ju dock till någon som har Asus kort, tror inte de kör med samma fläktar som Sapphire. (killen påpekar ju även att han tycker just asus fläktar verkar hålla sämre än andra tillverkare)
Ser ut som han kör någon form av mining (Tror knappast han sitter och lirar med 20+ 280x kort) så hans kort kör säkert i full belastning 24/7 och bör då även slitas mer än ett kort med mer vardaglig belastning.

Som många andra sagt, bild på kort, samt har du hållt fast fläktarna när du blåst rent dem?

Visa signatur

| Z370 AORUS Gaming 7 | i7 8700k | GTX 1080 Ti | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 256 GB x2 |
| Acer X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

"Dålig" support är väl ändå återförsäljarens fel, och inte vare sig AMDs eller Sapphires fel?

Sapphires fel att fläkten dog efter tio månader, Dustins att de vägrar fixa det.

Visa signatur

Ryzen 7 3800x / 5700XT / 16GB RAM / Define R6

14" MacBook Pro (2021)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugion:

Sapphires fel att fläkten dog efter tio månader, Dustins att de vägrar fixa det.

Må hända, men ibland är det fel på saker, därav garantin

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!