Text försvunnen, behöver akut hjälp!

Permalänk

Text försvunnen, behöver akut hjälp!

Jag skrev en jätte lång text i wordpad, helt plötsligt slutar google chrome att fungera och bilden blir svart. När bilden återvänder har även mitt wordpad dokument försvunnit. Kan jag få tillbaka det? Jag hade inte hunnit spara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikaKeller:

Jag skrev en jätte lång text i wordpad, helt plötsligt slutar google chrome att fungera och bilden blir svart. När bilden återvänder har även mitt wordpad dokument försvunnit. Kan jag få tillbaka det? Jag hade inte hunnit spara..

Antagligen inte, kanske har du en fil i temp katalogen på c: men tveksamt. Spara oftare eller använd typ google docs så görs det åt dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

LHS...
Du kommer snart få som vana att så fort du inte skriver något trycka "ctrl + s". Tyvärr finns det nog inget i wordpad som cachar det du skriver. Vet att office har det, men väldigt tveksam om wordpad har det.

Googlade lite snabbt på "recover unsaved data wordpad":
Andra länken gav mig denna länk:
http://superuser.com/questions/855159/recovering-unsaved-word...

Verkar finnas hopp! Kolla där om du också har en tmp fil, högerklicka i så fall på den och välj öppna med, öppna sen med wordpad.

Permalänk
Skrivet av Sushifrukt:

LHS...
Du kommer snart få som vana att så fort du inte skriver något trycka "ctrl + s". Tyvärr finns det nog inget i wordpad som cachar det du skriver. Vet att office har det, men väldigt tveksam om wordpad har det.

Googlade lite snabbt på "recover unsaved data wordpad":
Andra länken gav mig denna länk:
http://superuser.com/questions/855159/recovering-unsaved-word...

Verkar finnas hopp! Kolla där om du också har en tmp fil, högerklicka i så fall på den och välj öppna med, öppna sen med wordpad.

Jag hittar några där det står tmp, men när jag klickar upp dom står det massa konstigt som jag inte förstår vad det är?

Permalänk

Hallå?? Det är bara massa tecken som kommer upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikaKeller:

Antagligen är det binär data från andra program. Det är inte tänkt att öppnas i en texteditor och är inte vad du letar efter.

Finns nog inte mycket mer att göra än att skriva om texten, och kom ihåg att trycka ctrl-S ofta. En gång per paragraf är inte för mycket. Sen är kanske inte wordPad något vidare om du ska skriva längre texter, men oavsett, spara ofta är A och O!

Permalänk
Medlem

Jag instämmer med föregående talare. När Writer kraschar (LibreOffice-versionen av Word) ibland är det bara att öppna programmet igen så kommer det en fråga om ifall man vill försöka återskapa dokumentet. Beroende på när programmet senast gjorde en temporär sparning har jag förlorat lite olika mycket text men aldrig ett helt dokument.

Det alternativa tipset är alltså att ladda hem LibreOffice (eller för den delen OpenOffice) och använd det istället för Wordpad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikaKeller:

Öppnar du det i Wordpad? Borde fungera.
Testa ladda ned "Notepad++" och öppna det där istället i så fall.