Raspberry pi statiskt ip, internett borta!

Permalänk
Medlem

Raspberry pi statiskt ip, internett borta!

Jag skulle sätta statiskt ip på min paj så jag tog bort dhcp-client och uppdaterade min /etc/networking/interface med detta:

auto lo iface lo inet loopback iface eth0 inet static address 192.168.1.66 netmask 255.255.255.0 gateway 192.168.1.1

Nu mera fungerar inte internet. det står Network unreacheable
jag kan ping:a localhost
men inte ping gateway:n så ja kommer varken in där.

route -n ger inet resltat det finns inga addresser där.

Efter som jag tog bort isp-dgcp-client så kan jag inte hämta det igenn efterson internet är väck vad ska jag göra för att få detta att fungera igen???

Edit: skrev fel på gatesay häŕ men det stod gateway i config filem

Permalänk
Medlem

snabb överblick så ser jag
gaeway 192.168.1.1

ändra till gateway

Permalänk
Medlem
Skrivet av samots:

snabb överblick så ser jag
gaeway 192.168.1.1

ändra till gateway

Det var jag som slant på en bokstav här i postem men det står gateway i config filen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sätt upp reservationer i DHCP-servern istället. Det är mycket smidigare.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Har du tagit upp interface eth0 ?

Du borde kanske också lägga till "auto eth0" i din config.

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem
Skrivet av aztekk:

Har du tagit upp interface eth0 ?

Vad menar du med "tagit upp" ?

Ska lägga till auto eth0 o testa när ja kommer hem!

Permalänk
Medlem

Jag har inte "auto eth0" i min /etc/network/interfaces så det borde ju fungera iallafall.
Du borde kunna ladda ner isp-dgcp-client paketet från nätet till en annan dator och skicka över det med scp till raspberry:n.

Permalänk
Medlem

DNS brukar ges av DHCP, kan det vara något?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Virre131:

Vad menar du med "tagit upp" ?

På raden som börjar med `auto` så definierar du vilka gränssnitt ("interface") du vill ska automatiskt konfigureras och köras igång när nätverkskonfigurationen läses in:

Skrivet av Virre131:

För närvarande har du alltså bara gränssnittet `lo` angivet, vilket gör att loopbackgränssnittet går upp, men inget mer.

Du definierar sedan parametrer för både loopbackgränssnittet (`iface lo`) och nätverkskretsens gränssnitt (`iface eth0`), men eftersom du inte sagt till att du vill att `eth0` ska "tas upp" så händer inget mer med det.

Du kan antingen ta upp gränssnittet manuellt med kommandot

sudo ifup eth0

(och ta ned med motsvarande `ifdown`) eller lägga till `eth0` i `auto`-raden för att det automatiskt ska kicka igång när nätverket konfigureras:

auto lo eth0

Du kan kontrolleras statusen för vilka gränssnitt som är uppe och med vilka inställningar genom kommandot

sudo ifconfig

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Update:

Ändrade min network config till följande:

auto eth0 iface eth0 inet static address 192.168.1.65 netmask 255.255.255.0 gateway 192.168.1.1

ifconfig på pajen ger:

eth0 ....... inet addr: 192.168.1.65 Bcast:192.168.1.255 Mask:255.255.255.0 ....

ipconfig på min dator ger:

Connection-specific DNS Suffix . : lan Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::f0c3:a357:61 IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.1.64 Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0 Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1

sudo route -nee ger 2 rader:

Gateway 92.168.1.1

rad2

destination 192.168.1.0 genmask 255.255.225.0

Vet inte hur det ska se ut om det är rätt. ska det vara 2 rader?
Var laddar man ner programet spc-dhcp-client någonstans som jag kan föra över o göra någon sorts offline install.
Några förslag?

Permalänk
Medlem

Ok nu är problemet löst!!
Jag laddade ner .deb filerna och lage dom på usb o sedan till pajen och installerade dhcp:n igen
Tackar alla som hjälpte till !!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Virre131:

Update:

Ändrade min network config till följande:

auto eth0 iface eth0 inet static address 192.168.1.65 netmask 255.255.255.0 gateway 192.168.1.1

Det ser rimligt ut, men du borde inte ta bort loopbackgränssnittet; då kan det gå så här .

Exempel på `/etc/network/interfaces` med både `eth0` och `lo` aktiverat:

auto lo eth0 iface lo inet loopback iface eth0 inet static address 192.168.1.65 netmask 255.255.255.0 gateway 192.168.1.1

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.