EVGA 980 - grafikkorts drivrutiner kraschar när jag spelar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Nov 2013

EVGA 980 - grafikkorts drivrutiner kraschar när jag spelar

Tjo!

Hade ett 970 MSI tidigare och bytte ut den mot ett 980 för några veckor sedan. Har dock ett problem nu. När jag spelar vissa spel och ibland så händer det att grafikkortets drivrutiner kraschar. Det händer inte hela tiden, ibland kan jag spela utan att det händer, ibland händer det varje 30-40 min eller liknande. Under 970 kortet hände det bara under Total War spel. Men när jag bytt mot 980 kortet händer det ofta och det går helt enkelt inte att spela ostört längre. Vissa spel kan jag bara klicka upp spelet igen efter de kraschat och fortsätta spel. Andra spel måste jag starta om, jag kan dock fortfarande se skrivbordet och liknande.

Grafikkortet är överklockat men väldigt lite. Har testat bench o allt annat, inga problem eller liknande. Temperaturen ska det inte vara problem med. Någon som vet vad det kan bero på?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av LappeeN:

Tjo!

Hade ett 970 MSI tidigare och bytte ut den mot ett 980 för några veckor sedan. Har dock ett problem nu. När jag spelar vissa spel och ibland så händer det att grafikkortets drivrutiner kraschar. Det händer inte hela tiden, ibland kan jag spela utan att det händer, ibland händer det varje 30-40 min eller liknande. Under 970 kortet hände det bara under Total War spel. Men när jag bytt mot 980 kortet händer det ofta och det går helt enkelt inte att spela ostört längre. Vissa spel kan jag bara klicka upp spelet igen efter de kraschat och fortsätta spel. Andra spel måste jag starta om, jag kan dock fortfarande se skrivbordet och liknande.

Grafikkortet är överklockat men väldigt lite. Har testat bench o allt annat, inga problem eller liknande. Temperaturen ska det inte vara problem med. Någon som vet vad det kan bero på?

Posta alltid med dina specs så att vi lättare kan få en överblick på vad du kan ha för konstigheter rent allmänt.

Vad har du gjort för att få detta att sluta? Tagit bort överklocken? Bytt drivare? Info Info Info!

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Nov 2013

Moderkort: MSI Z97 GAMING 7, Socket-1150
Nätaggregat: EVGA SuperNOVA G2 750W
Processor: Intel Core i7 4790K
Grafikkort: EVGA GTX 980 4GB SC ACX 2.0 - (TIDIGARE MSI 970 4GB)
Minne: HyperX Savage 2400MHz 16GB
Hårddisk: Intel SSD 240GB + 2 TB SSHD
Kylare: Noctua NH-D15

Båda grafikkorten var och är överklockade. Som sagt så överklockade jag mer på 970 utan problem förutom på Total war spelet. 980 kortet är knappt överklockat, har dragit ner på den väldigt mycket men upplever fortfarande problemen.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av LappeeN:

Moderkort: MSI Z97 GAMING 7, Socket-1150
Nätaggregat: EVGA SuperNOVA G2 750W
Processor: Intel Core i7 4790K
Grafikkort: EVGA GTX 980 4GB SC ACX 2.0 - (TIDIGARE MSI 970 4GB)
Minne: HyperX Savage 2400MHz 16GB
Hårddisk: Intel SSD 240GB + 2 TB SSHD
Kylare: Noctua NH-D15

Båda grafikkorten var och är överklockade. Som sagt så överklockade jag mer på 970 utan problem förutom på Total war spelet. 980 kortet är knappt överklockat, har dragit ner på den väldigt mycket men upplever fortfarande problemen.

Fungerar det om du kör tex Unigine Valley/Heaven ett par timmar? Bytte du drivare?

Har du kollat om systemet är stabilt i övrigt med t ex Memtest86+?

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av LappeeN:

Börja med att sätta kortet i stock klock och se om det funkar då.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Nov 2013

Nej jag har inte testat med Valley/Heaven ett par timmar, nej har inte heller kollat med Memtest86+. Vad menar du med drivare? Jag bytte endast grafikkort, menar du drivrutiner eller? I såfall så installerade jag om, vad jag vet iaf

Jo jag tänkte testa köra vanligt, men man tycker ju nästan att det inte bör vara något problem. Har knappt överklockat som sagt Men jag ska alltså testa dessa alternativ först.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Som föregående skrivit, kör memtest och kolla.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av LappeeN:

Nej jag har inte testat med Valley/Heaven ett par timmar, nej har inte heller kollat med Memtest86+. Vad menar du med drivare? Jag bytte endast grafikkort, menar du drivrutiner eller? I såfall så installerade jag om, vad jag vet iaf

Jo jag tänkte testa köra vanligt, men man tycker ju nästan att det inte bör vara något problem. Har knappt överklockat som sagt Men jag ska alltså testa dessa alternativ först.

Drivare=grafikkortsdrivrutiner

De senaste är väl 347.52 har du dem? Annars går det även med lite äldre om de senaste inte skulle funka.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Testa utan överklockning. Du kanske haft otur och fått ett kort som knappt går att överklocka alls.

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Nov 2013

Jag missförstod tidigare, jag har testat Heaven förut och det har funkat bra. Har testat Valley nu och det funkar bra, ligger på 90-92 fps i snitt med högsta temp på 74. Har aldrig kört den flera timmar, kan göra det.