Hårddisk går för fullt, låser systemet helt efter att ha avslutat spel, hjälper mer RAM?

Permalänk
Medlem

Hårddisk går för fullt, låser systemet helt efter att ha avslutat spel, hjälper mer RAM?

Om jag har några program igång, till exempel Chrome, Bluestacks, MPC osv., och startar ett spel, spelar en stund och sedan avslutar spelet så börjar hårddisklampan att lysa med en supernovas frenesi. Hela systemet är mer eller mindre låst, att klicka på en tab i Chrome funkar inte förrän efter 30 sekunder eller så, och i flera minuter efter det går allt väldigt segt, tills hårddisken slutar arbeta.

Jag antar att det är något form av caching som sker, och nu undrar jag om det skulle hjälpa med mer RAM? Jag har bara 4GB (datorkonfigen finns i min signatur) så jag behöver ju mer rent allmänt, men jag undrar om just denna specifika källa till frustration skulle försvinna eller minska med 4GB RAM till i burken?

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla i aktivitetshanteraren hur mycket ram som är använt först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kolla i aktivitetshanteraren hur mycket ram som är använt först.

Det ligger alltid under 100%, men jag misstänker att det är för att Windows lägger t.ex. Chrome i "viloläge" då jag har för lite RAM för att köra alla program samtidigt.

Just nu har jag runt 15 flikar öppna, MPC på, en laddad YouTube-video i en flik, och Malware som kör en scan och drar 200k. Jag ligger just nu på 78%. Det ger mig mindre än 1GB fritt RAM, men jag kan ju ändå starta Skyrim för att ta ett exempel, trots att det drar ca. 2,5GB med mina moddar, så någon slags RAM-prioritering måste ju ske, så att Windows får nog med RAM i första hand, sedan Skyrim, och sen alla de övriga programmen, eller är jag HELT ute och cyklar?

Måste skamset erkänna att trots att det alltid är jag som får vara datorsupport åt mina vänner så är Windows RAM-hantering något jag aldrig brytt mig om att sätta mig in i tidigare.

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande problem med en disk som var påväg att haverera, kör en kontroll över dina hårddiskar och se om de mår bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoan:

Hade ett liknande problem med en disk som var påväg att haverera, kör en kontroll över dina hårddiskar och se om de mår bra.

Tror inte att det är problemet, det har varit såhär så länge jag kan minnas (och jag brukar köra HD Tune och HDD Regenerator någon gång i månaden; defragmentering sker varje onsdag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Det ligger alltid under 100%, men jag misstänker att det är för att Windows lägger t.ex. Chrome i "viloläge" då jag har för lite RAM för att köra alla program samtidigt.

Just nu har jag runt 15 flikar öppna, MPC på, en laddad YouTube-video i en flik, och Malware som kör en scan och drar 200k. Jag ligger just nu på 78%. Det ger mig mindre än 1GB fritt RAM, men jag kan ju ändå starta Skyrim för att ta ett exempel, trots att det drar ca. 2,5GB med mina moddar, så någon slags RAM-prioritering måste ju ske, så att Windows får nog med RAM i första hand, sedan Skyrim, och sen alla de övriga programmen, eller är jag HELT ute och cyklar?

Måste skamset erkänna att trots att det alltid är jag som får vara datorsupport åt mina vänner så är Windows RAM-hantering något jag aldrig brytt mig om att sätta mig in i tidigare.

Låter som du behöver mer RAM alternativt ändra beteende, dvs inte ha så mycket igång samtidigt.

Vad som händer är att datorn börja swappa ganska våldsamt mot virtuella minnet på hårdisken, och då går allt som i sirap...

Så släng in 4Gb till, och kanske även skaffa en SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Låter som du behöver mer RAM alternativt ändra beteende, dvs inte ha så mycket igång samtidigt.

Vad som händer är att datorn börja swappa ganska våldsamt mot virtuella minnet på hårdisken, och då går allt som i sirap...

Så släng in 4Gb till, och kanske även skaffa en SSD.

Det var precis det jag misstänkte, men eftersom jag gillar att ha många saker igång samtidigt så blir det nog till att slänga in mer RAM. Det behövs ju ändå för att spela en del nya spel, och Cinema 4D kommer att tacka och ta emot varje byte jag pressar in i burken.

Permalänk
Medlem

Använder du Cinema 4D och kanske liknade program kan du nog överväga mer än bara 4Gb till...