Ansluta BMA250 till arduino?

Permalänk
Medlem

Ansluta BMA250 till arduino?

Hej

Är rätt ny med Arduino men skulle vilja ansluta BMA250 till en arduino, rättare sagt några stycken. Skulle detta gå och isf hur? Kan ju inte löda fast det iaf. Står att det är 12-pin LGA så finns det möjligen någon sockel till den? Vill helst behålla minimal storlek på slut paketet. Vill helst även att den ska sitta rätt så fast. Har ingen aning hur jag ska få plats med den eller koppla flera stycken till en arduino (uno). Kan det vara så att den är helt enkelt för liten för att användas i DIY projekt?

Uppmärksamma att jag inte köpt givarna ännu, vill mesta dels bara veta om det kommer fungera innan jag köper något. Vill inte att den ska sitta på arduinon, vill kunna koppla in den med kabel.

Här är även en bild som beskriver mycket väl varför jag inte kan löda...

/Philip

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Har kollat upp lite om I2C och det var ju väldigt simpelt. Har fortfarande ingen aning däremot hur i **** man ska koppla in dem...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Sök efter breakout boards för chippet. Annars är alternativet att tillverka en PCB, chip i allmänhet måste ju lödas fast och har du inte koll på hur du löder eller hur du tillverkar PCB så är ju definivit LGA inte något första steg att ta

TEX : http://dsscircuits.com/sale/product/dssc0117

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzyflaskan:

Sök efter breakout boards för chippet. Annars är alternativet att tillverka en PCB, chip i allmänhet måste ju lödas fast och har du inte koll på hur du löder eller hur du tillverkar PCB så är ju definivit LGA inte något första steg att ta

TEX : http://dsscircuits.com/sale/product/dssc0117

Löda kan jag såklart, det är bara det att chippet är mikroskopiskt litet

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Man löder oftast sådana med ugn eller vid små testkvantiteter ev med varmluftskolv. Funkar dåligt med vanlig lödpenna.
Så har du tillgång till de etc så är de ju bara att tillverka en PCB och dra ut pinnarna för vidarekoppling senare, men då är de nog lika billigt och enkelt att köpa breakout vid små kvantiteter iaf...

P.S gör du eget breakout board glöm inte avkopplingskodningarna så nära pinnarna som möjligt på chippet

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzyflaskan:

Man löder oftast sådana med ugn eller vid små testkvantiteter ev med varmluftskolv. Funkar dåligt med vanlig lödpenna.
Så har du tillgång till de etc så är de ju bara att tillverka en PCB och dra ut pinnarna för vidarekoppling senare, men då är de nog lika billigt och enkelt att köpa breakout vid små kvantiteter iaf...

P.S gör du eget breakout board glöm inte avkopplingskodningarna så nära pinnarna som möjligt på chippet

Skrivet av fizzyflaskan:

Sök efter breakout boards för chippet. Annars är alternativet att tillverka en PCB, chip i allmänhet måste ju lödas fast och har du inte koll på hur du löder eller hur du tillverkar PCB så är ju definivit LGA inte något första steg att ta

TEX : http://dsscircuits.com/sale/product/dssc0117

Låter som jag får experimentera med PCB's då, lär nog bli skoj. Vill helst ha mindra storlek än den som länkades. Går det käpprätt åt helvete så får jag väl köpa sådana, detta är ändå för hobby syfte så går väll an. Ugns lödning är det som låter mest attraktivt. Bör väll finnas många genomgångar online som jag kan nyttja. Tack så mycket för hjälpen, detta var ungefär så mycket information jag sökte. Visste inte vilket håll jag skulle rikta mig nämnerligen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

HAr du tillgång till sådan utrustning då? Är ju inget man gör hemma i sin egna ugn precis.... Den är ju dessutom så pass stor enbart för att den bryter ut alla pinnarna, går säkert hitta mindre om man söker. Men lite mindre än så kanske de går göra men som sagt är nog mkt pill för några ynka millimetrar åt båda håll du kan spara genom att ta bort alla kopplingar ut som du inte behöver (du kommer ju behöva iaf 4 kablar in iaf).

Nja vill du åt de bör du ju designa hela kortet själv inklusive AT processors så sparar du ju lite plats då arduinon har två olika processorer ....

Får man fråga vad du tänkt göra så kanske någob kan peka dig i rätt riktning på hur du bör göra etc?

