Permalänk
Avstängd

RPM-fråga om sluten vattenkylning

Köpt en Enermax Liqmax 120S (ELC-LM120S-TAA ) som NetOnNet reade ut för 300 kr innan de tog slut. Tänkte slänga på mina två Noctua NF-P12 PWM 120mm i push to pull .
Går gör det men är det bra för pumpen när orginalfläkten kör 600 - 2500 RPM och Noctua kör 300 - 1 300?
Dum fråga kanske när 2 st Nocctua sammanlagt blir 600-2600 RPM?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Är inte bekant med just din produkt, men har kört Corsairs slutna vattensystem i 6 år. Hastigheten på fläktarna ska inte ha något med pumpen att göra, så de bör inte påverka varandra.

Dock har ju default-fläktarna en högre max RPM än dina Noctua, vilket kan bli problem om de ska maxas. Men kommer u köra samma RPM oavsett fläkt bör inte det spela någon roll vilka fläktar du använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Är inte bekant med just din produkt, men har kört Corsairs slutna vattensystem i 6 år. Hastigheten på fläktarna ska inte ha något med pumpen att göra, så de bör inte påverka varandra.

Dock har ju default-fläktarna en högre max RPM än dina Noctua, vilket kan bli problem om de ska maxas. Men kommer u köra samma RPM oavsett fläkt bör inte det spela någon roll vilka fläktar du använder.

Det är inte RPM, utan hur mycket luft fläktarna kan flytta som är det intressanta.. Kan orginalfläktarna flytta lika mycket luft på max RPM, som noctua kan på 1000PRM så är Noctua det tystare och bättre alternativet.

Jag har 2 st Noctua på min H105, och de körs i ca 800RPM och temperaturen går väldigt sällan över 70C.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

RPM säger bara så pass mycket, men vilka fläktar har du av Noctua ? Noctua har både modeller för statiskt tryck och luftflöde. Statiskt tryck är bättre för radiatorer samt kylare, medans luftflöde är bättre som chassi fläktar.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Avstängd

NF-P12: The NF-P12 has been designed with more pressure demanding “high impedance” applications in mind. It provides an even balance of high static pressure, high airflow and excellent quietness, which has made it a standard choice for low noise CPU cooling, cases with tight fan grills and other low noise cooling applications with mid- to high airflow resistance.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Det är inte RPM, utan hur mycket luft fläktarna kan flytta som är det intressanta.. Kan orginalfläktarna flytta lika mycket luft på max RPM, som noctua kan på 1000PRM så är Noctua det tystare och bättre alternativet.

Korrekt.

Permalänk
Avstängd

Lite svårt bara att veta hur mycket lufts som flyttas men skulle tro att 2 st NF-P12 bör räcka? Om det är lätt att byta ska jag testa 1 st orginal och sedan 2 st NF-P12.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)