Android-kamera kraschar vid HDR

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus
Registrerad
Jun 2009

Android-kamera kraschar vid HDR

Tja!

Har sen ett tag tillbaka kört med Cyanogenmod (CM11 just nu, väntar på CM12 Stable) på min S4 och i vissa stunder har det väl inte varit underbart då det finns ganska rejäla buggar här och där, samt att det laggar av någon anledning...
Största problemet jag har dock är att kameran kraschar så fort jag fotar med HDR, vilket gör att fel-meddelandet "Can't connect to camera" kommer upp och jag måste starta om mobilen för att det ska fungera igen. Ibland fungerar det att fota med HDR men det är väl kanske bara 1-3 gånger av 10, och jag måste använda stock-kameran för att HDR ska fungera över huvud taget. Använder jag t.ex Google camera så blir HDR-bilder bara helt gråa.
Min teori om allt detta är att systemkretsen i S4 (SD600) är för klen. Visst det är en rätt bra krets egentligen, men min S4 laggar när jag spelar (mikrofryser 2-3 gånger i 1-2 sekunder och sen slutar) samt klarar inte av HDR särskilt bra som sagt. Vad tror ni?

Huvudfrågan är dock ifall det är någon som har liknande problem på S4 eller t.om en annan telefonmodell med segare/snabbare krets samt ifall det finns någon fix för detta? Jag hittade något på xda-developers i form av en signed stock-kamera-zip som skulle innehålla "libs" för HDR, men det ville inte funka alls, och jag har inte hittat något annat som verkar lösa detta problem.

Tack på förhand för svar!

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Trädvy Permalänk
Moderator
Geeks Gaming
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jan 2012

Ditt problem ligger nog i mjukvaran.
Kollade runt och kan hitta hur många liknande trådar som hälst.
Vilken version av CM11 kör du?

Kom in och häng med oss på Geeks Discord!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av bl0m1:

Ditt problem ligger nog i mjukvaran.
Kollade runt och kan hitta hur många liknande trådar som hälst.
Vilken version av CM11 kör du?

Hmm okey... Själv hittar jag inga särskilda trådar om det...? Förutom den jag skrev om först då...
Version: jfltexx, om det är det du syftar på förstås?

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005

Verkar vara modellen som tyder på S4.

Version av Cyanogen Mod? cm-11-20150223-NIGHTLY-jflte.zip ??

Trädvy Permalänk
Moderator
Geeks Gaming
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av tcntad:

tyävrr så hittar jag ingen version dom säger att HDR funkar på, inte ens nån custom rom på XDA som är baserad på cm11, om du har kvar cm11 så måste du nog tyvärr bli utan HDR

Kom in och häng med oss på Geeks Discord!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av tcntad:

Versionen är cm-11-20141112-SNAPSHOT-M12-jflte, med andra ord en stable-build och changelogen för denna version så skriver de att den innehåller inga nya features utan ska bara lösa buggar och dylikt, mao är det konstigt att inte HDR fungerar.

Skrivet av bl0m1:

tyävrr så hittar jag ingen version dom säger att HDR funkar på, inte ens nån custom rom på XDA som är baserad på cm11, om du har kvar cm11 så måste du nog tyvärr bli utan HDR

Men va skumt, för som sagt så får den för sig att faktiskt kunna klara av att ta HDR-bilder, men det är väldigt sällan. Och som jag skrev till tcntad så är ju detta en version som har ett syfte att få bort buggar och andra problem istället för att lägga in features...