Permalänk
Medlem

Bästa nödladdare?

Hej!

Jag skulle behöva en nödladdare till min Samsung Galaxy s3 mini. Vilken är bäst utan att vara för tung eller dyr? Jag skulle helst vilja kunna vara någonstans utan el i minst en vecka. Det verkar som om alla nödladdare behöver laddas via USB, vilket är lite irriterande då man i så fall behöver en laddad dator, men man måste i alla fall vara någonstans med el för att ladda och då kan det lika gärna vara via datorn, kanske, om jag förstår rätt.

Egentligen behöver jag också en nödladdare till min bärbara dator, men alla sådana verkar vara mycket tunga och dyra.

Har någon ett bra tips?

Tack!

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte vad det är du vill ha? Är du ute efter något man laddar upp innan man sticker iväg och sedan kan ladda sin telefon ifrån. Alltså ett batteri. Eller vill du ha något som du kan få oändlig ström ifrån som typ en solcellsladdare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

köp Gp Power bank 12000mah så ska du nog kunna klara dig i en vecka på den. Den e lite tung men det får man leva med om man vill ha kräm i sitt externa batteri

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Susanna:

Hej!

Jag skulle behöva en nödladdare till min Samsung Galaxy s3 mini. Vilken är bäst utan att vara för tung eller dyr? Jag skulle helst vilja kunna vara någonstans utan el i minst en vecka. Det verkar som om alla nödladdare behöver laddas via USB, vilket är lite irriterande då man i så fall behöver en laddad dator, men man måste i alla fall vara någonstans med el för att ladda och då kan det lika gärna vara via datorn, kanske, om jag förstår rätt.

Egentligen behöver jag också en nödladdare till min bärbara dator, men alla sådana verkar vara mycket tunga och dyra.

Har någon ett bra tips?

Tack!

Vi har alltid en bunt fulladdade originalbatterier med oss. Det funkar alltid.

Permalänk
Entusiast

Kan rekommendera följande från Kjell&Co egna varumärke Linocell:

http://www.kjell.com/sortiment/el/batterier/laddningsbara-bat...
Laddar min mobiltelefon från tomt till fult 3-5 ggr, och min surfplatta 1-2 ggr från tomt till fullt på en enda laddning.

Fast dessa "12 000 mAh" får man ta med en nypa... nej... en grävskopa salt. Glädjesiffror är vad det är, oavsett fabrikat/modell.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Permalänk
Skrivet av 'Kenneth[Enk:

;15276810']Det finns varianter med solceller ...

http://www.coolstuff.se/WakaWaka-Solcellsladdare

Inte anpassad för det svenska klimatet alltså, i varje fall inte sommaren om man frågar Average Svensson

Permalänk

Nödladdare för mig är nånting man behöver i nöd. Finns det inga "uppvevbara" laddare precis som det finns ficklampor etc?

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av S.Shooter:

Nödladdare för mig är nånting man behöver i nöd. Finns det inga "uppvevbara" laddare precis som det finns ficklampor etc?

Jo då, vi har på firman, för just nödsituationer. Minns tyvärr inte var vi köpte dem.

De fungerar ganska så dåligt. Man får veva som en galning och får då lika många minuter samtal som man vevat. Om batteriet dessutom är tomt, så räcker inte heller laddströmmen till att rycka igång det döda batteriet.

Permalänk
Rekordmedlem

Solceller ? Anker har system både för att ladda och lagra.
http://www.ianker.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Entusiast
Skrivet av S.Shooter:

Nödladdare för mig är nånting man behöver i nöd. Finns det inga "uppvevbara" laddare precis som det finns ficklampor etc?

Intressant tanke. Först tvekade jag, men sedan kom jag att tänka på de där billiga vevbara datorerna som man skickade till afrikas byar för att ge bybarnen tillgång tlll datorer och internet.
Samma princip, med batteri och USB-portar, fast utan resten av datorn...

http://en.wikipedia.org/wiki/OLPC_XO-1

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Rekordmedlem

Hmm, kom att tänka på den militära versionen, lite kraftigare och med högre effekt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag fick för mig att det skulle komma mailaviseringar om svar, så jag missade svaren då jag inte fick några mail!

Jag verkar också bara ha fått för mig att ”nödladdare” är det svenska ordet för power bank.

Så jag kan skaffa två power bank 12000mah, eller 6 extrabatterier, vilket verkar bli dyrare och jag skulle få hålla på med att öppna och stänga telefonen (det kanske inte är överdrivet ansträngande, men jag har aldrig gjort det!). Solcellsladdare verkar ännu bättre, om ingen tar den då den ligger ute i solen… Soltillgång har jag inga större problem med. Vevgrejen skulle kanske vara bra om den inte vore så dyr. Den militära versionen kan jag tänka mig om några meniga följer med för att bära den, och trampa…

Mitt problem är att jag ”måste” ha tillgång till telefon och internet även om jag inte skulle kunna få tag på el under en vecka. Senast jag hamnade i den situationen hade jag en gammal osmart telefon vars batteri räckte i en vecka och när jag fick en smartare telefon blev jag chockad över hur dåligt batteriet var. Min gamla dator som dog hade ett lättåtkomligt batteri, men av någon anledning skaffade jag en ny vars batteri är oåtkomligt! Detta gjorde jag förmodligen för att den var röd, hade en mycket lätt laddare och jag fick en cykel på köpet. Dessutom tänkte jag väl att jag i nödfall kunde kolla mail och sociala medier samt googla med den nya telefonen… Jag kommer att lägga ut mer än vad jag har råd med på annat, så jag kan inte betala hur mycket som helst, och jag vill inte få viktproblem vid flygresor, eller då jag ska försöka släpa runt på in väska.