Google: "USB Type-C till Chromebook och Android-telefoner inom kort"

Permalänk
Melding Plague

Google: "USB Type-C till Chromebook och Android-telefoner inom kort"

Vändbara USB Type-C finns ännu endast i ett fåtal utannonserade produkter, men nu avslöjar Google att ett bredare genomslag ligger för dörren.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Får man hoppas att det börjar ta fart då.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det här ser jag fram emot.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk

Längtar verkligen tills allt har gått över till type-c, kommer bli otroligt smidigt. #framtiden

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem

Får avvakta nästa dator tills detta erbjuds till Windowsdatorer, vore skönt att slippa ha olika laddare framöver. Den till frugans dator kostade 500 att ersätta (proprietär historia).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Skrivet av AltUnderCtrl:

Längtar verkligen tills allt har gått över till type-c, kommer bli otroligt smidigt. #framtiden

Skrivet av Videoapan:

Får avvakta nästa dator tills detta erbjuds till Windowsdatorer, vore skönt att slippa ha olika laddare framöver. Den till frugans dator kostade 500 att ersätta (proprietär historia).

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr är det bättre för tillverkarna att inte följa standard Då kan dom ta vilket pris dom vill.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Kommer att vara en period framöver som blir riktigt jobbig. Köpa en produkt såsom en hårddisk eller telefon, och få en USB 3.1-sladd i paketet, medans ens fortfarande rappa datorer från 2011 och framåt förstås inte har någon sån port.

Att USB inom snar framtid kommer förknippas med en drös adaptrar låter lite kontraproduktivt. Men man fattar att det är nödvändigt. Kontakten behövde moderniseras. Jag vill bara gnälla på de kommande åren som jag förutspår kommer innebära en smått dryg vardag.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Bra! Behövs snabbare interface till telefoner! Och sedan om vi slipper den gräsliga kontakten som bara går sönder nu så är det ju ännu bättre!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Men är inte denna kontakten mycket större än dagens micro-USB? Hur ska det fungera på mobiler? Eller har jag missuppfattat detta?

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem

Viktigast först är att denna kan ersätta den sunkiga microUSB som telefoner surfplattor mm kör med, microUSB brukar vara det första som krånglar på dessa med glappkontakt osv.

Typ C verkar som den är lite stadigare.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Kommer att vara en period framöver som blir riktigt jobbig. Köpa en produkt såsom en hårddisk eller telefon, och få en USB 3.1-sladd i paketet, medans ens fortfarande rappa datorer från 2011 och framåt förstås inte har någon sån port.

Att USB inom snar framtid kommer förknippas med en drös adaptrar låter lite kontraproduktivt. Men man fattar att det är nödvändigt. Kontakten behövde moderniseras. Jag vill bara gnälla på de kommande åren som jag förutspår kommer innebära en smått dryg vardag.

Bara att beställa hem 10+ adaptrar från type-c till 3.0 så man känner sig säker ett tag framöver.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem

Känns surt då man strax ska köpa ny mobil, som då har en föråldrad kontakt från början och 2 år framåt.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Känns surt då man strax ska köpa ny mobil, som då har en föråldrad kontakt från början och 2 år framåt.

Du behöver inte känna surt vid det, hur många mobiler ser du med USB 3.0 som varit ute några år nu.
Kommer ta 2-3år innan USB-C är en standard kontakt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mimematis:

Du behöver inte känna surt vid det, hur många mobiler ser du med USB 3.0 som varit ute några år nu.
Kommer ta 2-3år innan USB-C är en standard kontakt.

Slår vad om att ersättaren kommer innan USB-C är en standardkontakt.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Du behöver inte känna surt vid det, hur många mobiler ser du med USB 3.0 som varit ute några år nu.
Kommer ta 2-3år innan USB-C är en standard kontakt.

Grundade min kommentar på "inom kort", men om det är fel och det dröjer 2 år så klagar jag inte ;).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benny_k:

Men är inte denna kontakten mycket större än dagens micro-USB? Hur ska det fungera på mobiler? Eller har jag missuppfattat detta?

Den är i princip lika stor som micro usb. Halva poängen är typ att den är mindre så att den får plats på ultrabooks, telefoner mm till skillnad från usb 2, 3

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Bra!
På tiden!

Detta skulle dom ha gjort för 10 år sedan, eller åtminstone innan USB3 lanserades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Den är i princip lika stor som micro usb. Halva poängen är typ att den är mindre så att den får plats på ultrabooks, telefoner mm till skillnad från usb 2, 3

Skickades från m.sweclockers.com

Ok. Tack.

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ggustavsson:

Viktigast först är att denna kan ersätta den sunkiga microUSB som telefoner surfplattor mm kör med, microUSB brukar vara det första som krånglar på dessa med glappkontakt osv.

Typ C verkar som den är lite stadigare.

Man får verkligen hoppas att typ-C är en förbättring, riktigt skönt om det blir standardsättet att ladda laptops inom relativt överskådlig tid. Gränsen på 100W är mer än tillräckligt för alla former av Ultrabooks i alla fall, men räcker inte för gaminglaptops och liknande.

