Sony Xperia Z1/Z2/Z3 vs iphone 5s vs nokia lumia 930

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2014

Sony Xperia Z1/Z2/Z3 vs iphone 5s vs nokia lumia 930

Hej!

Det är dags för en ny telefon.

Mina krav:
* Slimmad som passar bra i handen

Har testat alla operativsystem förutom android kitkat 4.4.0 (?)
Är nöjd med windows 8.1 hitills.

Budget: 2 000 - 3 000 kr

Vad tycker ni? (Vissa telefoner går över budgeten, detta innebär att det blir en begagand mobil).

Sony Xperia Z1/Z2/Z3
iphone 5s
nokia lumia 930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002

Prova en Z2/Z3 om du hittar till rätt pris.
Det är bra att ha provat allt så man vet själv vad man gillar bäst, utan att behöva lyssna på andra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2014
Skrivet av Agile:

Prova en Z2/Z3 om du hittar till rätt pris.
Det är bra att ha provat allt så man vet själv vad man gillar bäst, utan att behöva lyssna på andra.

Men är android kitkatt ett komlipcerad operativsystem?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Wpox:

Hej!

Det är dags för en ny telefon.

Mina krav:
* Slimmad som passar bra i handen

Har testat alla operativsystem förutom android kitkat 4.4.0 (?)
Är nöjd med windows 8.1 hitills.

Budget: 2 000 - 3 000 kr

Vad tycker ni? (Vissa telefoner går över budgeten, detta innebär att det blir en begagand mobil).

Sony Xperia Z1/Z2/Z3
iphone 5s
nokia lumia 930

Slimmad som passar bra i handen stämmer inte på Z1/Z2/Z3. Dom är ju som bred tvål att hålla i. Dessutom så är dom väldigt ömtåliga. Vissa spricker tydligen utan att man tappar. Kanske inte så vanligt, men det har hänt. Z1 har dessutom en riktigt dålig skärm

iPhone 5s är slimmad, men lika hal och ömtålig.

Nokia Lumia 930 är väl OK. Men personligen så saknar jag för många appar i Windows Phone

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Wpox:

Men är android kitkatt ett komlipcerad operativsystem?

Nej.
Köp en begagnad Z3 Compact om du hittar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2012

Har både Z3, Galaxy Alpha och L930 nu.
Hade tidigare 1520 och IPhone.

Z3 Är otroligt slimmad och fin. Rapp och trevlig. Bra batteri, inte 1520 bra men helt ok.

930 har grym skärm, WP är ett stort plus imo och den ligger skönt i fickan.

Galaxy Alpha är imo en grymt underskattad telefon. Sjukt nice och jag personligen skulle aldrig i mitt liv köpa tex en Galaxy S eller Note. Alphan har verkligen fått upp mina ögon för Samsung och därför är det tragiskt att de lägger ner Alpha serien.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2014
Skrivet av niclasc:

Slimmad som passar bra i handen stämmer inte på Z1/Z2/Z3. Dom är ju som bred tvål att hålla i. Dessutom så är dom väldigt ömtåliga. Vissa spricker tydligen utan att man tappar. Kanske inte så vanligt, men det har hänt. Z1 har dessutom en riktigt dålig skärm

Nokia Lumia 930 är väl OK. Men personligen så saknar jag för många appar i Windows Phone

Är det så pass dålig kvalité på sony xperiorna?

Skrivet av Nisse-Tuta:

Har både Z3, Galaxy Alpha och L930 nu.
Hade tidigare 1520 och IPhone.

Z3 Är otroligt slimmad och fin. Rapp och trevlig. Bra batteri, inte 1520 bra men helt ok.

930 har grym skärm, WP är ett stort plus imo och den ligger skönt i fickan.

Galaxy Alpha är imo en grymt underskattad telefon. Sjukt nice och jag personligen skulle aldrig i mitt liv köpa tex en Galaxy S eller Note. Alphan har verkligen fått upp mina ögon för Samsung och därför är det tragiskt att de lägger ner Alpha serien.

