Är detta coil whine? (har video)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Är detta coil whine? (har video)

Hej! Köpte mitt grafikkort i november och allt var i början frid och fröjd. Men efter ca 2 veckor så upptäckte jag att jag fått förskräckliga pip ljud under load. Lämnade kort och gott in grafikkortet till Alina där jag köpt det för att få ett nytt.
Efter en urkass service (killen i butiken sa att de skulle ringa mig på måndag då jag lämnade in det på lördagen, blev väldigt positivt överraskad. Men på torsdagen fick jag ändå ringa tillslut bara för att få svaret av en kille "vi har lite stressigt just nu men ringer upp dig om någon timme", men killen frågade inte ens om mobilnumret... Ringde upp igen på fredagen bara för att få svaret att de ej funnit något...) så fick jag tillbaks kortet med orden att teknikern ej hittat något missljud. Antog då att det var nätaggregatet då ljudet fortfarande kvarstod och lyckades få skicka in den till EVGA (jäklar vilken kundservice). Men det var lite strul med UPS och tog närmare en månad innan jag fått ett nytt, men upptäckte sedan till min fasa att ljudet fortfarande var kvar... Orkade inte börja och strula med detta på en gång igen men nu orkar jag ännu mindre med att bara kunna spela med hörlurar på.

Jag gissar att det bara kan vara grafikkortet nu då jag testat med ett nytt nätaggregat (dock samma modell) men vill samtidigt inte få tillbaks det igen av Alina... Filmade en video denna gång och hoppas att ni kan ge mig ett svar

http://www.youtube.com/watch?v=gnuAdQUVjI0

Tycker det är väldigt hörbart i just det här spelet (i alla fall tycker mobil mikrofonen det), medans i vissa andra spel/benchmarks så verkar det som att ljudet är lite för högt för att vissa ska kunna höra det (är själv 16 år så jag hör det i allt så fort grafikkortet sätts under load). Kan även lägga till att ljudet försvinner ifall jag har en fps spärr som hindar kortet från att gå på max (men hur fan sätter jag in en fps spärr på ett spel som går i under 60fps??? Skulle kännas halvkul med 144hz monitor).

Jag borde väl fortfarande kunna få byta ut det på garantin? Hade ingen video förra gången.

PS. Specs står här under!
PS. Har en EVGA 750 b1 psu!

Trädvy Permalänk
Alina
Registrerad
Nov 2012

Hej ProHitZ,

Om du har problem med coilwhine och grafikkortet fortfarande är under garanti bör det inte vara några problem att lösa. Jag skulle gärna titta närmare på ditt tidigare serviceärende samt hjälpa dig i detta. Maila mig ditt order-, service- eller kundnummer på david@alina.se så kikar jag närmare på det under nästa vecka.

Med vänlig hälsning,
David - Alina

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av DavidJurio:

Hej ProHitZ,

Om du har problem med coilwhine och grafikkortet fortfarande är under garanti bör det inte vara några problem att lösa. Jag skulle gärna titta närmare på ditt tidigare serviceärende samt hjälpa dig i detta. Maila mig ditt order-, service- eller kundnummer på david@alina.se så kikar jag närmare på det under nästa vecka.

Med vänlig hälsning,
David - Alina

Hej och tack för svar! Jag öppnade upp chassit ännu en gång och efter lite undersökning tror jag att det är psu:n som gör oljudet... Bytte ju ut första efter två veckor då den började låta och den här som jag fick (samma modell osv, via rma) låter nästan exakt likadant. Kan det vara GPU som ger PSU coil whine?
Fattar inte mycket om vad som försigår i datorn just nu, när grafikkortet belastas börjar PSU:n tjuta och ljudet ändras efter vad som visas i spelet (ifall jag tittar på en sten eller upp i himlen t.ex.), sjukt skumt.

Borde jag fråga på EVGA:s forum istället? Har inte en aning om ifall det är annan PSU modell eller ny gpu jag behöver...

Så här låter det under occt när jag belastar power supply (med grafikkort och processor): https://www.youtube.com/watch?v=M51hA7pquzw

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Fick kontakt med EVGA, gav mig lite tips om hur jag skulle kunna testa sakerna. Älskar det företaget, deras support är guld!