Söker råd om proc.-fläkt och chassifläktar

Permalänk

Söker råd om proc.-fläkt och chassifläktar

Jag är på gång att köpa en ny gamingdator. Processorn blir en Intel i7 5820K 3,3 GHz 15MB med 6 kärnor. Jag var inställd på att få allt färdigmonterat av leverantören då jag är bekväm av mig, men det begränsar valet av kylare. Jag vill helst ha en luftkylare från Noctua då jag gillar när allt är så tyst som det kan bli under omständigheterna. Som bäst kan jag då få en Noctua NH-U12S. Säljaren uttryckte att "det räcker gott, även vid viss överklockning." ...viss.

Ni som har koll, är den fläkten aningen i underkant? Ska jag montera en större, typ NH D-15 själv?
Hur stor chans är det att en amatör som ändå kan följa instruktioner i en anvisning misslyckas med att montera en fläkt själv?

Mitt chassi blir ett Fractal Design Define R5. Jag har en tilläggsfråga för de som ids: anses de medföljande fläktarna i ett sådant vara nog så effektiva och framför allt tysta att man kan vara nöjd, eller är det en god idé att byta till Noctuafläktar även där om man gillar att betala lite mer för några dB mindre?

Permalänk
Medlem

Kan du montera en stol från ikea så kan du montera en CPU-fläkt. Det gäller bara att vara noggrann, undvika statisk elektricitet och dosera kylpastan i lagom mängd.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Det är jätte skilland på de 2 kylarna.

FD fläktarna är inte i närheten av Noctuas grejer. 2x140mm lågvarv fram och 1x140mm PWM Bak. Samt en D15 med 1x140mm PWM.
Då kan du klocka och ånjuta total tystnad.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Tack för era snabba svar. Jag har ju t.o.m. lyckats bygga stora hyll- och skåpsesktioner från ikea. Men vad är "lagom" mängd kylpasta? Något man lär sig genom trial and error? (Hoppas jag inte).

Men förutom fläktarna måste väl ett så populärt chassi som FD Define R5 vara av bra kvalitet och dess ljuddämpning rätt god? Jag köper till Noctua till chassit då. Förstår jag dig rätt AkUs? Två sådana:

http://www.inet.se/produkt/6308865/noctua-nf-p14s-redux-900-1...

framtill, och en sådan:

http://www.inet.se/produkt/6308864/noctua-nf-p14s-redux-1500-...

baktill?

D15 har väl redan 2 NF-A15 PWM?

Permalänk

Fractal-fläktar är tysta och bra har jag hört, men om du vill lägga mer pengar så köp Noctua. Testa med Fractals först skulle jag säga, det är lätt att byta fläktar i efterhand.

Om du väljer kylare skulle jag även kolla på Noctuas U14S. Den räcker nog gott och väl och är dessutom smidigare och billigare. Den fick även bra kritik i Sweclockers test.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Gällande kyl pasta ska det vara lite den ska bara fylla ut ojämnheterna i mellan cpu och kylkropp

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Gällande kyl pasta ska det vara lite den ska bara fylla ut ojämnheterna i mellan cpu och kylkropp

Precis. En dutt kylpasta av "riskornsstorlek" (vilket är lite dumt egentligen; menas det ett kokt eller okokt och vilken sort?) mitt på cpu:n och sedan är det bara att montera kylaren så fördelas kylpastan ut över ytan av trycket.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av wileruilaer:

Tack för era snabba svar. Jag har ju t.o.m. lyckats bygga stora hyll- och skåpsesktioner från ikea. Men vad är "lagom" mängd kylpasta? Något man lär sig genom trial and error? (Hoppas jag inte).

Men förutom fläktarna måste väl ett så populärt chassi som FD Define R5 vara av bra kvalitet och dess ljuddämpning rätt god? Jag köper till Noctua till chassit då. Förstår jag dig rätt AkUs? Två sådana:

http://www.inet.se/produkt/6308865/noctua-nf-p14s-redux-900-1...

framtill, och en sådan:

http://www.inet.se/produkt/6308864/noctua-nf-p14s-redux-1500-...

baktill?

D15 har väl redan 2 NF-A15 PWM?

Fram. Helt rätt.

Strunta i o köpa en till bak. Det ingår 2xA15 PWM med D15.
Kör D15 med bara en fläkt och sätt den andra A15 fläkten som PWM bak.
Sparar du pengar.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Ok. Ett riskorn, det är ändå den bästa uppskattning av rätt mängd som jag hört, även om de kan variera i storlek. Annars hade jag kanske gjort fel och provat ett russin. Eller ett sesamfrö.

Jag läste i en recension att Noctuas medföljande kylpasta ska vara minst lika bra som Arctic Silver. Åsikter?

Och AkUs, om jag av någon anledning inte väljer en NH-D15, så vore det rätt att köpa och montera en sådan fläkt baktill som jag länkade, eller?

Permalänk
Medlem

Bruka inte vara nån större skillnad i temperatur i mellan dom kända märkena ca 1 till 3 grader.
Sen gällande mängd kylpasta det ska inte hamna utanför cpu
Så jag lägger en liten klick mitt på cpu sen med en spade dra ut den så det är ca 3mm till kanten ska inte vara mer än det precis täcker ytan i mått max 0.1 mm.
Enklast är svullen riskorn storlek mitt på cpu.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Följer det med en sådan liten spade när man köper fläkt eller kylpasta? För jag har då i nuläget inget mindre än en trädgårdsspade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wileruilaer:

Ok. Ett riskorn, det är ändå den bästa uppskattning av rätt mängd som jag hört, även om de kan variera i storlek. Annars hade jag kanske gjort fel och provat ett russin. Eller ett sesamfrö.

Jag läste i en recension att Noctuas medföljande kylpasta ska vara minst lika bra som Arctic Silver. Åsikter?

Och AkUs, om jag av någon anledning inte väljer en NH-D15, så vore det rätt att köpa och montera en sådan fläkt baktill som jag länkade, eller?

Ja det vore en lögn annars Har nämligen exact på pricken den fläkten bak i mitt chassie

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av wileruilaer:

Följer det med en sådan liten spade när man köper fläkt eller kylpasta? För jag har då i nuläget inget mindre än en trädgårdsspade.

Ett gammalt kreditkort fungerar bra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Hoppar in och kapar denna tråd lite, hoppas det är okej.

Skrivet av AkUs:

Fram. Helt rätt.

Strunta i o köpa en till bak. Det ingår 2xA15 PWM med D15.
Kör D15 med bara en fläkt och sätt den andra A15 fläkten som PWM bak.
Sparar du pengar.

Jag tänker köpa till en 140mm chassifläkt och sätta i fronten till mitt Fractal Design R5 och jag var inne på antingen denna:
Noctua NF-A14 FLX

eller denna:
Noctua NF-A14 PWM

Efter att läst din kommentar så måste jag fråga ifall Noctua NF-P14s redux är ett bättre val?