Funderar dock också på alphan men tappade intresset för telefonen när jag läste runt på internet.
Det sägs att samsung "kopierade designen" av apple.

* Vilken av dessa telefoner har bäst hand grip? (dvs att den inte glider)

Skrivet av niclasc:

Appar bryr jag mig inte om, bara att det går att spela, lyssna på musik samt att facebook + twitter finns.

Citera gärna flera.
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Mina erfarenheter av Sony Xperia Z2 är väldigt positiva. Har haft min ett bra tag nu - genom byggarbetsplatser, diverse förbandsövningar och allmänt idiotibruk så lever den faktiskt än idag. Nokia 3310 has a new challenger!

Det jag kan säga om min Z2 är att den har tagit en hel del skit utan att stryka med, alla appar jag kickar igång rullar lent som en babyrumpa och den har bra batteritid som faktiskt räcker längre än EN dag. Om den hade passat i just din hand vetisatan, men i min hand sitter den som en smäck!

Min röst går till Sony Xperia Z2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå. :)
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av loloskar:

Mina erfarenheter av Sony Xperia Z2 är väldigt positiva. Har haft min ett bra tag nu - genom byggarbetsplatser, diverse förbandsövningar och allmänt idiotibruk så lever den faktiskt än idag. Nokia 3310 has a new challenger!

Det jag kan säga om min Z2 är att den har tagit en hel del skit utan att stryka med, alla appar jag kickar igång rullar lent som en babyrumpa och den har bra batteritid som faktiskt räcker längre än EN dag. Om den hade passat i just din hand vetisatan, men i min hand sitter den som en smäck!

Min röst går till Sony Xperia Z2

Samma här, jag har förvisso Z1 men telefonen är verkligen fulländad.
Sony for the victory.
/Lifooz

Frer8833:
"Jag läste nyss att det behövs hdmi 2.1 eller DP 1.4 för att överföra 4k 120hz till TV-n från datorn. Då behövs också Nvidias senaste starkaste GPU RTX 6000 som har DP 1.4 och nån nyaste starkaste, tror jag, dator-CPU. Har TV-toppmodellerna som du nämnde hdmi 2.1 eller dp 1.4? Annars får jag glömma på ett tag att spela på 4k 120hz. Swedx har paneler på 4k 120hz (visste du inte detta?) men de har bara hdmi 2.0, så jag skrev till dem att uppdatera display-kontakten."
Sitter på en Asus-fri dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På snedden i Dirty South
Registrerad
Dec 2001

Har precis beställt en Z3 Compact, min flickvän har en Z1 Compact och den är fullständigt underbar så jag rekommenderar den senaste i Z-serien som du har råd med.

i5 8600 | H100i v2 w/ ML-120 RGB PRO | 32GB Vengeance RGB PRO 3000MHz CL15 | RX580 8GB | 960 500GB + 860 EVO 250GB | AOC 2460G4 | BlackWidow Chroma v2 Green + G502 / G603 + Arctis 5 | 2*8+(2*8+2*6)+8+3+2 TB
NAD D3020 v1 + B&W 686s2 | DragonFly Black + Momentum Wireless M2 / RHA T-10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nödinge (Norr om GBG)
Registrerad
Jan 2008

Efter att ha haft två Z1 i hushållet och nu har Z3 samt Z3 compact så kan jag flika in att Både Z3 och Z3c piskar Z1.

Z3 är en Z1 done right.

[Corsair Carbide Air 240 Vit] [Corsair AX 750] [Intel Core i7 4790K] [Antec Kühler H2O 1220] [Corsair Vengeance DDR3 16GB 1600MHz/CL9] [MSI Z97M GAMING] [MSI GeForce GTX 980 Gaming] [WD Black SSD 256GB M.2 & Seagate Momentus XT 7200.1 500 & WD Black 500]