Permalänk
Medlem

överklockning 3570k hjälp

Tog mig friheten att köpa en ny processorkylare häromdagen och har lekt runt lite med överklockning på min gamla ivy. har ocat den till 4.4ghz med 1.12v. har stresstestat den i 6 timmar nu och jag ligger på max 63 grader och datorn har inte crashat so far. vad jag vet så borde jag behöva mer volt än så, och processorn borde bli varmare. är det för bra för att vara sant, eller har jag bara fått tag på ett guldchip? eller är det normalt?

Specs:
Nvidia gtx 770
intel core i5-3570k
Msi gd65 z77a gaming MB
8GB RAM
noctua nh-u12p kylare

Tack på förhand

Permalänk
Keeper of the Bamse

Hur stresstestar du processorn? 4.4ghz på 1.12 volt får nog anses som guldchip

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

prime 95, kör oldschool x)

Permalänk
Medlem

Vilket program för att mäta temperatur? Vad är idle temp i bios och i det programmet?

Låter bra annars.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

använder core temp. finns det ngt bättre man kan använda? i ide ligger jag runt 32-25 i både bios och core temp. under stress verkar de matcha också då de båda ligger mellan 57-63. (har click bios så jag kan se temps under stress också)
tror ni jag vågar pusha den lite till?

Permalänk
Medlem

Provat aida 64? För mej så var cpu'n stabil under prime 95 SmallFFT men ostabil men aida.
Annars är väl grattulationer på sin plats, riktigt trevlig volt och temp.

Visa signatur

Dator: | Chassi: Fractal Design Define R4 | CPU: Intel i7 8700K | MB: ASUS PRIME Z370-A | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz DDR4 | GPU: Gigabyte GeForce Zotac RTX 3080 Trinity OC 10gb | Ljudkort: M-TRACK HUB/Asus Xonar Essence STX II | OS: Windows 10 64-bit | Bootdrive: Samsung 970 EVO Plus 500GB M.2 | PSU: EVGA Supernova G2 1300W | CPU kylning:Noctua NH-D15 chromax.black | Monitor: samsung c49rg90 | Hörlurar: HIFIMAN HE-400I/STAX SR-L300 | Högtalare: ADAM AUDIO T7V

Permalänk
Medlem

ska testa aida tackar tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eliasd:

ska testa aida tackar tackar!

Hur gjorde du? Har en 3770k som ännu inte fått sträcka på benen

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem
Skrivet av qramian:

Hur gjorde du? Har en 3770k som ännu inte fått sträcka på benen

hur jag gjorde? när jag överklockade tänkte du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qramian:

Hur gjorde du? Har en 3770k som ännu inte fått sträcka på benen

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
Svaret på den frågan finner du här, följ denna och prova dej fram. Copy pastea aldrig andras inställningar då alla chip klockar random. Återkom gärna med klockresultat, alltid roligt att höra vars folk landar.

Visa signatur

Dator: | Chassi: Fractal Design Define R4 | CPU: Intel i7 8700K | MB: ASUS PRIME Z370-A | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz DDR4 | GPU: Gigabyte GeForce Zotac RTX 3080 Trinity OC 10gb | Ljudkort: M-TRACK HUB/Asus Xonar Essence STX II | OS: Windows 10 64-bit | Bootdrive: Samsung 970 EVO Plus 500GB M.2 | PSU: EVGA Supernova G2 1300W | CPU kylning:Noctua NH-D15 chromax.black | Monitor: samsung c49rg90 | Hörlurar: HIFIMAN HE-400I/STAX SR-L300 | Högtalare: ADAM AUDIO T7V

Permalänk

Låter väldigt likt min gamla processor.
Har du köpt den på swec begagnad, hade även en z77 gd65 som jag sålde med den.
Hur som helst hade en liten itx burk en gång (silverstone sugo05) i tiden med ett h77 moderkort som tyvärr va låst för överklockning.
I denna satt självklart en 3570k som aldrig fått rastas. Att inte få överklocka en k processor störde mig som fan och en dag så gick jag över till atx format med en gd65 bräda.
Min erfarenhet ifrån den 3570k är att den var som en dröm att överklocka utan tvekan den bästa processor jag någonsin överklockat och än idag har den en plats i mitt nörd hjärta. Ångrar som fan att jag gick över till 4690k i början då det var i princip 0 prestanda vinst. Den 3570k jag hade överklockade jag lätt till 4,7ghz på 1.25 om jag inte missminner mig och gav mig aldrig några problem. Det var bara temperaturen som gjorde att det tog stop för min 24/7 klock. Hade nog kunnat köra den över 5ghz på en relativt sparsam vcore.

I slutändan 3570k = <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av qramian:

Hur gjorde du? Har en 3770k som ännu inte fått sträcka på benen

en bra tumregel är att bara öka lite i taget

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Låter väldigt likt min gamla processor.
Har du köpt den på swec begagnad, hade även en z77 gd65 som jag sålde med den.
Hur som helst hade en liten itx burk en gång (silverstone sugo05) i tiden med ett h77 moderkort som tyvärr va låst för överklockning.
I denna satt självklart en 3570k som aldrig fått rastas. Att inte få överklocka en k processor störde mig som fan och en dag så gick jag över till atx format med en gd65 bräda.
Min erfarenhet ifrån den 3570k är att den var som en dröm att överklocka utan tvekan den bästa processor jag någonsin överklockat och än idag har den en plats i mitt nörd hjärta. Ångrar som fan att jag gick över till 4690k i början då det var i princip 0 prestanda vinst. Den 3570k jag hade överklockade jag lätt till 4,7ghz på 1.25 om jag inte missminner mig och gav mig aldrig några problem. Det var bara temperaturen som gjorde att det tog stop för min 24/7 klock. Hade nog kunnat köra den över 5ghz på en relativt sparsam vcore.

I slutändan 3570k = <3

Nope, köpte den med burken som jag skaffade mig förra sommaren. har fuskat lite och kört på stockfläkten för att datorn skulle passa budgeten och vågade inte riktigt överklocka. men tog tillfället att köpa en ny kylare nu när man hade flyt och fick en dyr csgo kniv i ett case ^^ men jag håller med. har överklockat en del förut men har aldrig varit med om att det har gått så smooth som det gick med denna processor. och nu när man har fått ut lite extra hastighrt kan man behålla den änu lite längre