Surfplatta eller hybrid? Hjälp mig välja!

Permalänk

Surfplatta eller hybrid? Hjälp mig välja!

Hej

Jag är nu sugen på att skaffa mig min första bärbara enhet.
Jag sitter i valet och kvalet med vilken väg jag ska gå och vad jag ska köpa. Å ena sidan är jag sugen på en Andoid platta, i 10" klassen. Men samtidigt vill jag gärna kunna lira lite lättare Steam-spel (typ Age of Mythology) och därför funderar jag på om jag ska gå emot en 2in1 grej ala Surface Pro 2 eller tex en Asus transformer book T100 eller T200.

En begagnad Surface Pro 2 ligger inte mycket över en ny Transformer book men jag ser också att CDON just nu kör en ganska bra kampanj på transformer booksen.

Vad säger ni, vad har ni för åsikter om dessa enheter?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Avstängd

Skaffade Transformer T100 till syrran och morsan och de är ganska trevliga men de duger inte till mycket spelande alls. Tablet-spel (från butiken) fungerar förstås men det är knappt idé att installera Steam. Sen är skärmen inte så mycket att hurra för, grådassig och klen ljusstyrka och upplösningen är inte direkt hög idag.

Surface Pro 2 finns riktigt billigt nu, även nya liksom. T100 kostar väl sådär 3000 och SP2 Pro går att hitta för under 4000 ny och ännu mindre begagnad. Det är väldigt lite pengar extra för en produkt som är väldigt mycket bättre på alla sätt och vis.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Skaffade Transformer T100 till syrran och morsan och de är ganska trevliga men de duger inte till mycket spelande alls. Tablet-spel (från butiken) fungerar förstås men det är knappt idé att installera Steam. Sen är skärmen inte så mycket att hurra för, grådassig och klen ljusstyrka och upplösningen är inte direkt hög idag.

Surface Pro 2 finns riktigt billigt nu, även nya liksom. T100 kostar väl sådär 3000 och SP2 Pro går att hitta för under 4000 ny och ännu mindre begagnad. Det är väldigt lite pengar extra för en produkt som är väldigt mycket bättre på alla sätt och vis.

Intressant!
Vart hittar jag Surface Pro 2 för under 4000?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Sitter på en Lenovo Yoga tablet 2 10 win8.1 och den funkar bra på enklare spel, man ska väl inte förvänta sig superprestanda men enkla/äldre spel funkar bra. Fördelen med denna tablet över en surface pro är att den är väldigt mycket lättare och betydligt trevligare i handen och har en rejält mycket bättre batteritid. Använder man den mest hemma så funkar steam in-home streaming perfekt och då kan man spela vad som helst, jag hoppade över ASUS hybriderna mest för de dåliga skärmarna. I slutändan får man bestämma sig för hur mycket prestanda man vill ha och hur smidigt format det ska komma i. En surface 3 vore väl inte fel men då är vi uppe i det dubbla vad Yogan ligger på för instegsmodellen.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TroNi:

Intressant!
Vart hittar jag Surface Pro 2 för under 4000?

Lite här och där. Jag såg den på Mediamarkt för typ 3600-3700 för ett par veckor sedan har jag för mig och typ samma pris på Siba förra veckan. Online verkar den mestadels ligga en bit högre dock men om du kollar på Prisjakts statistik så har den varit nere under 4000 även där i både 64 och 128 GB-varianter, inte i några längre perioder dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Skaffade Transformer T100 till syrran och morsan och de är ganska trevliga men de duger inte till mycket spelande alls. Tablet-spel (från butiken) fungerar förstås men det är knappt idé att installera Steam. Sen är skärmen inte så mycket att hurra för, grådassig och klen ljusstyrka och upplösningen är inte direkt hög idag.

Surface Pro 2 finns riktigt billigt nu, även nya liksom. T100 kostar väl sådär 3000 och SP2 Pro går att hitta för under 4000 ny och ännu mindre begagnad. Det är väldigt lite pengar extra för en produkt som är väldigt mycket bättre på alla sätt och vis.

Klart de duger till lättande spelande, har testat massvis med spel som fungerar bra. Skärmupplösningen håller jag med om att den inte är den högsta upplösningen på, men att den skulle vara grådassig och ha klen ljusstyrka håller jag inte med om. Även i direkt solljus blir det för ljust för mig att ha på max ljusstyrka, när man ligger och läser i sovrummet är minsta ljusstyrka för hög.

Surface pro är ju en helt annan typ av enhet, den väger som en dator och är inget man håller i handen och läser på. Men det är klart att den är starkare.