Automatiskt slå på 4G när jag lämnar mitt hemma-wifi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

Automatiskt slå på 4G när jag lämnar mitt hemma-wifi

Bytte precis till comviq och de har tydligen usel 3G/4G-täckning där jag bor. Alltså vill jag att min oneplus one automagiskt ändrar till 2G när jag kommer hem och sedan automagiskt aktiverar 4G när jag lämnar hemmet.

Går detta att göra?

Skickades från m.sweclockers.com

[Asus maximus VII ranger] - [Intel Broadwell i7-5775c] - [Samsung 850 pro 512 GB] - [Samsung 1TB] - [Kingston HyperX Beast 2133 MHz 2x8GB] - [Palit GTX 1080] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I Villan
Registrerad
Jul 2001

Det är inte täckningen det är fel på troligtvis. Det är din telefonen som saknar stöd för de frekvenser som används för 4G på vissa ställen. Oneplus är i Sverige en 3G-telefon som klarar 4G i vissa städer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kiruna
Registrerad
Dec 2010

men jo, de finns appar du kan använda för detta ända mål, tex Tasker

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009

Om du har Wi-Fi hemma slår telefonen automagiskt av 3g/4g och använder det?

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Dunde:

Det är inte täckningen det är fel på troligtvis. Det är din telefonen som saknar stöd för de frekvenser som används för 4G på vissa ställen. Oneplus är i Sverige en 3G-telefon som klarar 4G i vissa städer.

Bor på landsbyggden, har en OnePlus, finns 4G här...

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841
Google är inte din vän. www.donttrack.us
Skaffa säker epost med ProtonMail! #14698306
Spela Supreme Commander! www.faforever.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Dunde:

Jag får alltså 4G-täckning men bara typ -120 dB och det är dålig samtalskvalitet. Så stödet finns där men råkar bara vara i lite radioskugga.

[Asus maximus VII ranger] - [Intel Broadwell i7-5775c] - [Samsung 850 pro 512 GB] - [Samsung 1TB] - [Kingston HyperX Beast 2133 MHz 2x8GB] - [Palit GTX 1080] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Json_81:

Om du har Wi-Fi hemma slår telefonen automagiskt av 3g/4g och använder det?

För data ja, men samtalen går fortfarande via 4G som har dålig täckning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av davyp3:

Vad jag vet så används 4G endast för data. Alla samtal går väl via 3G eller 2G-nätet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Okt 2006
Skrivet av davyp3:

Nej, samtalen går genom 2G och 3G.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mälardalen
Registrerad
Dec 2012

[1700X] [B350 mITX] [16GB DDR4@3200MHz] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av davyp3:

Skrivet av Krafo:

Mig veterligen går väl samtal bara via 2G?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Json_81:

Nej, jag kan ringa även om jag ställer in telefonen på endast 3G, plus att när jag ringer så står det dom flesta gånger 3G/H inte E

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: Asus Maximus VI Hero CPU: Intel Core i5-4670K @ 3.4GHz Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 770 Gaming 2GB RAM: Crucial Ballistix Sport DDR3 16GB 1600MHz SSD: Intel 520 SSD 180GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och HP EliteBook 8470p. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

Fin app, men så vitt jag kan se kan den bara slå på/av mobildata, inte ändra nätläge.

Provade lite widgets för att kunna göra det manuellt, men jag hamnar hela tiden bara i menyn så att jag manuellt måste välja nätläge...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Krafo:

Ok intressant. Provade samtal i 2G och trots att det är mycket bättre mottagning, c:a -75 dB, är det inte alls lika bra ljud som med Telenor. Mindre dåligt än 3G men fortfarande en klar försämring

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Json_81:

Nej, samtal går via 3G också. Har själv operatören Tre och de har inte ens något 2G-nät.

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av valiant:

Nej, samtal går via 3G också. Har själv operatören Tre och de har inte ens något 2G-nät.

Tre hyr in sig på telenors 2G-nät har jag för mig.
Hursom är det riktigt, det är 4G som bara är data.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Json_81:

Känner mig tveksam till det, för om jag försöker att tvinga telefonen till att enbart använda 2G så får jag ingen kontakt alls med något nät. Jag måste köra 3G för att den ska hitta någon mast överhuvudtaget.

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Json_81:

Båda. Min telefon (iphone 4s) använder sig av både 2G och 3G för samtal. Så gissar att andra telefoner också gör det.

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kungälv
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av davyp3:

Bytte precis till comviq och de har tydligen usel 3G/4G-täckning där jag bor. Alltså vill jag att min oneplus one automagiskt ändrar till 2G när jag kommer hem och sedan automagiskt aktiverar 4G när jag lämnar hemmet.

Går detta att göra?

Hej.

Jag är inte helt säker att din mobil har nfc men den borde det.
Om jag var du så skulle jag testa nfc tag.
här är en bra video hur det funkar.
www.youtube.com/watch?v=2EyuFUwR6MI

MVH Peter

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Json_81:

Nej 3 hyr inte in sig på Telenors 2G nät längre, det avtalet avslutades för mer än 5 år sedan då Tre tycker att dom har tillräcklig täckning själva

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: Asus Maximus VI Hero CPU: Intel Core i5-4670K @ 3.4GHz Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 770 Gaming 2GB RAM: Crucial Ballistix Sport DDR3 16GB 1600MHz SSD: Intel 520 SSD 180GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och HP EliteBook 8470p. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av valiant:

Känner mig tveksam till det, för om jag försöker att tvinga telefonen till att enbart använda 2G så får jag ingen kontakt alls med något nät. Jag måste köra 3G för att den ska hitta någon mast överhuvudtaget.

Det kan förstås ändrats men jag är helt säker på att de hyrde in sig på någons 2G-nät när 3G var nytt iaf.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Json_81:

Det kan förstås ändrats men jag är helt säker på att de hyrde in sig på någons 2G-nät när 3G var nytt iaf.

Det stämmer att dom hyrde in sig på Telenors 2G förut, men som jag skrev när jag citerade dig tidigare idag så sades det avtalet upp för mer än 5 år sedan Källa: http://www.mobil.se/nyheter/tre-avvecklar-gsm-st-det dom senaste 5 åren så vet jag att Tre inte roamar på Telenors 2G nät, inte ens i Norrland

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av jnsson:

Det stämmer att dom hyrde in sig på Telenors 2G förut, men som jag skrev när jag citerade dig tidigare idag så sades det avtalet upp för mer än 5 år sedan Källa: http://www.mobil.se/nyheter/tre-avvecklar-gsm-st-det dom senaste 5 åren så vet jag att Tre inte roamar på Telenors 2G nät, inte ens i Norrland

Där ser man (ditt inlägg fanns inte när jag började skriva, det skiljer bara 2 min mellan dem).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Json_81:

Där ser man (ditt inlägg fanns inte när jag började skriva, det skiljer bara 2 min mellan dem).

Ah. Som man brukar säga, "Man lär sig något nytt varje dag"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
瑞典
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av Json_81:

De gjorde det förut innan deras 3g när var tillräckligt utbyggt. Nu är det bara i norra sverige där det är glest med folk.

Edit: var visst redan rätsida med den saken.

After Chuck Norris visited The Virgin Islands, they are just known as The Islands.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av davyp3:

Går detta att göra?

Jag skulle ANTA att appen "Trigger" har den funktionen. Kolla där, finns mycket mycket man kan automatisera med den!

Det fanns en gång en båt...