4790k, custom-loop. Är tempsen okej..?

Permalänk
Medlem

TS var precis hem till mig och vi testade hans dator.

Vi stresstestade hans cpu @1.25 volt 4.6 GHz och fick temps kring 73 grader.

Stängde av, lyfte på blocket, satte i min 4670k och satte igång.
Cirka 58 grader på 1.25 volt @ 4.3 GHz. Tänkte att min låga temp berodde på lägre frekvens, men kunde inte höja mer utan att få bsod (min 4670k är hungrig på volt) så jag satte volten på 1,35 och ökade frekvensen till 4.5 GHz.

Nu fick jag cirka 73-74 grader på varmaste kärnan.

Min cpu i 1.35 volt 4.5 Ghz är alltså lika varm som hans i 1.25 volt, 4.6 GHz
Samma moderkort, samma kylsystem, samma kylpasta bara cpu som byttes.
Efter att vi hade testat min så bytte vi tillbaka till hans 4790k, och då var det jag som monterade den, på exakt samma vis som min 4670k.
(Okokt riskorn, drog åt blocket lika hårt etc) och vi fick lika dåliga temps som innan.

Kylsystemet är det ju inga fel på så det måste ju vara fel på hans 4790k va? Inte ska väl en 4670k piska en devils canyon på det viset :S

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Ni stängde vell av HT när ni testade hans cpu?

Visa signatur

/ 9700k / Z390-F / Dom Plat Rog 3200@3333mhz / 2070s / Seasonic Prime 1000w T / Define-S / Custom loop / acer predator xb270hu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

TS var precis hem till mig och vi testade hans dator.

Vi stresstestade hans cpu @1.25 volt 4.6 GHz och fick temps kring 73 grader.

Stängde av, lyfte på blocket, satte i min 4670k och satte igång.
Cirka 58 grader på 1.25 volt @ 4.3 GHz. Tänkte att min låga temp berodde på lägre frekvens, men kunde inte höja mer utan att få bsod (min 4670k är hungrig på volt) så jag satte volten på 1,35 och ökade frekvensen till 4.5 GHz.

Nu fick jag cirka 73-74 grader på varmaste kärnan.

Min cpu i 1.35 volt 4.5 Ghz är alltså lika varm som hans i 1.25 volt, 4.6 GHz
Samma moderkort, samma kylsystem, samma kylpasta bara cpu som byttes.
Efter att vi hade testat min så bytte vi tillbaka till hans 4790k, och då var det jag som monterade den, på exakt samma vis som min 4670k.
(Okokt riskorn, drog åt blocket lika hårt etc) och vi fick lika dåliga temps som innan.

Kylsystemet är det ju inga fel på så det måste ju vara fel på hans 4790k va? Inte ska väl en 4670k piska en devils canyon på det viset :S

fel och fel, den är som den är. tvivlar på att ni kan lämna tillbaka den, det är bara ett sämre exemplar vad gäller värmeavledning men den är inte defekt.

din 4670k är mycket bättre än min 4770k i alla fall.

Skrivet av varporx:

Ni stängde vell av HT när ni testade hans cpu?

kommer ju inte göra 20 graders skillnad men visst, vill man testa ordentligt så kan man köra båda processorerna i samma frekvens och spänning, t.ex. 1,25v 4,3ghz och med ht avslaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

du kan mycket väl få sämre temperaturer med hans 4670k då den använder sig utav sämre tim än 4790k. det finns dock variation mellan olika exemplar så han kanske har en kall 4670k och du har en het 4790k.

det du egentligen skulle behöva testa med skulle vara en deliddad ivy bridge eller haswell eller en processor med lödd ihs, alltså sandy bridge, sandy bridge-e, ivy bridge-e eller haswell-e.

Skrivet av Ain0k:

Det är jag som hjälpte TS bygga loopen, och det är min 4670k vi ska testa.

Jag hade ypperliga temps med en liknande loop som han har, det är mitt gamla block och mina anslutningar han har, han har dock ny rad, pump och res.

Flödet verkade okej när vi fyllde loopen, och eftersom temps blir så höga direkt så tror jag inte att det är radiatorn det är fel på, vattnet i loopen hinner inte alls bli varmt innan cpu når höga temps.

Vi ska testa min cpu i hans system, och får vi bra temps då så tycker jag helt enkelt att vi kan konstatera att hans TIM flaskar kylningen.

