Låser operatören Tre sina Samsung-telefoner?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2014

Låser operatören Tre sina Samsung-telefoner?

Fick erbjudande om en begagnad Galaxy s5 där säljaren uppgav att den är låst till operatören Tre. Men vet att de inte låste den äldre S4an, så tänkte höra här om någon vet ifall Tre låst Samsung Galaxy s5?

Mycket tacksam för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Codax:

Fick erbjudande om en begagnad Galaxy s5 där säljaren uppgav att den är låst till operatören Tre. Men vet att de inte låste den äldre S4an, så tänkte höra här om någon vet ifall Tre låst Samsung Galaxy s5?

Mycket tacksam för svar!

https://www.tre.se/privat/kundservice/teknisk-support/lasa-up...

Kostnad och bindningstid
Produkt köpt före 1 maj 2014:
Upplåsningsavgift på 350 kr tas ut oavsett om bindningstid är kvar eller ej. Produkten kan tidigast låsas upp när 12 månader av bindningstiden har gått. Har du ingen bindningstid eller kontantköpt din produkt debiteras även 350 kr.

Produkt köpt efter 1 maj 2014:
Upplåsningsavgift på 350 kr tas ut om du har bindningstid kvar. Produkten kan tidigast låsas upp när 12 månader av bindningstiden har gått. Har du ingen bindningstid kvar eller kontantköpt din produkt är det kostnadsfritt att låsa upp.

Intel Core i7 6700K 4.0 GHz | be quiet! Pure Rock | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | XFX 550W Core Edition | MSI Radeon 280x Gaming | Fractal Design Arc Midi R2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2014
Skrivet av Bazisten:

https://www.tre.se/privat/kundservice/teknisk-support/lasa-up...

Kostnad och bindningstid
Produkt köpt före 1 maj 2014:
Upplåsningsavgift på 350 kr tas ut oavsett om bindningstid är kvar eller ej. Produkten kan tidigast låsas upp när 12 månader av bindningstiden har gått. Har du ingen bindningstid eller kontantköpt din produkt debiteras även 350 kr.

Produkt köpt efter 1 maj 2014:
Upplåsningsavgift på 350 kr tas ut om du har bindningstid kvar. Produkten kan tidigast låsas upp när 12 månader av bindningstiden har gått. Har du ingen bindningstid kvar eller kontantköpt din produkt är det kostnadsfritt att låsa upp.

Men det är inte alla mobiltelefoner de låser. T.ex. låser dem inte Nexus. Tänkte om någon visste hurvida det låg till med Galaxy s5.

Men tack för länken.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010

Tre låser alla sina Samsung lurar.

Och jo dem låste S4an också.

Intel Core i7 8700K 4.8 Ghz | ASUS Prime-A Z370 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 16GB (2x8GB) 3000Mhz | Custom loop | EVGA Geforce GTX 1080 TI 11GB | Fractal design R6 | Seasonic Focus 650W | Samsung CFG70

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Eftersom det numera är lag på att man måste låsa upp gratis så har de flesta slutat låsa telefonerna eftersom det är billigare för operatören om de slipper administrationen, men 3 har fortsatt låsa men telefonen måste alltså låsas upp "skyndsamt och utan kostnad" när bindningstiden är slut enligt lag.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2005

Jag köpte min telefon via Phonehouse med 3 för då låser de inte telefonerna. Betalar exakt samma som jag skulle gjort hos 3 då jag var och pratade med dem precis innan jag gick över till Phonehouse.

Jag har en Samsung s5.

What evah! i'll do what i want!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
#Archlinux
Registrerad
Jun 2007

De låser likaså som de låser bootloadern på mobilerna, att sedan hamna i diskussion om det är möjligt att låsa upp bootloadern hamnar du sedan i en 30minuters diskussion med supporten för att förklara att man är intresserad av att kunna låsa upp mobilens bootloader utöver "300kr för att låsa upp mobilen för andra operatörer".

