Hjälp med ett ord ang. produktplacering!

Permalänk

Hjälp med ett ord ang. produktplacering!

Hej!

Detta är mitt första inlägg här på Sweclockers!

Jag pluggar foto, film och media på gymnasiet, och förra veckan snackade vi om bland annat produktplacering. Då sa min lärare ett väldigt långt samt komplicerat ord som jag har glömt och undrar nu om någon utav er vet vad det kan varit för ord. Har googlat ett bra tag men hittar inte det jag söker...

Ska försöka förklara vad ordet betyder så bra som möjligt.

I filmer sker ganska ofta produktplacering, viss märker hjärnan tydligt och andra inte. Det ordet jag söker är ett ord som beskriver en produktplacering som du inte riktigt märker av men hjärnan gör det.

Vi säger att vi går på bio. Under filmen syns t.ex. McDonalds logga i en lite suddigare bakgrund vilket vi inte reagerar över, för vi märkte kanske inte den, men vår hjärna gjorde. Efter bion så känner vi oss lite hunriga och kommer då fram till att vi vill äta på McDonalds.

Kanske lite luddig förklaring men hoppas ni förstod poängen med den. Skulle varit kul om någon visste vilket ord det är jag tänker på!

Permalänk
Medlem

Undermedvetna

Permalänk
Medlem

Subliminalt

Permalänk

Hade för mig att det var ett längre ord men subliminalt beskriver ju det jag ville så det kan nog faktiskt vara det ordet jag söker. Tack!

Permalänk
Medlem

Subliminal projection. Olagligt efter forskning i USA då man "kunde" se hjärntvätt i vissa försökspersoner. Enormt kul att se dokumentärer om det, då de finns i andra nästan bortglömda arkiv.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Hjälpsam

Fint exempel på sublimal projection presenteras i Fight Club

Men prata inte om Fight Club.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Vattenstämpel kanske (?) Copyright(©) , copyrightsymbol, registered trademark symbols ®

Tycker att att en vattenstämpel passar bättre in på din beskrivning än “subliminal projections" men ändå så är det nog som flera redan skrivit “subliminal projections" din lärare menar.

Rena “subliminal projections" är det inte ofta man ser idag, men en Vattenstämpel ser man alltid idag. Typ

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag tror också du söker "subliminal advertising".
Här kan du läsa lite varför det fungerar, scrolla ner till advertising för att se marknadsföringssammanhang:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mere-exposure_effect

Skrivet av skog1s:

Vattenstämpel kanske (?) Copyright(©) , copyrightsymbol, registered trademark symbols ®

Tycker att att en vattenstämpel passar bättre in på din beskrivning än “subliminal projections" men ändå så är det nog som flera redan skrivit “subliminal projections" din lärare menar.

Rena “subliminal projections" är det inte ofta man ser idag, men en Vattenstämpel ser man alltid idag. Typ

Är inte vattenstämpel bara ett kopieringsskydd eller för att göra t.ex. ett papper "finare" att se på?
Exempelvis som sedlar har.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Fint exempel på sublimal projection presenteras i Fight Club

Men prata inte om Fight Club.

You just broke the 1st rule.

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W