Budgetdator för 4K via Adobe CC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Aug 2004

Budgetdator för 4K via Adobe CC

Ber om ursäkt ifall jag postar detta i fel form men;

Har kört Mac lääääänge. Länge via FCP och sedan FCPX med krångel för att hoppa över till Adobe CC och Premiere. Samtidigt gör jag en resa mot postprod i 4K. Sneglade länge på en iMac 5K men med senaste dollarjusteringen känns det helt enkelt ovärt. I och med övergången till Adobe CC känner jag mig inte låst till Apple i annat än bekvämlighet. Då till hårdvarufrågan:

Hur bygger jag en billig dator som fixar 4K i Premiere, After Effects, Speed Grade osv? Vad är säkra kort i form av Processor, moderkort, grafik mm?

Eftersom jag kör Mac länge är jag ett riktigt blåbär och mest intresserad av att allt ska funka..

Mac / Adobe CC / GH4 / GM1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

Beror helt på budget men jag tor och antar att du gärna håller det prisvärt (rätta mig om det inte stämmer).
Jag tycker nog att du bör utgå från en Intel 5820K http://www.inet.se/produkt/5311092/intel-i7-5820k-3-3-ghz-15mb
Kyl denna med Noctuas största processorkylare, senast en dator köptes in med en 5820K smällde vi på en sådan och jag måste erkänna att jag är sjukt imponerad. 72C efter några timmars prime95 med endast de två fläktarna som kom med kylaren i ett chassi med sjukt dåligt luftflöde (Ena fläkten åkte till fronten för luftintag), men datorn var fortfarande i princip ljudlös.
Moderkort väljer du efter preferens, du kommer nog inte överklocka hårt om du vill ha en stabil maskin så vilket som bör funka. Viktigt att det är socket 2011-3.
Grafikkort har du två val, ett "vanligt" Nvidia GTX-kort eller ett QUADRO. Det senare är betydligt dyrare och när det gäller Adobes program kan dessa utnyttja cuda kärnorna i GTX korten väldigt bra.
Jag skulle lägga mina kort på ett GTX 970, du får 1664 cuda-cores vs. 960s 1024 + att GTX 970 har 4GB v-ram vilket är väldigt nödvändigt om du ska driva en 4K skärm i senare skede (+ ett par extra sidoskärmar kanske?)
Se till att du har minst 4GB v-ram.

Kör system på en SSD och cache-filer på en separat SSD, median lagrar du på vanlig HDD. Gällande SSD är Samsungs 850 Pro ett väldigt bra val (trots döds-firmwaren) håller för extremt många skrivningar och har en stabil hastighet när det gäller okomprimerbart material.
WD Red är bra diskar att köra om du ska ha ett antal, de är tysta, relativt snabba och designade för att sitta i NAS (dvs. många enheter i samma bur)

RAM, chassi osv. är helt upp till dig men jag skulle ta en kik på passivt kylda nätagg för att få ner ljudnivån och kanske ett Fractal Design Define R5 för ljuddämpningen.

Hoppas det här var till någon hjälp, fråga om du inte får ihop det eller vill ha andra åsikter etc.

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Jag redigerar 4K på en MacBook Pro 13" late 2013 i7 / 16GB / SSD.
Funkar finfint.
Colorgrading gör jag på samma maskin.

Oftast kör gör jag Proxies i FCPX.

På min PC kör jag Premiere Pro och Davinci Resolve.
Den är en i7 3770K 680GTX, 32GB ram, SSD.

Behövs inget märkvärdigt för 4K, framförallt inte med Proxies.

// A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av 4everapple1:

Beror helt på budget men jag tor och antar att du gärna håller det prisvärt (rätta mig om det inte stämmer).
Jag tycker nog att du bör utgå från en Intel 5820K http://www.inet.se/produkt/5311092/intel-i7-5820k-3-3-ghz-15mb
Kyl denna med Noctuas största processorkylare, senast en dator köptes in med en 5820K smällde vi på en sådan och jag måste erkänna att jag är sjukt imponerad. ......

