Cooler Master Seidon 120 V2 - hög temp?

Permalänk
Moderator
Testpilot

Cooler Master Seidon 120 V2 - hög temp?

Hej Swec.

Jag köpte nyligen en Seidon 120 V2 för att testa på det här med kompletta vattenkylningssystem. Det jag undrar är om mina temperaturer som jag har är höga, kanske har jag fått på för mycket pasta?

Radiatorn sitter i toppen på chassit och blåser ut luft med hjälp av en Noctua NF-F12 Industrial 2000RPM.

Idle 30-33 grader.
Full: 80-85 grader.

Den sitter på en Core i7 2600K som körs i 4Ghz med stock volt.

Jag hade nog förväntat mig bättre prestanda än så men kanske är det en för klen radiator?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

tror du har problemet redan i nivå med att du använder den varma chassiluften för att "kyla" radiatorn, den är klen ja, man får inte mycket mer kylarea med en 120mm radiator än vad en vaanlig stockkylare ar, fördelen är att du kan ha den någon annan stans.

hur mäter du temperaturen, och hur får du prestandan full, är det prime95 i tortureläge?

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ksw:

tror du har problemet redan i nivå med att du använder den varma chassiluften för att "kyla" radiatorn, den är klen ja, man får inte mycket mer kylarea med en 120mm radiator än vad en vaanlig stockkylare ar, fördelen är att du kan ha den någon annan stans.

hur mäter du temperaturen, och hur får du prestandan full, är det prime95 i tortureläge?

Ja att jag tar chassiluft är ju ett problem men samtidigt så vill jag inte blåsa in varmluft i chassit, speciellt inte från toppen. Har inblås i fronten och botten just nu. En 140mm utblås i bak. Har ett GTX 970 med DirectCUII kylaren som går väldigt svalt. Max temp 65 grader. (värt att notera är att den ligger 27-29 grader idle).

Temperaturen mäts med PCmeter och sidebar widgets. Har även kollat med speedfan som bekräftar temperaturerna. OCCT likaså.

Prestandan mäts i OCCT eller Prime95. Ger samma resultat. OCCT slår t.o.m. av när en kärnan Core 3 har nått 85 grader, detta tar dock fem minuter eller så.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Hej Swec.

Jag köpte nyligen en Seidon 120 V2 för att testa på det här med kompletta vattenkylningssystem. Det jag undrar är om mina temperaturer som jag har är höga, kanske har jag fått på för mycket pasta?

Radiatorn sitter i toppen på chassit och blåser ut luft med hjälp av en Noctua NF-F12 Industrial 2000RPM.

Idle 30-33 grader.
Full: 80-85 grader.

Den sitter på en Core i7 2600K som körs i 4Ghz med stock volt.

Jag hade nog förväntat mig bättre prestanda än så men kanske är det en för klen radiator?

Om du uppnår 85 grader på en oöverclockad 2600k med en OK eftermarknadskylare så finns det några möjliga fel då du bör ligga på mellan 60-75 grader med din kylare även under överklockning.

Pumpen kan vara defekt, pumpen kan vara felkopplad så att den inte går för fullt på 12V, du kan ha för mycket kylpasta, fläkten eller pumpen kan vara inställda i bios på att vara tysta vilket sänker dess hastigheter, blocket kan vara felmonterat på cpun och till sist så kanske ventilationen i chassit kan vara för dålig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear