Permalänk
Medlem

KDE fråga...

Hej finns det någon van kde användare som vet vad man ska ha den lilla irriterande fyrkanten med en skiftnyckel ock texten förval till? har den någon som helst funktion? hur blir man av med den? detta är kanske dumma frågor men jag irriterar mig fruktans värt på den...

Permalänk
Medlem

Jag har pillat lite med funktionen nu och den verkar kopplad till två funktioner aktiviteter och instrument panelen men jag får inte någon klarhet i vad man ska ha funktionerna till? eller hur dom fungerar jag kan skapa aktiviteter men lyckas inte koppla dom till något vettigt.

Permalänk
Medlem

Var någonstans ser du detta?

Permalänk
Medlem

Den sitter som tabb eller etikett uppe i vänstra hörnet på nyare versioner av kde, Jag fick klart för mig hur det fungerade till slut. Man kan öppna aktiviteter med super-q där finns alla aktiviteter man skapat sen kan man skapa aktiviteter för olika ända mål och till varje aktivitet hör ett skriv bord. Varje skrivbord kan ha egen bakgrund och den lilla etiketten visar aktivitetens namn. Sen har man om fönster dekorationerna stödjer det en liten meny uppe till vänster på varje fönster ram, Där finns en meny i vilken man kan välja i vilka aktiviteter programet/fönstret skall vara synligt... Man kan även ha olika uppsättningar widgets i olika aktiviteter. Kraftfullt men oanständigt skulle jag säga. Men instrument panelen fick jag inte klarhet vad man kan lägga till för funktioner i... Nu har jag inte kvar kde plasma 5.2 längre det var för ostabilt men det ska ju vara stabilt i april då får man prova igen

Permalänk
Medlem

Jag har inte testat Plasma 5.2 ännu vilket kanske förklarar att jag inte känner igen mig. Men aktiviteter har jag även i KDE4 och har använt det litegrann.

Permalänk
Medlem

Fungerar sessions hanteringen som den sak i 4'an i plasma 5.2 minns den bara vilka aktiviteter jag skapat inte vilka program som var aktiva i vilken aktivitet så jag måste åter skapa aktiviteterna efter varje uppstart, Då känns funktionen ganska meningslös man vill ju kunna skapa en uppsättning olika mallar för olika arbetes uppgifter som finns kvar och underlättar arbetet... Men det är kanske möjligt men jag har inte hittat rätt inställningar för sessioner vad vet jag, jag har letat ganska mycket efter inställningarna men inte funnit dom . Instrumentpanelen har du använt den?