Unreal Engine 4 blir kostnadsfri nedladdning

Permalänk
Melding Plague

Unreal Engine 4 blir kostnadsfri nedladdning

Den mångsidiga spelmotorn Unreal Engine 4 blir gratis att ladda ned och använda när Epic Games ställer dörren på vid gavel för hobbyister och andra nyfikna hemmasnickare.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

UE3 var också gratis för privat bruk, skulle blivit förvånad om de ändrade sitt tankesätt kring det hela.

Edit: Missförstånd från min sida, trodde UDK och UE3 var samma sak bara skillnad på målgruppen.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Epic games <3

Mycket fint, hoppas de tjänar bra på detta för sådant ska uppmuntras.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kärlekstrollet:

UE3 var också gratis för privat bruk, skulle blivit förvånad om de ändrade sitt tankesätt kring det hela.

Det verkar gå rätt trögt för UE4 jämfört med UE3. Väldigt få vettiga spel som använder den och Unity verkar vara populär både bland större men speciellt mindre utvecklare.

Själv saknar jag tiden när ID och Epic slogs mot varandra. Det var tider det.

Permalänk
Medlem

Någon som har en ide om 5% av vinsten är lite eller mycket ? Kan nog tänka mig att utveckla en egen spelmotor inte är exakt billigt.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det verkar gå rätt trögt för UE4 jämfört med UE3. Väldigt få vettiga spel som använder den och Unity verkar vara populär både bland större men speciellt mindre utvecklare.

Själv saknar jag tiden när ID och Epic slogs mot varandra. Det var tider det.

Unity kostar väldigt mycket dock? För privatpersoner menar jag då. Det är väl cirka 75 dollar i månaden eller nåt sånt? Då blir UE4 ett väldigt attraktivt erbjudande.

Permalänk
Medlem

Snyggt! Jag lyfter på min imaginära hatt

Permalänk
Inaktiv

Varför inte, nu kan alla kreativa prova på sina ideer med en riktigt bra motor utan att det kostar skjortan.

Permalänk
Medlem

Sen att man får möjlighet att testa nya Unreal Tournament när man installerat UE4 är bara ett plus.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DDemis:

Unity kostar väldigt mycket dock? För privatpersoner menar jag då. Det är väl cirka 75 dollar i månaden eller nåt sånt? Då blir UE4 ett väldigt attraktivt erbjudande.

Nej, Unity kör det upplägg som Epic nu börjar köra med UE3. Du får betala när du får in över 100 000 dollar på din produkt, gratis under det. Unity fungerar på typ alla plattformar med.

Jag kan inte dubbelkolla priserna då deras sida är nere idag. De ska presentera något nytt under på GDC idag så den ska vara uppe sen. Fick förlita mig på Wikipedias uppgifter ovanför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nej, Unity kör det upplägg som Epic nu börjar köra med UE3. Du får betala när du får in över 100 000 dollar på din produkt, gratis under det. Unity fungerar på typ alla plattformar med.

Jag kan inte dubbelkolla priserna då deras sida är nere idag. De ska presentera något nytt under på GDC idag så den ska vara uppe sen. Fick förlita mig på Wikipedias uppgifter ovanför.

Ok, då är det väldigt konkurrenskraftigt mellan Unity och UE4!

Permalänk
Hjälpsam

Bra closing statement "We succede only when you succede".

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

"We give you everything so you can build anything. You get all tools, all features, all platforms, all source code, complete projects, sample content, regular updates and bug fixes ..... and we get the money"

hehaehuhae

Permalänk
Medlem

Då är väl unity bättre? Där behöver man bara betala 1500 dollar en gång för unity PRO om ditt spel tjänar mer än 100k dollar per år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

Då är väl unity bättre? Där behöver man bara betala 1500 dollar en gång för unity PRO om ditt spel tjänar mer än 100k dollar per år!

