Ladda utrustning / lagra ute på fältet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2012

Ladda utrustning / lagra ute på fältet?

Hej alla,

Jag håller på att planera en längre resa ca. 4-8 veckor under hösten/vintern 2015 till några avlägsna öar (ingen el, människa eller mobiltäckning inom några timmars reseavstånd med båt).

2012 var vi frivilligt strandsatta på en öde ö en bra bit från civilisationen i Indonesien och gjorde en liknande resa.

Då hade jag med mig en bärbar dator som jag startade endast under kvällen och förde över alla bilder / filmer till 2 st externa hårddiskar.
Sen fick jag slå av allt snabbt. Hade 4-5 batterier till varje kamera men inget sätt att ladda dem på. Det tog inte lång stund innan batterierna började bli slut.

Nu funderar jag på att ta med en solladdare + billig netbook att föra över med till hårddiskar på kvällarna. Men vad skall man använda? Är det någon med erfarenhet av liknande uppsättning?
Jag vet att BBC har delat med sig av tips för ett tag sedan i en artikel om vad de använder för setup vid dokumentärfilmning ute på fält. Men hittar ej på den artikeln nu. Så kommer nog att maila till dem också för att få tips. Dock är deras budget enormt mycket större än min.

Det jag behöver ladda är (GoPro batterier = usb anslutning), systemkamerans batteri (måste hitta adapter till usb eller något), samt datorn. Ebay, AliExpress osv. har ju skitmånga olika solladdare som kan funka. Men nu gäller det att hitta lämpliga adaptrar, rätt storlek på solcellsladdaren, kablar.

Tack på förhand!

Best Regards
Robin Eriksson
Youtube
robineriksson.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Apr 2011

Kolla här. Smidiga solceller designade för resor. Den borde ha allt du behöver

Jag hålls inte ansvarig för alla råd jag ger!
Citera för snabba svar
Skol/bärbar: lenovo Ideapad u550 stationära: i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009

Borde inte en ipad med SD-adapter eller annan surfplatta vara mera energieffiktivt för bilderna?

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2010

Jag skulle rekommendera att du kombinerar solcellsladdaren med en strömbank eller liknande. På så sätt kan du ladda strömbanken när det är bra väder, och om det är regnigt ett par dagar kan du fortfarande ladda telefon, GoPro eller laptop från strömbanken.
Jag använde själv den har metoden för ett antal år sedan, under en ovanligt regnig sommar på landet. Jag ställde ut solcellsladdaren och strömbanken i solen på morgonen och sedan plockade jag in dem på kvällen för att kunna ladda eventuella elprylar.

På prisjakt benämns strömbankar som portabla batterier.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Jan 2010

Produkter som dessa är kanske intressant om man vill resa lätt?
https://www.kickstarter.com/projects/brianlegge/soscharger-se...
googla på "hand charger" så får du lite träffar som kanske passar.

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Nirnaeth:

Produkter som dessa är kanske intressant om man vill resa lätt?
https://www.kickstarter.com/projects/brianlegge/soscharger-se...
googla på "hand charger" så får du lite träffar som kanske passar.

Vet ej om TS orkar sitta och snurra hela kvällarna

Deras egna ord "3-5 minutes of winding gives you 5-12 minutes of talk time."

Det är på en liten telefon. Helt orimligt att göra det på en dator.

Säger solceller och typ denna http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=1232655 , precis som marz231 sa.

50Ah bör räcka rätt gott, speciellt om den laddas upp. Risken är däremot att solcellen behöver ge rätt mycket ström för att den ska acceptera det vid laddning. Ej använt sådana enheter utanför laddning genom uttag så du får själv undersöka det. Det finns iaf datablad på sidan så bör vara lätt att undersöka.

Kan låta oavsiktligt aggressiv.
Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
undar jordi
Registrerad
Okt 2014

Biolite Campstove

Har aldrig testat den själv men verkar rätt intressant tycker jag. Kanske inte den mest optimala lösningen eftersom den antagligen blir rätt klumpig och det tar säkert väldigt lång tid att ladda, men ändå!

Man eldar alltså i behållaren, värmen omvandlas till elektricitet som driver en fläkt som blåser på elden för ökad syretillförsel och i och med det bättre fart på elden, övrig energi som inte går åt till fläkten kan användas till att ladda valfri enhet via usb.
Ja just det, självklart kan den användas för att laga mat på också

http://biolitestove.com/products/biolite-campstove

http://www.prisjakt.nu/product.php?p=1852160

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2012

Vad kul med så mycket svar! Tack alla för input.

Skrivet av Mr.Azum:

Kolla här. Smidiga solceller designade för resor. Den borde ha allt du behöver

Deras system verkar vara klockrent. Har kollat lite på den tidigare men tappade bort sidan. Det fina är att de har adaptrar till MacBooks också. Tack för tipset!

Satt och pusslade ihop delar på Ebay men det är en oändlig grotta. Vissa skickar ej till Sverige och andra skriver inte riktigt ut vad det är för anslutningar så detta system är bra mycket enklare.

Haha, den andra lösningen att sitta o veva vet jag inte om den lockar så mycket i nuläget. Men den blir nog lurig att lyckas ladda laptop och systemkamerans batterier. Sist vi var iväg var man rätt färdig på kvällarna efter stekande värme, lite letande av kokosnötter o snorkling. Tack iallafall! Kan finnas andra som är i behov av just en sån.

Som några nämnde så är nog bästa lösningen en solcellsladdare modell större + portabelt batteri. Datorn behöver kanske inte laddas mer än 1-2 ggr på resan. Då den endast startas för backup av alltsammans. Men kamerorna behöver man nog ladda desto oftare framförallt om man vill filma så mycket som möjligt.

Fortsätt gärna ramla in med tips och ideér!

Best Regards
Robin Eriksson
Youtube
robineriksson.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2012

De här snubbarna verkar köra med samma grejer i princip som jag tänkte ha med mig.
Nine Rivers
De kör en macbook, 2 dslr kameror och gör backup på kvällarna till externa hårddiskar. Jag mailade ena snubben o frågade ifall de bara körde med Voltaic's 17 w kit med portabelt batteri. Återkommer när han svarat.

Best Regards
Robin Eriksson
Youtube
robineriksson.com

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det finns många vikbara solcellsladdare idag, det finns även bränsleceller
men solceller och en stor powerbank är nog smidigast.
http://www.amazon.com/Anker%C2%AE-Dual-Port-Charger-PowerIQ-T...

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arboga
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av RobTheBiff:

Blev sittande framför deras video, vilken resa!
Man blir sugen på att göra någonting liknande själv i framtiden. lycka till med din resa!

i7 4790k @ 4,7ghz | Asus Z97-A | Geforce GTX 1070
Citera för svar