Permalänk
Rekordmedlem

Pi eller Pi2

Jag funderar på om jag ska skaffa en v1 Pi för att köra som en enkel webbserver nu när de säljs ut, är det någon som testat v1 mot v2 och har en uppfattning om det skiljer mycket i prestanda som webbserver ?

Permalänk
Medlem

Multitrådat är pi2 ca 4 ggr snabbare. Enkelkärningt ca 50% snabbare. Det skiljer 100 spänn i pris. Som https-server bör du kanske köra v2 men är det bara http funkar vilket som.

Permalänk
Medlem

Tjenare, tittar man bara på de råa specifikationerna så kan man ju komma fram till att det skiljer extremt mycket:
PI är ju 700mhz 1 kärna medan PI2 är 900mhz 4 kärnor
PI 512MB PI2 1GB

Tittar man bara på det och även vad som sagts kring PI2 så ska den ju vara upptill 6 gånger snabbare och priset är ju inte så extremt mycket högre.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta en 2:a

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

PI är ju 700mhz 1 kärna medan PI2 är 900mhz 4 kärnor.

Pi B kör 700 Mhz oklockat, går att skrämma upp i runt 1100Mhz med bra kringutrustning, Pi 2 körs faktiskt mesta tiden i 600Mhz, 900Mhz är turboläget som går in om processorbelastningen går över 50%, vilket inte är ofta för att inte säga aldrig under filmuppspelning (åtminstone på min).

Permalänk
Medlem

Jag hade lagt de extra slantarna för en PI2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Pi B kör 700 Mhz oklockat, går att skrämma upp i runt 1100Mhz med bra kringutrustning, Pi 2 körs faktiskt mesta tiden i 600Mhz, 900Mhz är turboläget som går in om processorbelastningen går över 50%, vilket inte är ofta för att inte säga aldrig under filmuppspelning (åtminstone på min).

Ne självklart det finns ju overhead för att överklocka speciellt om man monterar på någon kylfläns också jag bara skrev grund specifikationerna vilket skiljer en hel del mellan rpi och rpi 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Ne självklart det finns ju overhead för att överklocka speciellt om man monterar på någon kylfläns också jag bara skrev grund specifikationerna vilket skiljer en hel del mellan rpi och rpi 2.

Åtskilliga som stirrat sig blinda på att Pi 2 är specad till 900Mhz och sedan blivit mycket förvånade när den i stort sett aldrig går över 600Mhz vid tex filmtittande.

Permalänk
Medlem

Jag har prestandatestat dem.

http://www.testmycpu.com/results.html

sök på sidan efter sebpi så ser du min pi2. seb-pc är min stationära och du har även andra att jämföra med. En raspberry pi (b+) tar ca 1000sek på sig att göra samma benchmark. Alltså 7x prestandan, precis som utlovat.

Jag köpte nyligen en raspberry b+ också, mest för att göra nåt kul med. pi2 ångrar jag inte, kör lite java projekt på den som är uppe och snurrar på nätet. Verkligen imponerad av prestandan.

Så jag tycker du ska välja pi2. Fast pi b+ är mycket för pengarna om du bara vill göra nåt litet och testa lite. webserver så hade jag definitivt gått på pi2, mer minne.

Permalänk
Rekordmedlem

Vid filmuppspelande så används väl inte cpun till annat än interfacet, avkodningen sker väl i hårdvara, hursomhelst så var det specifikt som webbserver jag funderade på den, jag tror snarare att skillnaden i minnesmängd gör större skillnad än cpun, det gäller inte heller nån funktionsmässigt avancerad sida utan jag funderade på om det var färt att köra en Pi kopplad till en usbport på routern för ström och så får den föra sitt eget liv utan att jag behöver ha nån mer avancerad dator igång för en liten enkelt sida.
Men det är alltså ingen som testat och jämfört nått sånt mellan v1 och v2 ?

Permalänk
Medlem

Har ingen aning om relevansen med de har kört ngn statisk webbside bench här.
NGINX BENCHMARK
http://openbenchmarking.org/result/1502103-KWAR-140722031

Permalänk
Medlem

Nu har jag ingen pi2 utan bara en piB, men är det inte värt 100:- enbart för att få ett användbart gränssnitt? PiB är ju horribelt långsam i gränssnitten det jag testat
Känns dum-snålt imo att köra på den gamla.

Permalänk
Medlem

Enda anledningen till att skaffa något annat än pi2 är om du ska köra den på batterier, och i såna fall ska du välja en a+.

Permalänk
Medlem

Det är ju kaffepengar det rör sig om, kör på 2:an!

Permalänk
Medlem

Glöm inte att pis cpu är från 2003… Alltså stenåldern.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Schluug:

Det är ju kaffepengar det rör sig om, kör på 2:an!

Men kaffe är trevligt , kolla vad jag heter

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Klart kaffe är trevligt

Och det är ju därför du ska ta tvåan (håll på att skriva "ta den i tvåan" )

Men ärligt, kör på Pi2! Du vet aldrig vad nästa projekt är, och då uppskattar man det senaste om det krävs mer kraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Antar du kodar i Java då?