Hur ser framtiden ut för piloter?

Permalänk
Avstängd

Hur ser framtiden ut för piloter?

Hej!

Jag tar i sommar studenten på teknikprogrammet, har inga toppbetyg direkt men ligger på 17 meritpoäng iaf.
Jag har alltid velat bli en pilot, efter att ha läst om yrket i snart ett år så verkar det tyvärr vara värsta skitjobbet i början av karriären, om man ens får jobb.
Det är just det med jobbmöjligheter som jag vill ha klarhet i, är det verkligen så svårt som alla säger att få jobb som pilot?
Jag har tittat lite på denna serie https://www.youtube.com/watch?v=XqkjRxzztJQ , tyckte den var väldigt intressant. Det är alltså nyutbildade piloter som åker till Indonesien och flyger, de verkar leva som kungar där nere men jag kan ge mig på att de tjänar skit lite.
Hur många flygtimmar behövs ungefär för att få jobb påt.ex Delta airlines?
Jag har sett att många åker till usa för att ta pilotutbildning, varför? Billigare? Hur är när man skaffar egen famil? Blir man frånvarande mycket? Någon som kanske till och med har en förälder som jobbar som pilot och kan berätta lite om frånvarande?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej,

Det är tyvärr många som får sina barndomsdrömmar i kras om att bli pilot, och de som faktiskt får sina flygtimmar och haffar jobb kan tvingas offra en hel del. Med det menar jag; säg morsning goodbye till familj, vänner, flickvännen du aldrig träffar längre och i stort sett alla högtider. Det är ord från en gammal bekant som just är pilot, men å andra sidan hade han aldrig velat byta jobb till något annat.

Trivs man med den "mobila" livsstilen så gör man det helt enkelt. Vi bor i Sverige och har möjlighet att i princip bli vad fan som helst, så om det verkligen är något du vill syssla med så GO!

Jag rekommenderar att söka runt på Flashback, där finns det gott om piloter som har delat sina erfarenheter och tankar. Där hittar du nog också svaren på dom flesta av dina frågor.

Permalänk
Medlem

Det är ett yrke som helt har falnat i glamour.

Från att vara lite av rockstjärnor till att bli löneslavar med rätt dåliga villkor.

Det finns jobb, men det är hård konkurrens. Otrygga anställningsförhållanden och långa stunder hemifrån.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sibirius:

Hej!

Jag tar i sommar studenten på teknikprogrammet, har inga toppbetyg direkt men ligger på 17 meritpoäng iaf.
Jag har alltid velat bli en pilot, efter att ha läst om yrket i snart ett år så verkar det tyvärr vara värsta skitjobbet i början av karriären, om man ens får jobb.
Det är just det med jobbmöjligheter som jag vill ha klarhet i, är det verkligen så svårt som alla säger att få jobb som pilot?
Jag har tittat lite på denna serie https://www.youtube.com/watch?v=XqkjRxzztJQ , tyckte den var väldigt intressant. Det är alltså nyutbildade piloter som åker till Indonesien och flyger, de verkar leva som kungar där nere men jag kan ge mig på att de tjänar skit lite.
Hur många flygtimmar behövs ungefär för att få jobb påt.ex Delta airlines?
Jag har sett att många åker till usa för att ta pilotutbildning, varför? Billigare? Hur är när man skaffar egen famil? Blir man frånvarande mycket? Någon som kanske till och med har en förälder som jobbar som pilot och kan berätta lite om frånvarande?

Skickades från m.sweclockers.com

Att komma in på ex. http://www.tfhs.lu.se/ är väl inte så lätt eller har iaf. historiskt sett varit svårt.
Det finns ju som du fattat andra alternativ när det gäller utbildning men sen ska du ha timmar på det och det är kanske ett större problem.
Att gå via försvarsmakten har tidigare varit ett populärt alternativ, vet dock hur det är idag. (börja där och sen hoppa över till privata sidan)

Som oobum säger så har det fallit enormt senaste 25 åren och är idag närmast en glorifierad version av att köra buss.
Tidigare var lönerna väldigt höga, idag så åker alla lågprisbolag och lönerna är numer "lågpris" dem med.

Det är kanske 10 år sen jag hade koll på sånna grejer, men vid det tillfället så hade SAS inte anställt en "nyexaminerad" pilot på 10-15år.
Tror inte marknaden har blivit så mycket bättre idag, det går ju fortfarande ganska knackigt för branschen.

Borta från familjen, det beror helt på vad du flyger och vart.
Min "familjeerfarenhet" säger att det beror helt på, men samtidigt så har arbetsvillkoren ändrats så mycket de senaste åren att jag inte riktigt vet om det stämmer idag.
Men du bör vara inställd på att jobba långa dagar, konstiga tider och att inte alltid sova hemma. Det är inte 8-17 utan jobb helger, kvällar och allt blandats med att vara ledig en torsdag eller sitta på arlanda (eller vart du nu utgår ifrån) och vänta utifall en kollega som ska jobba blir sjuk.

Permalänk
Medlem

Det är inte såpass glamouröst som det var tidigare, vill jag tro.

Bästa vännen, 25 år, tog sin examen vid TFHS. Många dagar borta, många dagar hemma..Fast betalt. Så nog är det slitsamt om man finner det "mobila" livet jobbigt. Olika baser, folk blir sjuka..vara ersättare..sitta och vänta på samtal som förmodligen aldrig kommer..Mycket flang och fläng fram och tillbaka. Leva i en resväska halva livet, men visst får de se saker du förmodligen inte hade gjort om du inte satsat.

Det tar sin tid att räkna timmar, och Delta..ja du..Flygtimmarna räknas ju från när kabindörren stängs, inte väntetid.

Sen att jag tycker att han "jobbar" i 7 timmar är en annan sak

Läsning om löner/flygtimmar etc

Kan fråga honom om det är något du vill veta.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Börja med att inte se pilot som ett yrke, det är en livsstil. De som varit med ett tag brukar skoja om att de är inne på sin tredje exfru. Det kanske inte alltid är så illa men det ligger ändå något i det. Det är inget 7-16-jobb så fundera på vilka uppoffringar du är beredd att göra innan du går vidare här.

Ska du börja flyga så verkar det finnas flera sätt att komma in i branchen. Antingen så kan du spara egna pengar och gå på någon av alla de skolor som finns runt om i världen. Finns någon här i Sverige (tror tom att den ger dig CSN), sedan så far folk ofta till USA, Island och tidigare även Irland (tror dock att den vanligaste la ner för ett tag sedan) för att genomföra sin utbildning.
Sedan så finns det de som går samma väg, men som redan i förväg är anställda och sponsrade av ett företag för att kunna börja som pilot när du är klar. Det är inte lika vanligt och skulle du inte klara utbildningen så lär du får ersätta dem för allt de lagt ut.

Hur det ser ut med jobb verkar variera vem man pratar med. Enligt vissa så går det tusentals sökande på varje annons som dyker upp. Andra har nästan kunnat välja mellan flera jobb istället. Har en bekant som läser till pilot idag, han kunde nämna nästan 10 bekanta som fått jobb på Ryan de senaste åren så enligt honom ser det ljust ut. Jag jobbar inte med det själv så mer vågar jag inte säga.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur det vart hos Norwegian...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Med tanke på hur det vart hos Norwegian...

Skickades från m.sweclockers.com

Äh, hade de gått omkull hade någon annan tagit den platsen istället. Vi flyger mer och mer och så länge inte järnvägsnätet håller samma standard som en enkel kostig så kommer flyget stå utan konkurrens.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q