För tillfället undrar jag varför lite större enheter envisas med microUSB när de utan problem skulle få plats med miniUSB som är betydligt stabilare. Gissar att PS4/XBO kontrollerna i flera fall kommer få kasseras p.g.a. pajad microUSB, medan just den punkten var ett totalt icke-problem med microUSB kontakten som PS3/360 kontrollerna körde med.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Utvecklingen av hastighet och strömförsörjning är riktigt fina men medan det är bättre med en vändbar kontakt kan jag inte påstå att jag någonsin haft något relevant problem med att vända kontakten rätt, eller att någon kontakt gått sönder (oavsett storlek). USB-konktakten sitter vänd likadant på alla jämförbara enheter jag har så man lär sig ju instinktivt vilket håll som är rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Utvecklingen av hastighet och strömförsörjning är riktigt fina men medan det är bättre med en vändbar kontakt kan jag inte påstå att jag någonsin haft något relevant problem med att vända kontakten rätt, eller att någon kontakt gått sönder (oavsett storlek). USB-konktakten sitter vänd likadant på alla jämförbara enheter jag har så man lär sig ju instinktivt vilket håll som är rätt.

Tyvärr är det just det den inte alltid gör. Sedan så ser en standard USB kabel ut likadan på båda sidor förutom USB ikonen som inte hjälper ett dugg i mörkret bakom datorchassit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Två riktigt stora aktörer pushar för type c.
Övergången kommer ta lång tid ändå men det ska bli riktigt skönt att se ett flertal gamla standards gå mot döden.

"Har du en iPhone 4/iphone 5, 6/telefon/dator laddare?" blir i princip "Har du en sladd?"

Permalänk
Medlem

Hoppas de släpper mycket adaptrar och pci-enheter snabbt och billigt så det blir en smidig övergång!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Tyvärr är det just det den inte alltid gör. Sedan så ser en standard USB kabel ut likadan på båda sidor förutom USB ikonen som inte hjälper ett dugg i mörkret bakom datorchassit.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skrev på mina enheter just för att inte uttala mig om ovanliga undantag, även om jag egentligen menade alla enheter jag använt snarare än alla jag äger. Om det är så mörkt bakom datorn att du inte kan se hur kabeln ser ut, om du lyckats tappa orienteringen på den, så är det väl minst lika jobbigt att hitta honan på datorn ändå så där skulle jag inte säga att kontakten är det primära problemet. Även om jag skulle haft problem bakom datorn så är det ändå på kontakter som jag ofta sätter i och tar ur (vilket baksidekontakterna inte är till för eftersom de är svåråtkomliga för de flesta) som är de där man kan tjäna på att förbättra hållbarhet och vändbarhet.

Som jag skrev anser jag att det är bättre med vändbara, och jag vet att andra har problem med de befintliga, men jag har inte problem med det så för mig är den biten det som kommer påverka mig minst.

Permalänk
Medlem

va faaaan. fick precis min Galaxy note 4.. TUNG mobil för övrigt, FÖRUTOM att de tog bort usb 3 kontakten!! så nu har jag en mobil som klår iphone 6+ alla dagar i veckan, men bara en sketen usb 2.0 o sen nu kom denna nyhet med USB type C liksom.. *ledsen*

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gtoxed:

va faaaan. fick precis min Galaxy note 4.. TUNG mobil för övrigt, FÖRUTOM att de tog bort usb 3 kontakten!! så nu har jag en mobil som klår iphone 6+ alla dagar i veckan, men bara en sketen usb 2.0 o sen nu kom denna nyhet med USB type C liksom.. *ledsen*

Helt onödigt skrivet och har inget samband med USB Type-C att göra över huvud taget.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Man får verkligen hoppas att typ-C är en förbättring, riktigt skönt om det blir standardsättet att ladda laptops inom relativt överskådlig tid. Gränsen på 100W är mer än tillräckligt för alla former av Ultrabooks i alla fall, men räcker inte för gaminglaptops och liknande.

För tillfället undrar jag varför lite större enheter envisas med microUSB när de utan problem skulle få plats med miniUSB som är betydligt stabilare. Gissar att PS4/XBO kontrollerna i flera fall kommer få kasseras p.g.a. pajad microUSB, medan just den punkten var ett totalt icke-problem med microUSB kontakten som PS3/360 kontrollerna körde med.

Skulle den vara lika sunkig som microUSB med glapp och man skulle skicka på 100watt, kommer bli kolbitar kvar bara då, av alla gnistor.

Så är lite skeptiskt till type C med tanke på att den bara är minimalt större än microUSB om ens något, den ser stadigare ut men tiden får utvisa.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att detta blir standard!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Skulle den vara lika sunkig som microUSB med glapp och man skulle skicka på 100watt, kommer bli kolbitar kvar bara då, av alla gnistor.

Så är lite skeptiskt till type C med tanke på att den bara är minimalt större än microUSB om ens något, den ser stadigare ut men tiden får utvisa.

Misstänker att dom lagt några manstimmar på att utveckla denna standarden så du kan nog sitta lugnt i båten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ggustavsson:

Skulle den vara lika sunkig som microUSB med glapp och man skulle skicka på 100watt, kommer bli kolbitar kvar bara då, av alla gnistor.

Så är lite skeptiskt till type C med tanke på att den bara är minimalt större än microUSB om ens något, den ser stadigare ut men tiden får utvisa.

Är storleksmässigt ingen större skillnad mellan microUSB och miniUSB, tycker ändå den senare är betydligt stabilare. Så man kan ju hoppas att typ-C mekaniskt är mer lik miniUSB.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer