Grafikkort för Illustrator/Photoshop, GIS och triple-monitor

Permalänk
Medlem

Grafikkort för Illustrator/Photoshop, GIS och triple-monitor

Hej!
Som rubriken antyder så funderar jag på att bygga om min andra dator (WSII i sign) till en mer fullfjädrad arbetsstation.
Jag är osäker dock på vad man skall välja att uppgradera till, så jag tänkte att jag postar frågan här.
Det jag är ute efter är att ha så bra GPGPU acceleration som möjligt. Tyvärr är nog Quadro dyrt (kollar på K620, men den sägs vara klen pga bandbredd). Det funkar även med en kombination av grafikkort, men då måste det funka med programmen tyvärr.

Villkoren är följande:
1. GPGPU acceleration för Illustrator/Photoshop - men om man har fler än ett kort och inte kör SLI kan tex Photoshop ha svårt att förstå vilket kort som den skall köra beräkningarna på. Klarar den att stödja 10 bitars skärmar är det ett plus.
2. GIS. Jag funderar på att testa GIS program som kan använda GPGPU-acceleration.
3. man skall kunna köra tre skärmar. (2 x 1920 x 1200 + 1 x 2560 x 1600).

Att jag skriver i nVidia forumdelen beror på att GPGPU stöder verkar vara bäst, och ibland exklusivt just för nVidia. Lite sned konkurrens där.
Målet är att saker och ting skall gå någorlunda smidigt och fort om det finns möjlighet för stöd för rimliga pengar. Även om GIS idag är något som per definition är något extremt långsamt tyvärr när det kommer till visualisering. En del av det beror på att programmen fortfarande sägs vara buggiga och enkeltrådade. Vilket gör prestandan väldigt operationsberoende.
Mvh
/Regert

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Entusiast

Adobe har övergett CUDA mer eller mindre nu och de har aldrig haft något direkt speciellt stöd i Photoshop. De GPGPU de kör där använder OpenGL. Nvidia har däremot varit duktiga på vilseledande marknadsföring när det kommer till just Adobe. Så där spelar det ingen roll vilket märke du väljer. Photoshop har inte alltför avancerat stöd än heller. Intels integrerade grafik räcker långt.

När det gäller GIS får du titta på den specifika mjukvaran du tänkte använda för hur bra stödet är varierar kraftigt. Det beror helt på om de kör CUDA, DirectCompute, OpenGL/OpenCL och hur bra drivrutinerna råkar fungera.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Adobe har övergett CUDA mer eller mindre nu och de har aldrig haft något direkt speciellt stöd i Photoshop. De GPGPU de kör där använder OpenGL. Nvidia har däremot varit duktiga på vilseledande marknadsföring när det kommer till just Adobe. Så där spelar det ingen roll vilket märke du väljer. Photoshop har inte alltför avancerat stöd än heller. Intels integrerade grafik räcker långt.

När det gäller GIS får du titta på den specifika mjukvaran du tänkte använda för hur bra stödet är varierar kraftigt. Det beror helt på om de kör CUDA, DirectCompute, OpenGL/OpenCL och hur bra drivrutinerna råkar fungera.

Hm... OK. Det där med Adobe, vet du om det finns beskrivet någonstans, eller någon gör en jämförelse. Det är tämligen viktigt. Jag har märkt att när man har Illustratorfiler med rätt många element i så är det extremt segt. Så kan man få uppsnabbning med Radeon kort i CS6 eller CC är det bra. Har testat med HD 6970 och Quadro K500 i CS 5.1 och där är det i princip oanvändbart.

Får jag fråga vad du menar med "Photoshop har inte alltför avancerat stöd än heller."?

När det gäller GIS, så vet jag att det kräver nVidia.
Det står rätt uttryckligen att det gör det. Kanhända att de har en deal. Du kan kolla kolla själv: http://www.manifold.net/ Scrolla ner lite. De är de enda som verkar ha tagit fram GPGPU stöd såvitt jag vet.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Regert:

Hm... OK. Det där med Adobe, vet du om det finns beskrivet någonstans, eller någon gör en jämförelse. Det är tämligen viktigt. Jag har märkt att när man har Illustratorfiler med rätt många element i så är det extremt segt. Så kan man få uppsnabbning med Radeon kort i CS6 eller CC är det bra. Har testat med HD 6970 och Quadro K500 i CS 5.1 och där är det i princip oanvändbart.

Får jag fråga vad du menar med "Photoshop har inte alltför avancerat stöd än heller."?

När det gäller GIS, så vet jag att det kräver nVidia.
Det står rätt uttryckligen att det gör det. Kanhända att de har en deal. Du kan kolla kolla själv: http://www.manifold.net/ Scrolla ner lite. De är de enda som verkar ha tagit fram GPGPU stöd såvitt jag vet.

I photoshop är det bara vissa funktioner som använder GPU. Ett gäng filter, zoom och funktionen att rotera arbetsytan typ. Det mesta ligger fortfarande på CPU och prestandan brukar begränsas av just CPU och RAM.

Det verkar som att Illustrator än så länge bara stödjer Nvidia när det kommer till GPU för de kör någon speciell del av OpenGL. Än finns bara officiellt stöd för Fermi och Kepler. Har inte lekt med Illustrator och stödet är nytt så har inte sett några tester. Nvidia har själva skrivit om det men jag litar inte ett dugg på deras uttalanden för de har snackat så mycket skit förr. Jag är lite förvånad att Adobe sammarbetar med Nvidia igen efter att de jobbat på att porta Mercery i Premiere från CUDA och valde OpenGL/OpenCL i Photoshop.

