Hjälp med ett ord ang. produktplacering!

Permalänk

Hjälp med ett ord ang. produktplacering!

Hej!

Detta är mitt första inlägg här på Sweclockers!

Jag pluggar foto, film och media på gymnasiet, och förra veckan snackade vi om bland annat produktplacering. Då sa min lärare ett väldigt långt samt komplicerat ord som jag har glömt och undrar nu om någon utav er vet vad det kan varit för ord. Har googlat ett bra tag men hittar inte det jag söker...

Ska försöka förklara vad ordet betyder så bra som möjligt.

I filmer sker ganska ofta produktplacering, viss märker hjärnan tydligt och andra inte. Det ordet jag söker är ett ord som beskriver en produktplacering som du inte riktigt märker av men hjärnan gör det.

Vi säger att vi går på bio. Under filmen syns t.ex. McDonalds logga i en lite suddigare bakgrund vilket vi inte reagerar över, för vi märkte kanske inte den, men vår hjärna gjorde. Efter bion så känner vi oss lite hunriga och kommer då fram till att vi vill äta på McDonalds.

Kanske lite luddig förklaring men hoppas ni förstod poängen med den. Skulle varit kul om någon visste vilket ord det är jag tänker på!

Permalänk
Medlem

Undermedvetna

Permalänk
Medlem

Subliminalt

Permalänk

Hade för mig att det var ett längre ord men subliminalt beskriver ju det jag ville så det kan nog faktiskt vara det ordet jag söker. Tack!

Permalänk
Medlem

Subliminal projection. Olagligt efter forskning i USA då man "kunde" se hjärntvätt i vissa försökspersoner. Enormt kul att se dokumentärer om det, då de finns i andra nästan bortglömda arkiv.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Hjälpsam

Fint exempel på sublimal projection presenteras i Fight Club

Men prata inte om Fight Club.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)