bedragare eller ej?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

bedragare eller ej?

Hejsan swec! Vet inte om det här är rätt tråd men isåfall hoppas jag ngn säger till så att jag kan fixa

Jag köpte några varor förra veckan från en privatperson på blocket. Jag betalade pengar via paypal som säljaren gick med på. Han sa att han skulle skicka ut de på onsdag och ville ha mitt mobilnr för sms-avi som jag då gav. Det skulle ta 1-2dagar men den kom inte fredagen, nu idag är det tisdag alltså 2 dagar försening. Har han skickat ut varorna eller ej? Vad borde jag göra, inleda en tvist eller vänta.
Jag snackade massa med han innan köpet då det var hyfsat stort. Vi gick överens om att han skulle skicka bilder med kvitto efter betalningen, helt plötsligt får jag meddelande att han inte tagit bilder. Har även fått ett helt mail där det bara finns en :), inget mer, kändes lite oseriöst men varorna jag köpte var rätt prisvärda så jag tänkte att det var värt att satsa och eftersom det är paypal så går det att få tillbaks sina pengar.

Vad tycker ni att jag ska göra? Har ej hans mobilnr tyvärr :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jul 2001

Rent spontant känns det ju rätt skumt om du fick ett tomt email med bara en smily i, samt att han sa att han inte tagit bilder.

Du kan nog preliminärt känna dig blåst, och var beredd på att dra igång en tvist.

i7 7770K @ 4,7 GHz med Noctua NH-D15. 16GB corsair. Asus Prime Z270-P. GTX 1070 @ 2100 / 8500. Samsung 960 EVO nvme. Dell Ultrasharp 2560x1440. Fractal R4. Antec 650Watt PSU.
Logitech G900. Logitech K65.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002

Du har nog blivit blåst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Apr 2013

Ta tillbaka pengarna tills vidare.

Datorn: NZXT Phantom 630 White | Intel core i7 4820k @ 4.1Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS Sabertooth x79| Gigabyte GeForce GTX 780 Windforce rev 2.0 | 120GB Samsung 840 EVO SSD | 1TB Toshiba 7200 RPM | A-Data CL9 8Gb (2x4) 1600MHz | Corsair RM650 Gold Modular | Windows 8.1.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av seraj5:

Hejsan swec! Vet inte om det här är rätt tråd men isåfall hoppas jag ngn säger till så att jag kan fixa

Jag köpte några varor förra veckan från en privatperson på blocket. Jag betalade pengar via paypal som säljaren gick med på. Han sa att han skulle skicka ut de på onsdag och ville ha mitt mobilnr för sms-avi som jag då gav. Det skulle ta 1-2dagar men den kom inte fredagen, nu idag är det tisdag alltså 2 dagar försening. Har han skickat ut varorna eller ej? Vad borde jag göra, inleda en tvist eller vänta.
Jag snackade massa med han innan köpet då det var hyfsat stort. Vi gick överens om att han skulle skicka bilder med kvitto efter betalningen, helt plötsligt får jag meddelande att han inte tagit bilder. Har även fått ett helt mail där det bara finns en :), inget mer, kändes lite oseriöst men varorna jag köpte var rätt prisvärda så jag tänkte att det var värt att satsa och eftersom det är paypal så går det att få tillbaks sina pengar.

Vad tycker ni att jag ska göra? Har ej hans mobilnr tyvärr :/

Vet du något om denna person?
Ort, namn eller mailadress?
Härjar en kille som blåser en, skicka PM så kan vi se om det är samma person.

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 2700X ] [ Asus 1080 ROG Strix ] [ Asus Crosshair VI Hero]
[ 16GB G.Skill FlareX CL14 3400Mhz DDR4 ] [ Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 850 Pro 256GB ] [ Logitech G933 ] [ Corsair H115i ] [ Win10 x64 Pro ] 3dMark 19.263p CPU-Z

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Men om jag har blivit blåst hur kan han då acceptera att köra paypal betalning? Bara slöseri med tid ju. Fast dock skickade han inte ut objektet direkt utan han sa att det var tvungen att överföra till banken först. Kanske är något men när jag kollat paypal så ska det inte spela ngn roll.

Snackat mer med han nu och varnat om en tvist, det enda han skrev var att jag skulle vänta tills fredag. JAg tänker då att jag väntar tills fredag, kommer det inget startar jag en tvist.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2011

Bara att köra över honom. Han berättade ju direkt att han ljög.

