Grafikkort till en HTPC + Minecraft

Permalänk
Medlem

Grafikkort till en HTPC + Minecraft

Hej!

Jag letar efter ett nytt grafikkort till min htpc, har en "Sapphire Radeon HD5450 DDR3 HDMI 1GB" och den funkar superbra till HTPC och xbmc:n men eftersom jag använder datorn även för att lira Minecraft så hackar den en del. Annars har jag en hyfsat bra burk med 8gb ram och en 6-kärnig processor bakom xbmc kör jag win 8.1.

Så vad jag letar efter är en bra grafikkort som klarar Minecraft och kanske nått annat spel utan att låta så mycket och att den inte är för dyr. Dessutom så måste den vara lågprofil.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av insu:

Hej!

Jag letar efter ett nytt grafikkort till min htpc, har en "Sapphire Radeon HD5450 DDR3 HDMI 1GB" och den funkar superbra till HTPC och xbmc:n men eftersom jag använder datorn även för att lira Minecraft så hackar den en del. Annars har jag en hyfsat bra burk med 8gb ram och en 6-kärnig processor bakom xbmc kör jag win 8.1.

Så vad jag letar efter är en bra grafikkort som klarar Minecraft och kanske nått annat spel utan att låta så mycket och att den inte är för dyr. Dessutom så måste den vara lågprofil.

mera prestanda = mer värme = mer fläktar = att det låter mera.

hur bra har du ventilerat i chassit ?

ett gt 640 eller r7 240 kan ju säkert funka.

Permalänk
Medlem

GTX 750 finns också, om du inte vill ha så mycket prestanda som från ett 750 Ti.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar detta: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2532492
Är det lite för dyrt så kolla efter ett GT 750 eller ett R7 250.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2511301

Gtx750 SC, kommer driva minecraft bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

låg profil ?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

låg profil ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

mera prestanda = mer värme = mer fläktar = att det låter mera.

hur bra har du ventilerat i chassit ?

ett gt 640 eller r7 240 kan ju säkert funka.

Dock kan man räkna med att grafikkort får bättre verkningsgrad med tiden, det har hänt ganska mycket på 5-6 år sedan HD5450 lanserades.
Så med andra ord kan OP köpa ett nytt grafikkort som skapar exakt lika mycket värme som den förra och förvänta sig mer prestanda

Nu är jag inte insatt i det grafikkortssegmentet så jag ska inte lägga i mig i exakt vilken modell som är bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeeKer3Million:

synd som fan att det inte finns (vad jag vet iaf) ett LP 750ti som också endast tar upp en slot, man skulle kunna bygga en riktigt potent liten maskin för gaming då. 750ti är ju motsvarande hd 6950 i prestanda och efter att själv ha kört det tidigare så vet jag att det än idag står sig väldigt bra i de allra flesta titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storebror89:

Dock kan man räkna med att grafikkort får bättre verkningsgrad med tiden, det har hänt ganska mycket på 5-6 år sedan HD5450 lanserades.
Så med andra ord kan OP köpa ett nytt grafikkort som skapar exakt lika mycket värme som den förra och förvänta sig mer prestanda

Nu är jag inte insatt i det grafikkortssegmentet så jag ska inte lägga i mig i exakt vilken modell som är bäst.

HD5450 drar 19Watt, i stort sett alla grafikkort som räknas till kontorsdatorer gt210, gt610, gt620, HD6450, osv har samma funktion dom ersätter det grafikkrets som sitter på moderkortet eller i processorn/apu.

skulle nog satsa på gtx 750 nu när det finns som LP och ja det drar mer watt.

Permalänk
Medlem

tack för all värdefull info och tips nu har jag nått att gå på!

Permalänk
Medlem

Nu har jag kollat runt, tror ni att det skulle funka med en

Asus GeForce GT 730 GDDR5 64 -bit HDMI 1GB
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2774419

Den säljs för ett bra pris på Webhallen!