Svårighetsgrad att komma in på master i KTH från Chalmers samt krav?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Svårighetsgrad att komma in på master i KTH från Chalmers samt krav?

Hej! Jag läser på mitt tredje år i Chalmers Tekniska Högskola just nu i Automation och Mekatronik (civilingenjörslinjen), dock vill jag plugga mastern i KTH (helst aerospace engineering). Jag vet om kunskapskraven dock är det väldigt luddigt gällande högskolepoängskraven samt hur svårt är det egentligen? För att söka på ett masterprogram internt behövs 150 hp och externt 180 hp. Dock kan varken syv:en i KTH eller Chalmers svara på om jag behöver 150 hp eller 180 hp för att söka master i KTH (på grund av att båda universiteten är kvalitativa). Samtidigt undrar jag, kommer jag in om jag har de tillräckliga poängen? Hur svårt är det egentligen att komma in? Samt hur svårt är det att hitta arbete som en ingenjör med kandidatexamen?
ALL HJÄLP UPPSKATTAS!!!
Med Vänliga Hälsningar
MaKerS

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2008

Hallöj!

http://statistik.uhr.se/

Välj MASTERHT15 eller föregående år samt KTH, scrolla ned till korrekt master och checka hur många som har sökt 1/2'a hand respektive hur många som kom in!

Ser helt ok ut för Rymdteknik (Aerospace antar jag?), 36 antagna och 108 reserver HT14.

Hoppas det hjälper!

Ein Haswell mit ein gtx 970, jawohl!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av droodle:

Hallöj!

http://statistik.uhr.se/

Välj MASTERHT15 eller föregående år samt KTH, scrolla ned till korrekt master och checka hur många som har sökt 1/2'a hand respektive hur många som kom in!

Ser helt ok ut för Rymdteknik (Aerospace antar jag?), 36 antagna och 108 reserver HT14.

Hoppas det hjälper!

Nja, termin skall vara HT2015. MASTERHT15 är den internationella antagningsomgången.

Sedan tror jag att stötestenen här är behörighet, ej urval. Jag vet inte riktigt vad som menas med att kth och chalmers är "kvalitativa", men 150 respektive 180 hp är 150 respektive 180 hp. Det kravet vet du därmed ganska lätt om du uppfyller. Utan att ha sett programmet ifråga gissar jag att 180 syftar på det sedvanliga baskravet för tillträde till avancerad nivå, och att 150 är en särskild dispens för att möjliggöra att folk som inte har fått examensarbetet godkänt (ännu) skall kunna hoppa vidare till nästa nivå. Orsaken till att de kräver "interna" poäng är att de då vet vad som ingår i poängen i termer av kursinnehåll och dylikt. Det ligger inga bedömningar om kvalitet eller liknande i detta - har du läst på svensk högskola är standarden god, punkt. Man får inte göra hårda avgränsningar av den typen att man anger att en utbildning från ett visst lärosäte duger, men inte från ett annat. KTH åkte faktiskt alldeles nyss på en känga för just detta.

Kan du alltså påvisa att det du läst har samma innehåll kan du teoretiskt få ett tillgodoräknande enligt högskoleförordningen (SFS 1993:100) 6:6, men enklast är nog att bara vänta tills du har nått 180 hp, eftersom du annars ändå bara kommer att behöva ordna det i efterhand (i enlighet med högskoleförordningens 7:28).

Gällande arbetsmarknaden för ingenjörer är den inte lika lysande som folk brukar göra gällande. Inom ditt fält är arbetsmarknaden mer eller mindre i balans, enligt såväl SCB som UKÄ, och kommer så att förbli under överskådlig tid. Lustigt nog är arbetsmarknaden bättre för högskoleingenjörer (motsvarande kandidatnivå) än för civilingenjörer.