Unity är billigare. Det betyder inte att det är bättre.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk

Unity har verkligen inte en chans nu när UE4 är gratis.
Som spelutvecklare själv så väljer jag UE4 framför Unity varje dag.

Permalänk
Medlem

Rekommenderas starkt att provas på! Det är kul att bara leka runt lite, till och med!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JohanFalk:

Någon som har en ide om 5% av vinsten är lite eller mycket ? Kan nog tänka mig att utveckla en egen spelmotor inte är exakt billigt.

Det är mycket men det är en praktisk affärsmodell för små utvecklare. Annars får du hosta upp rätt mycket pengar först i en klump vilket inte är så lätt om man är glad amatör eller liten studio. Speciellt om man inte vet om spelet kommer sälja ett enda exemplar. Så det är ett sätt att minska den ekonomiska risken. Säljer spelet däremot hyfsat bra så blir det snabbt en ganska dyr manöver för utvecklaren men det kan det vara värt. Du minimerar ju risken för dig själv. Så överlag är det nog win-win för alla att den affärsmodellen finns som alternativ.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Någon som har en ide om 5% av vinsten är lite eller mycket ? Kan nog tänka mig att utveckla en egen spelmotor inte är exakt billigt.

jag pluggar själv spelutveckling.
skulle vilja påstå att detta är WinWin. 5% blir väldigt mycket pengar, så epic kommer tjäna på det. Och utvecklaren "tjänar" på det eftersom att göra en egen spelmotor tar väldigt lång tid (många arbetstimmar = Dyrt!)

Detta är Väldigt goda nyheter hur om helt

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk

Ytterligare ett slag mot CE som jag pillat med i 3 år, hah.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Riktigt nice

Hoppas det blir likadant med cryengine (Dvs gratis)
(Jag har bara tänkt att leka runt lite, så då är även 9,90€ i månaden för mycket)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av nils45:

"We give you everything so you can build anything. You get all tools, all features, all platforms, all source code, complete projects, sample content, regular updates and bug fixes ..... and we get the money"

hehaehuhae

Vad vore incitamentet för ett företag att bygga en avancerad spelmotor om inte pengar?

Vad kostar det inte för spelutvecklare att bygga en egen spelmotor?
Om det beräknas billigare (med tanke på höga intäkter) att ta fram en egen motor så antar jag att man gör det.

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Medlem

Såg nyheten på forumet igår, hoppas på många grymma projekt med UE4 nudå. Har alltid gillat epics motorer då de verkar relativt lättdrivna i förhållande till mängden ögongodis.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Riktigt nice! Fick ett mail om det av dem igår. Kostade iofs inte så mycket nu men i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Unity har verkligen inte en chans nu när UE4 är gratis.
Som spelutvecklare själv så väljer jag UE4 framför Unity varje dag.

Är utvecklare själv men inom helt annan bransch. Skulle vara riktigt skoj att höra varför du väljer UE4 framför Unity?

Permalänk

Hoppas vi får se ett gäng nördar få in en fullträff i framtiden

Permalänk
Medlem

Detta är varför jag ännu inte gett upp hoppet helt.

Visa signatur

JesperMe, JesperU, JesperDay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

UE3 var också gratis för privat bruk, skulle blivit förvånad om de ändrade sitt tankesätt kring det hela.

Då har du varit förvånad för det är exakt det dom har. Man hade inte full tillgång till allt i UE3 utan en dyr licens, så att man nu till och med får tillgång till source coden gör ENORM skillnad mot "gratis" UE3.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Då kanske Unity hoppas på tåget med Unity 5 pro. Hoppas kan man iaf
Edit: Såg nu att Unity 5 har släpps och att gratisversionen inehåller alla funktioner

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

Då är väl unity bättre? Där behöver man bara betala 1500 dollar en gång för unity PRO om ditt spel tjänar mer än 100k dollar per år!

1500 dollar kan vara mycket pengar att lägga ut för endel. Sen är UE i en annan klass än Unity.