Extremister hugger alltid på dåligt bete. Man ska värna om sina nära och kära. Det är bara demoner som föraktar sina meningsmotståndare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mantorp
Registrerad
Sep 2010

Skulle ta tvisten direkt inte vänta

Moderkort: GA-Z170N-Gaming , Minne: HyperX FURY Black Series 2X8GB HDD1: 840 EVO 250Gb, HDD2: 860 Evo 500Gb CPU: I7-6700K, Kylning: Noctua NH-D15 GPU: MSI GTX 1070 Gaming X Låda: Define Mini, Mus: RGB Glaive, Tangentbord:
Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT , Monitor: Acer XB271HU / XG270HU
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Nokia 8
Media-dator: GA-H87N-WIFI, i3-4130, 8GB minne ,K400 tgb

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2014

Inlägget borttaget

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Löst det nu. Tvist har inlett. Kan man ta bort en tråd?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tamriel
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av seraj5:

Löst det nu. Tvist har inlett. Kan man ta bort en tråd?

Men herregud, ta det lugnt. Ja, du kan ha blivit blåst, men om det inte skulle vara så så får du ju ge det en chans att komma fram iaf. Posten har krånglat mer än två dagar förr. Att han beter sig konstigt skulle kunna bero på att han bara är lite bakom flötet. Det finns många såna. Låt det ta någon dag till iaf

Stationär: Bitfenix Prodigy Vit || Asus P8Z77-I Deluxe || i5 3570K + ArcticSilver + Noctua NH-D15 || KFA2 1080 EXOC || Vengeance LP 8GB || SSD MX300 525GB || WD Caviar Black 1TB || FD Newton R3 600W Ljud: STR-DN1050 Dynavoice LCR-5 FX-4 SW-10EX || Sony MDR-1A || SoundMAGIC E30

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av Tinardirith:

Men herregud, ta det lugnt. Ja, du kan ha blivit blåst, men om det inte skulle vara så så får du ju ge det en chans att komma fram iaf. Posten har krånglat mer än två dagar förr. Att han beter sig konstigt skulle kunna bero på att han bara är lite bakom flötet. Det finns många såna. Låt det ta någon dag till iaf

Han sa det själv att han inte ens skickat varorna, alltså har han ljugit mot mig. Men det är lugnt nu eftersom vi löst det! Han behåller sina varor och jag får tillbaks mina pengar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Ber att en moderator tar bort tråden eftersom det är löst tack

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På snedden i Dirty South
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av seraj5:

Det är inte så det funkar, om alla tog bort sina trådar när de var klara med dem skulle hela forumet vara tomt.

they said to go to hell so I packed my shit and went with it
little did they know that they put me in my element

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Maidstone, England
Registrerad
Nov 2006

Låter som om han trodde han skulle kunda blåsa dig med paypal. Tror det skulle kunde varit bra om vi får veta vem det är?

Main: Acer X34A Fortress II i7 8700k ROG Strix Z370-F GTX 1080Ti Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC
Filserver: Lian Li PC-V354B X10SLH-F E3-1240Lv3 32GB ECC RAM IBM M1015
HTPC: nVidia Shield TV 500GB JVC DLA-X30
DMP-BD310 Denon AVR-4310 Anthem MCA-50 Monolith DF
XTZ 99.36x2/99.26x3 MK II

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av seraj5:

Har du fått dina pengar? Innan dess är det inte löst...

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har du fått dina pengar?

Det undrar jag med. Har PayPal ngn garanti på blocket? Betalar de ej ut förrän köparen godkänt varan?
Kan tänka mig flera scenarion man kan luras på. Säga man ej fick varan o få tillbaka pengar. Kräver PayPal spårbart så skickar man ngt skit bara spårbart o säger kunden sen det inte var rätt sak i paketen kan man bara säga att köparen ljuger etc.

Går PayPal in som ngn garant och kräver pengar av antingen den ena lr den andra?

Undrar också vad det är för respektlös människa som beter sig så. Blir inga konsekvenser idag, bete dig hur du vill.

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Aug 2005

Varför inte skriva han/hennes namn så folk vet vem det är? Då kan ju Swec moderatorer ta bort han från sidan och andra behöver inte få strul.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huskvarna
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Mange75:

Varför inte skriva han/hennes namn så folk vet vem det är? Då kan ju Swec moderatorer ta bort han från sidan och andra behöver inte få strul.

Han hade handlat från blocket. Inte från SweC's Marknad.

Men namn hade ändå varit bra!

PC: 4790k Delid @ 4.7Ghz || Asus Hero VII || Corsair VP 16GB ||EVGA GTX980 SC @ 1580/3800 || Samsung 850 Pro 512GB, 2x WD/B 500GB, WD/G 2TB || AX1200i || FT02
CL: EK Supremacy Evo || EK M7G Mosfet || EK FC980 || EK DDC 3.2 || Alphacool XT45 Triple 180 || Alphacool XT45 120 || Primochill Primoflex LRT Onyx Black
Citera gärna om du vill ha svar! G633/G933 *Startup FIX*

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av r80x:

Han hade handlat från blocket. Inte från SweC's Marknad.

Men namn hade ändå varit bra!

Sry , missa det.