Manifold verkar köpa på CUDA och då krävs Nvidia. Du får Googla lite på vilka kort som fungerar för deras sida var långt ifrån hjälpsam. Vettiga program brukar ha en lista på godkänd hårdvara, inte bara en reklamsnutt för Nvidia och något om att CUDA är bra. Det är ju dessutom 7 år gammal mjukvara vid det här laget och de verkar inte ha uppdaterat hemsidan sen dess... När det gäller GPGPU är det ofta drivrutinerna som avgör prestandan och inte kraften i grafikkortet. Det kan till exempel skilja enormt mycket i prestanda mellan Quadro och Geforce trots att de bygger på samma GPU bara för att Geforce har stympade drivrutiner. I andra program skiljer det inget alls eller så är Geforce snabbare för de brukar vara klockade högre.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

I photoshop är det bara vissa funktioner som använder GPU. Ett gäng filter, zoom och funktionen att rotera arbetsytan typ. Det mesta ligger fortfarande på CPU och prestandan brukar begränsas av just CPU och RAM.

Det verkar som att Illustrator än så länge bara stödjer Nvidia när det kommer till GPU för de kör någon speciell del av OpenGL. Än finns bara officiellt stöd för Fermi och Kepler. Har inte lekt med Illustrator och stödet är nytt så har inte sett några tester. Nvidia har själva skrivit om det men jag litar inte ett dugg på deras uttalanden för de har snackat så mycket skit förr. Jag är lite förvånad att Adobe sammarbetar med Nvidia igen efter att de jobbat på att porta Mercery i Premiere från CUDA och valde OpenGL/OpenCL i Photoshop.

Manifold verkar köpa på CUDA och då krävs Nvidia. Du får Googla lite på vilka kort som fungerar för deras sida var långt ifrån hjälpsam. Vettiga program brukar ha en lista på godkänd hårdvara, inte bara en reklamsnutt för Nvidia och något om att CUDA är bra. Det är ju dessutom 7 år gammal mjukvara vid det här laget och de verkar inte ha uppdaterat hemsidan sen dess... När det gäller GPGPU är det ofta drivrutinerna som avgör prestandan och inte kraften i grafikkortet. Det kan till exempel skilja enormt mycket i prestanda mellan Quadro och Geforce trots att de bygger på samma GPU bara för att Geforce har stympade drivrutiner. I andra program skiljer det inget alls eller så är Geforce snabbare för de brukar vara klockade högre.

Jag har inte följt Adobe och AMD/nVidias samarbeten. Men bara zooma/rotera och använda GPU även på en del vanliga operationer sparar tid.

Har inte sett att Maxwell inte stöds än. Vilket egentligen verkar lite märkligt. Då blir det ju mer vettigt med ett äldre kort så länge till illustrator.

När det gäller Manifold är de rätt bra på att svara på mail, så det är nog bara att maila dem och fråga. Men jag håller med att deras sida är lite "retro".
Quadro vore nice såklart, men det är för dyrt. en K620 funkar prismässigt, men steget upp till K2200 är ju 3 tusen till. Så då känns ju ett spelkort egentligen nästan bättre. Även om det där med drivrutinera är fult.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Manifold verkar köpa på CUDA och då krävs Nvidia. Du får Googla lite på vilka kort som fungerar för deras sida var långt ifrån hjälpsam. Vettiga program brukar ha en lista på godkänd hårdvara, inte bara en reklamsnutt för Nvidia och något om att CUDA är bra. Det är ju dessutom 7 år gammal mjukvara vid det här laget och de verkar inte ha uppdaterat hemsidan sen dess... När det gäller GPGPU är det ofta drivrutinerna som avgör prestandan och inte kraften i grafikkortet. Det kan till exempel skilja enormt mycket i prestanda mellan Quadro och Geforce trots att de bygger på samma GPU bara för att Geforce har stympade drivrutiner. I andra program skiljer det inget alls eller så är Geforce snabbare för de brukar vara klockade högre.

Mailade Manifold. Fick en snorkigt svar, de svarade inte på den rätt raka frågan "Funkar ett GTX 570 och ett 970 senare eller behöver man ha Quadro?" utan hänvisade till en pre-sales consultant. Läste sen dock på Stackexchange av på GIS-underdelen att Manifold var bra, men har jobbat på en nyare release (version 9) av deras GIS-suite, som har dröjt. Rimligen pga att koda till CUDA är svårt. Men Det innebär att det är inte lönt just nu att köpa deras version 8 för att sedan betala för uppgradering. Det är fortfarande rätt kostsamt. Ca $300 USD och uppåt. Kan nämna att en av dem som var tidigare långtida användare av Manifold körde just med en 570 GTX. Men du verkar ha haft rätt om ouppdaterat mjukvara och hemsida. Så kudos till dig för det.
Så det gör ju fältet friare.

Jag tänkte då göra såhär så länge. Jag har fått ett erbjudande på ett 570 GTX. Om den och ett billigt nVidia kort(ha ett 210 och ett NVS 290) klarar tre skärmar, OCH det går att köra Adobe produkter med den GPGPU acceleration som ges utan att tex Photoshop är osäkert på vilket kort det skall köra sina beräkningar på (hade det när jag provade HD 6970 + NVS 290) så funkar det så länge.
Men annars är man tillbaka på ruta ett.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.