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzyflaskan:

HAr du tillgång till sådan utrustning då? Är ju inget man gör hemma i sin egna ugn precis.... Den är ju dessutom så pass stor enbart för att den bryter ut alla pinnarna, går säkert hitta mindre om man söker. Men lite mindre än så kanske de går göra men som sagt är nog mkt pill för några ynka millimetrar åt båda håll du kan spara genom att ta bort alla kopplingar ut som du inte behöver (du kommer ju behöva iaf 4 kablar in iaf).

Nja vill du åt de bör du ju designa hela kortet själv inklusive AT processors så sparar du ju lite plats då arduinon har två olika processorer ....

Får man fråga vad du tänkt göra så kanske någob kan peka dig i rätt riktning på hur du bör göra etc?

Lycka till!

Insåg väldigt snabbt att det inte var vanlig ugn som det pratades om. PCB's verkade relativt simpelt att göra men orkar nog inte bygga en "Solder Reflow Oven" för detta. Tror jag bara kommer köpa färdiga breakouts, om projekt visar sig vara lika skoj som jag hoppas kanske jag fixar bättre lösning men får väll göra en prototyp innan dess :P.

Projektet jag funderar på att göra, undersöker just nu möjligheterna som det kanske märks, är att kunna tolka simpla hand gesturer med hjälp utav accelerometrar. Funderar på om gyroskop skulle behövas också men har inte hittat några lagom stora, dessutom blir det mer arbete med det också även om du då i teorin kan ha mycket mer avancerade gesturer. Planen är att sätta fast accelerometrarna i en handske typ. Därför ville jag ha minimal storlek så man har full rörelse med handen fortfarande. Bryr mig därför även inte så mycket om arduinon's storlek då den kommer vara utanför handsken och bara vara inkopplad.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna använda deras utvecklingsdelar, hittade lite olika, men något i denna stilen?
http://www.futureelectronics.com/en/technologies/development-...

tänkt för deras utvecklingsbräda, men det borde gå att koppla in till en arduino också, enligt nedan:
http://ae-bst.resource.bosch.com/media/products/shuttleboards...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sycrone:

Du skulle kunna använda deras utvecklingsdelar, hittade lite olika, men något i denna stilen?
http://www.futureelectronics.com/en/technologies/development-...

tänkt för deras utvecklingsbräda, men det borde gå att koppla in till en arduino också, enligt nedan:
http://ae-bst.resource.bosch.com/media/products/shuttleboards...

Kan skaffa breakouts som är halva storleken för en femtedel utav priset som även har 3 axis gyroscope
Men tack för hjälpen iaf

Iofs är det då inte BMA280, fast BMA280 är nog lite overkill för mitt syfte.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Gjorde faktiskt ett liknande projekt som exjobb på universitet, där jag gjorde PCB med CPU, trådlös kommunikation och en accelerometer. Testade den lätt för olika "handrörelser" men kanske inte så avancerat som du tänkte. Riktigt kul att labba med faktiskt!

Lycka till med testandet

Permalänk
Medlem

Slutade med att jag beställde en bunt accelerometrar med gyroskop breakouts. Blir det någonting av det här projektet så kommer jag driva det vidare med custom PCB's och bra mycket bättre layout men tror det är bäst om jag gör en snabbutvecklad prototyp först.

Skrivet av fizzyflaskan:

Gjorde faktiskt ett liknande projekt som exjobb på universitet, där jag gjorde PCB med CPU, trådlös kommunikation och en accelerometer. Testade den lätt för olika "handrörelser" men kanske inte så avancerat som du tänkte. Riktigt kul att labba med faktiskt!

Lycka till med testandet

Låter roligt! Beställde även en bluetooth modul ifall jag får för mig att fästa arduino'n runt armen med ett batteripack :P. Tror det blir som du säger, skit skoj att arbeta med. Kommer däremot just nu inte göra custom PCB eller något sådant. Vill egentligen fokusera mer på koden än elektroniken. Vet ärligt talat inte hur många "gester" jag kommer få in men kommer helt klart bli ett roligt projekt. Dem breakout'sen jag skaffade nu är däremot lite stora fortfarande i min smak då fingrarna kommer ej kunna gå ihop ordentligt men tror det blir perfekt som prototyps material.

Blir det gjort ordentligt det här kanske jag lägger upp en projekt logg eller någonting, vem vet. Kommer iaf tag ett tag tills grunderna är lagda (samt delarna har anlänt.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.