Hur blir jag av med virus på Windows 8.1 surfplatta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Hur blir jag av med virus på Windows 8.1 surfplatta?

Jag har en Dell Venue 11 Pro surfplatta med Win 8.

Den har funkat rätt bra för mig och det är pratiskt ibland att ha full Windows tillgängligt på plattan.

Men med tiden har det blivit en del virus, och nu på slutet börjar den bli riktigt jobbig att knappa på, det är en gratisversion av Avast på den nu men det hjälper inte. Hur gör jag mig av med virusen? Försvinner virus om man gör en fabriksåterställning och isf hur gör man?

Tack på förhand.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hyperterminal
Registrerad
Sep 2008

Prova AVG Antivirus Free innan du kör en ominstallation, den tar det mesta

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010

testa även malwarebytes antimalware samt kika upp vad du har för program installerade.

Intel I5 2500 max turbo inställt så 3.9 ghz på 4 cores o 4.1 på 1. blandat 16 gb @ 1333 mhz moderkort P8z77-V-LX, gtx 780 msi gaming och nätagg plexgear 600w SSD: 60 gb intel 330

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2003

Avast och MalwareBytes borde täcka dig, Avast ska vara det mest heltäckande gratis anti-virus programmet till windows.

Om de två inte duger kan du ju testa AVG och Avira osv, men tror du är rätt kört i det fallet och får köra en återställning.

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2014

Malwarebytes och AdwCleaner!

Intel 3960x - Asus Rampage IV Extreme - 32GB RAM - Asus GTX 1070 DUAL OC - MX300 525GB/250gb - Corsair AX1200 - Corsair Air 540 -

BenQ XL2411Z - Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av RealPower:

Det här är det bästa sättet att rensa ut virus.

Först en omgång med adwcleaner, sedan en omgång med hitmanPro (båda grattis program)
Och sedan kan man köra Malwarebytes med rootkit scan för att vara helt säker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2008

Avast/avg eller Panda cloud free antivirus samt Malwarebytes.. då e man helskyddad, onödigt o köpa antivirus.

new main rig---i7 6700k,CM Hyper 212evo@63c load,MSI OCv2 GTX1060 6gb H110-I pro mitx, 2x8gb 2133mhz, 250gb 850 Evo + 500gb apple hdd, FD integra 550w 80+, Fractal Design Nano-S mITX
Main Rig--- 2700k,Scythe Samurai ZZ @ 54c load ASUS GTX970 Black OC edition @ 52c load GA-B75-D3H, 2x4gb xms3 1333mhz, 128gb SSD + 4x500gb lagring, OCZ Modxstream Pro 600watt, In-win Dragon Slayer chassi LaptopLenovo Legion y720, Gtx1060, i7 7700hq, 16gb 2133, 250gb ssd, 1tb hdd

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Sep 2013

Om jag får virus i burken så kör jag först en uppdatering av virusprogramet. Sedan kör jag malware och uppdaterar den. När båda är uppdaterade startar jag om i felsäkert läge utan nätverk och kör först full scan med virusprogrammet och sedan full scan med malware. Har alltid fungerat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av RealPower:

Rekommenderar dessa, fungerar bra!

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Tack för alla svar, jag får prova lite.

Är det nån som vet om Optimizer Pro är ett virus? Har funnits ganska länge och det kommer upp en ruta lite nu och då.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av griffin83:

Tack för alla svar, jag får prova lite.

Är det nån som vet om Optimizer Pro är ett virus? Har funnits ganska länge och det kommer upp en ruta lite nu och då.

Skulle säga att det definitivt är malware

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003

Har man en gång haft skräp som fått fäste i enheten är det tid att göra en ominstallation. Det går aldrig mer att lita på den installationen. Så jag rekommenderar just det. En fullständig fabriksåterställning, och det första som installeras efter det är ett pålitligt antivirus. AVG Free fungerar, som tidigare talare har nämnt.
B!

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Det verkar få bli en komplett ominstallation.

Kan jag göra såhär:
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/restore-refresh-...

Eller gäller det bara PC?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003

Kanske man skulle fråga Dell?
De borde ju veta, menar jag...
B!

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av -=Mr_B=-:

Kanske man skulle fråga Dell?
De borde ju veta, menar jag...
B!

Tackar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

Resetta allt - enda som verkligen hjälper. Spara viktiga filer i molnet (Google Drive, DropBox)

I framtiden är det bästa att alltid vara uppdaterad och att inte gå in på suspekta sidor allt för mycket

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av nilssonbst:

Resetta allt - enda som verkligen hjälper. Spara viktiga filer i molnet (Google Drive, DropBox)

Tänk på att installera antivirus INNAN man installerar apparna för att hämta hem filerna igen...
B!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Det blev en ominstallation samt AVG och Malwarebytes, får hoppas att det blir bättre den här gången.

Tack till alla som bidragit.