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Crosshair Hero VI -||- GSkill 16GiB DDR4 15-15-15-35-1T 3466Mhz -||- AMD 1600x @ 4.1GHz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- EVEGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Ceogar:

Jag köpte min telefon via Phonehouse med 3 för då låser de inte telefonerna. Betalar exakt samma som jag skulle gjort hos 3 då jag var och pratade med dem precis innan jag gick över till Phonehouse.

Jag har en Samsung s5.

Mina S4.a blev dock låst till 3 även via köp hos thePhoneHouse, samma sak med flickvännens S5.a som köptes förra året runt sen-våren (om jag inte missminner mig).

Så jag tror man får "snacka sig till" en olåst telefon eller hur man ska förklara det.

Desktop | MSI X470 Pro Carbon AC | Ryzen 7 2700X@4.2Ghz | H100i Pro RGB | 16Gb 3400Mhz Pro RGB | 1080Ti STRIX |
Peripherals | Acer X34A | Corsair Strafe RGB ≠ M65 RGB | Xbox One Elite | Gunnar Cerberus Onyx | Blue Yeti |
Sound | M-Audio M-Track | JBL LSR 305 | HD579 | ATH-M50 | Blue MoFi | 1MORE Triple-Driver |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2014
Skrivet av Zippeer:

Tre låser alla sina Samsung lurar.

Och jo dem låste S4an också.

Jag menade Nexus 5! Den låste dem inte förra året i alla fall.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
#Archlinux
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av phoenixdisciple:

Mina S4.a blev dock låst till 3 även via köp hos thePhoneHouse, samma sak med flickvännens S5.a som köptes förra året runt sen-våren (om jag inte missminner mig).

Så jag tror man får "snacka sig till" en olåst telefon eller hur man ska förklara det.

Jag tror det handlar om vart telefonerna kommer ifrån. Som jag förstått det är det tillverkarna som låser telefonerna inte operatören själva. Kanske det är så att vissa mobiler inte var förbeställda till just operatören vilket gjort att de såldes olåsta.

Har haft flera mobiltelefoner där de skulle varit låsta men inte varit det när jag testat det själv.

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Crosshair Hero VI -||- GSkill 16GiB DDR4 15-15-15-35-1T 3466Mhz -||- AMD 1600x @ 4.1GHz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- EVEGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av phoenixdisciple:

Jaha, kanske varierar då? För killen jag köpte av sa att de gör så med alla telefoner där.

Edit: Har verifierat att min fungerar med alla operatörer.

What evah! i'll do what i want!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Codax:

Jag menade Nexus 5! Den låste dem inte förra året i alla fall.

Det är i stort sett bara Nexus enheter som inte låses hos 3, då Google inte tillåter att Nexus enheter låses. Alla telefoner som går att låsa mot en operatör låser 3, vilket är i stort sett alla telefoner förutom Nexus enheter

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: Asus Maximus VI Hero CPU: Intel Core i5-4670K @ 3.4GHz Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 770 Gaming 2GB RAM: Crucial Ballistix Sport DDR3 16GB 1600MHz SSD: Intel 520 SSD 180GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och HP EliteBook 8470p. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Nov 2010

Enklaste är att ringa tre och fråga helt enkelt.

Eller testa ett annat simkort i mobilen och se om det fungerar

Intel Core i7 6700K 4.0 GHz | be quiet! Pure Rock | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | XFX 550W Core Edition | MSI Radeon 280x Gaming | Fractal Design Arc Midi R2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

Verkar vara olika beroende på tillverkare och modell.
Har haft lurar som varit både låsta och olåsta från tre.

Vi jämför och listar Billiga Mobilabonnemang - > www.billigamobilabonnemang.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005

Beror helt på hur de är köpta. Om de är köpta på avbetalning med abb så är de låsta. Är de köpta kontant så är de inte låsta

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Mar 2003
Skrivet av ozo64:

Beror helt på hur de är köpta. Om de är köpta på avbetalning med abb så är de låsta. Är de köpta kontant så är de inte låsta

Köper du en telefon av TRE är den låst, oavsett om du köper den kontant eller inte.

Köper du en telefon av tex Tele2, så är den olåst oavsett om du har den på avbetalning via ett abonnemang eller inte.

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”