Med Ain0k's 4670k uppnådde vi inte ens mina temperaturer (vid 1.25volt) även fast vi ökade volten till 1.35.
4670k gick MYCKET svalare än vad min 4790k gör, vilket känns lite halvt skit... 4670k har liksom bra mycket sämre TIM än vad min 4790k har. Vi gjorde detta testet mest för att utesluta moderkortet/loopen i sig, och vi kom fram till att min 4790k eventuellt har en riktigt dålig IHS/TIM. Antar att det är en delid som gäller...!
Riktigt tråkigt detta, men då vet jag i.a.f. att mina temperaturer inte är normala.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Med Ain0k's 4670k uppnådde vi inte ens mina temperaturer (vid 1.25volt) även fast vi ökade volten till 1.35.
4670k gick MYCKET svalare än vad min 4790k gör, vilket känns lite halvt skit... 4670k har liksom bra mycket sämre TIM än vad min 4790k har. Vi gjorde detta testet mest för att utesluta moderkortet/loopen i sig, och vi kom fram till att min 4790k eventuellt har en riktigt dålig IHS/TIM. Antar att det är en delid som gäller...!
Riktigt tråkigt detta, men då vet jag i.a.f. att mina temperaturer inte är normala.

Om du är mycket oroad så kan du ju försöka sälja processorn, och köpa en ny som förhoppningsvis presterar bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Om du är mycket oroad så kan du ju försöka sälja processorn, och köpa en ny som förhoppningsvis presterar bättre.

Det är ju fortfarande pengar.. Ska ta ett snack med komplett, liksom why not. Värt ett försök i.a.f.
Att sälja cpun och få igen ca 70% utav inköpspriset vette tusan... Får helt enkelt välja mellan det och en delid.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

Nu är processorn Delid:ad, böt ut kylpastan mot Coollaboratory Liquid Pro mellan IHS samt Die:en och Arctic Silver 5 mellan blocket och IHS:en.
Temperaturer i Idle är kring 30grader med enstaka hopp mot 50 (när cpun går på 100% hopp) och istället för 50-52grader i BIOS så är det numera 38-40grader.

Förhoppningsvis så gick det inte helt åt h-vete, d.v.s. använde för lite Liquid Pro(kan vara så att jag tog aningen för lite... men det märks i stresstester)
och/eller skadat cpun.
Vågar inte riktigt dra igång ett stresstest ännu då jag även hade dit ny silikon mellan IHS:en och CPU:n (värmetålig silikon som tål upp till 300grader, ska fästa mot metaller och plast/kretskort) och vill gärna att allt ska härda innan.

Återkommer med resultat senare!

*EDIT*

Som ni ser på bilden så är max alltså 66grader efter 5minuters stresstest i programmet XTU(Intel Extreme Tuning Utility) vilket är ca 10grader under förra temperaturen.
Jag tycker det är helt acceptabelt, skulle möjligtvis ha kunnat sänka med någon enstaka grad vid lite mer Liquid pro, men det är absolut inte värt besväret att ta loss allt och göra om!

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Nu är processorn Delid:ad, böt ut kylpastan mot Coollaboratory Liquid Pro mellan IHS samt Die:en och Arctic Silver 5 mellan blocket och IHS:en.
Temperaturer i Idle är kring 30grader med enstaka hopp mot 50 (när cpun går på 100% hopp) och istället för 50-52grader i BIOS så är det numera 38-40grader.

Förhoppningsvis så gick det inte helt åt h-vete, d.v.s. använde för lite Liquid Pro(kan vara så att jag tog aningen för lite... men det märks i stresstester)
och/eller skadat cpun.
Vågar inte riktigt dra igång ett stresstest ännu då jag även hade dit ny silikon mellan IHS:en och CPU:n (värmetålig silikon som tål upp till 300grader, ska fästa mot metaller och plast/kretskort) och vill gärna att allt ska härda innan.

Återkommer med resultat senare!

*EDIT*
http://puu.sh/gIaoI/319d44b33c.png

Som ni ser på bilden så är max alltså 66grader efter 5minuters stresstest i programmet XTU(Intel Extreme Tuning Utility) vilket är ca 10grader under förra temperaturen.
Jag tycker det är helt acceptabelt, skulle möjligtvis ha kunnat sänka med någon enstaka grad vid lite mer Liquid pro, men det är absolut inte värt besväret att ta loss allt och göra om!

kul att det hjälpte.

man ska använda extremt lite av CLU åtminstone. har ingen jättekoll på CLP men det ska vara lite krångligare på något sätt (kommer inte ihåg) och prestera lite bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

kul att det hjälpte.

man ska använda extremt lite av CLU åtminstone. har ingen jättekoll på CLP men det ska vara lite krångligare på något sätt (kommer inte ihåg) och prestera lite bättre.

Vad jag förstod så var skillnaden mellan Ultra och Pro väldigt liten. Köpte pro då den fanns i lager hos inet
Men tempsen är väl helt okej, får nöja mig helt enkelt!

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB