Permalänk
Medlem

Datorn dör slumpmässigt...

Hej!

För några veckor sen så började min dator att bara "dö" vid användning. Den bara slås av helt och går inte att starta. Efter en slumpmässigt tid så startar den igen.

Mina komponenter:
162450: ASUS PB278Q 27" / 5ms / HDMI / PLS / 2560x1440
177986: Corsair Vengeance Pro Black 16GB DDR3 PC3-17000 2133MHz CL11 (CMY16GX3M2A2133C11) (2x8GB)
157920: Fractal Design Define R4 Pearl Black
176530: Intel Core i7-4770K - 8 trådar / 3,5GHz (3,9GHz Turbo) / 8MB / Socket 1150 (Boxed) (84w) (Upplåst)
179976: MSI GeForce GTX 780 Gaming 3GB (N780 TF 3GD5/OC)
177619: MSI Z87-G45 GAMING - ATX / Intel Z87
174004: Noctua NH-U14S CPU Kylare
185818: Noctua NF-A14 PWM 140mm Chassifläkt
180305: Samsung 840 EVO Series SSD 250GB SATA3 Basic Kit (MZ-7TE250BW)
175791: Seasonic P-860 Platinum

Jag har testat följande:
1. Memtest cirka 8 timmar = inga fel
2. Stabilitetstest 8 timmar med AIDA, Realbench, Prime95 = allt OK, CPU temp=65, GPU=75. Moderkort 28 grader. Rumstemp 21 grader.
3. Har kört datorn både i UPS uttag och annat vägguttag = slumpmässigt dör, ibland flera ggr om dagen, ibland flera dagar i mellan
4. Hat kollat så att alla fläktar fungerar
5. Har slått om från Hybrid drift till normal drift på PSU - då skall psu fläkten snurra alltid = dör slump mässigt
6. Resettat BIOS - kör default inställningar just nu - den dör ändå slumpmässigt

Alla delarna är köpta på Webhallen.
Så jag har inne på Webhallen för två helger sen och villa ha PSU utbytt.
1. Först testa de PSU och hittade inte fel (Test i 5 min)
2. Sen testade de grafikkort och hittade inget fel
3. Sen var jag inne med hela datorn och den startade så de skickade hem mig.

Igår dog den igen och då tog jag med hela datorn. Berättade allt och de skulle ta in den för felsökning. De berättade även att de skulle ta 250kr för varje del de testar tills de hittar felet.

När jag kollar på Seasonics hemsida har de 5års garanti och man kan beställa skicka in RMA enheter och få nya. Så jag är fundersam på hur Webhallen hanterar detta. Jag förstår att de får en massa kostnader....men frågan är hur garanti ärenden skall hanteras. De borde få ersättning av seasonic om inte så borde ärendet hanteras av Deltaco...som är Seasonic distributör i Sverige....men men vi ta detta sen...

Är det troligt att det är moderkort eller cpu som spökar? Eller skulle ni också som jag tippa på att det är PSU som strular? Nu har Seasonic bra grejer, men datorn har varit igång 24/7 i nästan 13 månader nu. Så därav så tippar jag på PSU.

Vad tror ni?

//ehskha

Permalänk
Medlem

Hinner windows eventloggar skriva någonting intressant innan eller efter krashen?

Permalänk
Medlem

Inget i event loggarna innan och efter står det bara att datorn upptäckt en oplanerad ner stängning...

Inga andra errors eller varningar...det hade varit enklare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehskha:

Inget i event loggarna innan och efter står det bara att datorn upptäckt en oplanerad ner stängning...

Inga andra errors eller varningar...det hade varit enklare

Kolla så du inte böjt pinnar vid montering av cpu

Permalänk
Medlem

Som sagt datorn är upphängd under mitt skrivbord och har snurrat i 13 månader 24/7. Tror inte cpu pinnarna böjer sig själva då jag inte pillat på den sen montering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehskha:

Som sagt datorn är upphängd under mitt skrivbord och har snurrat i 13 månader 24/7. Tror inte cpu pinnarna böjer sig själva då jag inte pillat på den sen montering.

Jo, men felen behöver ju inte komma samma dag du montera

Hur som har du använt ESD skydd?

Permalänk
Medlem

Japp, esd armband. Ok, så du säger att jag kan ha böjt pinnarna vid montering och nu 13 månader senare så kortsluter den datorn? Eller att de böjts av tyngden av kylaren...ok...kanske...inte så troligt...men skall kolla..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehskha:

Japp, esd armband. Ok, så du säger att jag kan ha böjt pinnarna vid montering och nu 13 månader senare så kortsluter den datorn? Eller att de böjts av tyngden av kylaren...ok...kanske...inte så troligt...men skall kolla..

Är minnena okej och du har dugligt agg. Testa utan 840 evo annars och se om problemen fortsätter. Annars prova valfri linux live cd.

Permalänk
Medlem

Ok, med livecd då tänker du att mitt OS orsakar kortslutningar eller annat fel som gör att datorn stängs av rakt av. OK, kan prova men jag tror inte på ett OS fel.

Alla HDDs är utplockade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehskha:

Ok, med livecd då tänker du att mitt OS orsakar kortslutningar eller annat fel som gör att datorn stängs av rakt av. OK, kan prova men jag tror inte på ett OS fel.

Alla HDDs är utplockade.

Os kan av konstiga andningar bli instabilt. Men bra att utesluta så mycket som möjligt helt enkelt