CSN - 450 kronor i påminnelseavgift 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Hej,

Nu har jag åkt på en påminnelseavgift på hela 450 kronor pga 10 dagars försening.
Jag tycker att beloppet är alldeles för högt och orealistik.
Det är väl regeringen som har bestämt den här höjningen eller?
Vad tycker ni?

Ja, jag tycker också att det är orimligt högt.
(jag gissar att det ingår en saftig administrativ/faktureringsavgift redan i det nominella beloppet)

CSN verkar numera betrakta alla studenter(och fd) som kriminella (till dess motsatsen bevisats).

Övertramp som tex:
-Skötsamma studerande som klarar alla kurser får sina utbetalningar försenade,
pga att universitetens kursplaner inte stämmer överens med CSN:s "fyrkantiga" regler.

-Skulduppräkning, återbetalningsvillkor mm ändras ensidigt av CSN i strid med det som ursprungligen avtalats.
(Något som för en privatperson hade resulterat i fängelse...)

Man bör över huvud taget som privatperson undvika att göra affärer med staten.(min åsikt)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Tycker det är alldeles för hög påminnelseavgift. Brukar vara 50-100:-på flesta räkningar.
Sen ska man såklart betala i tid men det hör inte hit vilket alla verkar missa.

Frågan var om 450 kr är för hög påminnelseavgift, jämfört med många andra så ja det är de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Tycker det är alldeles för hög påminnelseavgift. Brukar vara 50-100:-på flesta räkningar.
Sen ska man såklart betala i tid men det hör inte hit vilket alla verkar missa.

Frågan var om 450 kr är för hög påminnelseavgift, jämfört med många andra så ja det är de.

Precis, bra talat.

Skickades från m.sweclockers.com

PS. CSN skickar ut över 30 tusen påmminelser om året och CSNs personal, lokaler osv. betalas enbart av dessa påmminelser enligt dem själva. De tycker inte om det men säger att det är bara gilla läget då det är riksdagsbeslut på det hela.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Avstängd

En annan och helt orelaterad sak som också är konstig med CSN och hur de inte har samma regler som andra organisationer är att man inte får dra av räntan för sina studielån på skatten. Alla andra lån med ränta innebär att man får dra av 30% av räntekostnaden på skatten men inte CSN, och det är enligt dem att de redan har anpassat sin ränta så att detta redan är avdraget, jämför man räntesatsen med andra banker ser det inte riktigt ut så dock.

Sen kan man förstås diskutera om ett ränteavdrag är bra över huvud taget, jag tycker nog inte det. Men nu finns det och då borde det gälla alla räntor man betalar. I mina ögon hade det varit mer logiskt att inte ge ränteavdrag för något utom studielån då studielån mer eller mindre krävs idag om man inte vill jobba som städare hela livet liksom.

Permalänk
Medlem

Det är väl en rätt så bra ränta hos CSN? Speciellt med tanke på att du inte behöver någon säkerhet.

Vad jag kan se så är den 1.0% för 2015. Om du kan låna till 1.42% på annat håll så är det väl inget som hindrar att du gör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

PS. CSN skickar ut över 30 tusen påmminelser om året och CSNs personal, lokaler osv. betalas enbart av dessa påmminelser enligt dem själva. De tycker inte om det men säger att det är bara gilla läget då det är riksdagsbeslut på det hela.

Riksdagsbeslut, ja...

Men jag misstänker starkt att CSNs generaldirektör kan vara inblandad vid framtagning av underlagen.
(Åtminstone när det gäller de administrativa avgifternas storlek)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Det är väl en rätt så bra ränta hos CSN? Speciellt med tanke på att du inte behöver någon säkerhet.

Vad jag kan se så är den 1.0% för 2015. Om du kan låna till 1.42% på annat håll så är det väl inget som hindrar att du gör det?

Just nu är räntan hos CSN låg eftersom den baseras på hur ekonomin i landet gick för några år sedan, och då hade vi en finanskris. Men det är inte det normala, så låg nivå som den räntan har nu har den aldrig haft tidigare, till och med förra årets 1,2% var den lägsta räntenivån någonsin vid den tidpunkten.

Det är rätt så ofta lönsamt att betala av sina studielån genom att öka sitt bolån istället då räntekostnaden blir lägre och det tycker jag är fel. De som inte kan eller vill ta bolån får då en högre kostnad för sina studielån på grund av detta jämfört med mer kapitalstarka eller finansiellt stabila individer. Det gäller förstås för alla lån (och det är väl inte så rättvist för exempelvis bolån heller) men csn-lån är i princip ett krav idag för en person som har några som helst förhoppningar om en karriär, som inte har rika föräldrar eller så, och dessutom är lånet betingat med diverse krav på studietakt, betalningsplan och så som inte går att anpassa. Sen är det inte direkt så att bankerna inte gör några vinster på bolånen, således borde csn kunna ha ganska mycket lägre ränta utan att för den delen urholka systemet på pengar eller liknande. Och skulle det ändå bli så så är väl csn en av få finansiella organisationer där en statlig bailout är motiverad liksom. Det är likväl ett problem.

Ska vi ha någon konkurrenskraft i framtiden måste folk utbilda sig och när en av organisationerna som ska göra detta möjligt snarare upplevs som ett hinder för att ta sig dit av många personer så har man tänkt fel någonstans. Sen vet jag förstås att det inte är csn själva som bestämmer, men det har ju inget med saken att göra. Det är likväl ett problem.