Hoppas det här var till någon hjälp, fråga om du inte får ihop det eller vill ha andra åsikter etc.

Tackar för ett uttömmande svar! Nu vet jag var jag ska börja!

Tanken är att köra SSD för system, raid0 för säkerhet, kanske en till SSD som scratch? Eftersom jag kör Apple så länge har jag bara pluggat in lagring via FW800 & USB3 och det har väl funkat. Visst vill jag har skärm som funkar för 4K och kanske en skärm till. Redigerar för tillfället mest på en MBP mid 2012 13" i5/16Gb/SSD och det funkar OK till 1080p. Större grejor kör jag på en 4 år gammal 27" iMac i7/32Gb som tuffar på rätt bra. Filerna från GH4 blir lite jobbiga på båda apparater, särskit vid flera lager. Tanken är att bygga en tyst, snabb och stabil burk där det mesta finns på insidan..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Raid0 är INTE säkerhet. Det är dubbla chansen att något går åt skogen.

Jag tycker inte du ska våldsföra dig med hårdvara då de inte behövs.
Många program använder grafikkortet snarare än CPU så satsa på ett bra kort.

Som sagt, min 3770K FLYGER fram med 4K-editering och RAW-video.
Det handlar mer om en vettig codec att arbeta i än massa hårdvara.
AVCHD 24Mbit i 1080p är tyngre för min dator än 4K Prores 422.

// A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av Holck:

Raid0 är INTE säkerhet. Det är dubbla chansen att något går åt skogen.

Jag tycker inte du ska våldsföra dig med hårdvara då de inte behövs.
Många program använder grafikkortet snarare än CPU så satsa på ett bra kort.

Som sagt, min 3770K FLYGER fram med 4K-editering och RAW-video.
Det handlar mer om en vettig codec att arbeta i än massa hårdvara.
AVCHD 24Mbit i 1080p är tyngre för min dator än 4K Prores 422.

// A

Skrivfel, menade raid1..;)

Själv tycker jag avchd funkar ok native men 4K från GH4 går så där på min gamla 13" MBP.. Finns stor chans att jag byter ut den mot en MS Surface när jag läst på lite mer.. En sådan + en OK arbetsstation borde kosta ungefär lika mycket som en duglig MBP 15" eller en maxad Imac 5K..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av Lizardman:

Skrivfel, menade raid1..;)

Själv tycker jag avchd funkar ok native men 4K från GH4 går så där på min gamla 13" MBP.. Finns stor chans att jag byter ut den mot en MS Surface när jag läst på lite mer.. En sådan + en OK arbetsstation borde kosta ungefär lika mycket som en duglig MBP 15" eller en maxad Imac 5K..

Prova transcoda det till ProRes eller klicka i "create proxies" när du importerar filerna i Final Cut.
Sen väljer du i programmet, i Preferences att du vill arbeta med dina proxies. När du ska exportera skiftar du till vanliga filerna.
Med Proxies går det tokfort.

// A

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

Du bör ha en SSD för att lagra filerna du jobbar med på också (som inte operativsystemet är på), dels för att Premier kan använda det som "ram/cache" och dels för att filerna du jobbar med är stora och kommer ta tid att ladda från en mekanisk HDD, när allt är klart flyttar du dem givetvis till en vanlig HDD.

Define Meshify T GC - Gigabyte Z370 Ultra Gaming - i7-8700k@Stock (CM 212 Evo) - Gainward 1070 PE - 16GB DDR4 300MHz - High Seirra (MacOS)

Define R4 - MSI Pro Carbon x370 - Ryzen 1800x@Stock (CM 212 Evo) - MSI PE 660Ti - 16 GB DDR4 3000MHz - Unraid (NAS / Application server)

MacBook Pro 2013 Late, IPad Pro 2017 10.5.