Långtidslagring av mobiltelefon - urladdat batteri eller ej?

Permalänk
Medlem

Långtidslagring av mobiltelefon - urladdat batteri eller ej?

Hej!

En vän till mig har skaffat en ny telefon men vill behålla din gamla som reserv. Bör han ladda ur telefonen helt och hållet eller ladda batteriet (Li-Po 2100 mAh) om han ska långtidslagra telefonen i ett par år? Vad skadar batteriet minst?

Tack!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Inte urladdat, inte fulladdat. Svalt och torrt. De tappar någon procent laddning i veckan, så om möjlighet & ork finns så kan man "fylla upp" någon gång i halvåret.

Battery University är bra grejer.

Permalänk
Inaktiv

Vet inte vad som är bäst, men min Nokia 97 Mini laddade jag batteriet fullt på innan jag stoppade ner den i lådan. Testade den för någon dag sedan och den fungerade utmärkt (legat i lådan 1,5 år).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Inte urladdat, inte fulladdat. Svalt och torrt. De tappar någon procent laddning i veckan, så om möjlighet & ork finns så kan man "fylla upp" någon gång i halvåret.

Battery University är bra grejer.

Tack, ska visa komposen denna sida!

Skrivet av MickeMM:

Vet inte vad som är bäst, men min Nokia 97 Mini laddade jag batteriet fullt på innan jag stoppade ner den i lådan. Testade den för någon dag sedan och den fungerade utmärkt (legat i lådan 1,5 år).

Min 3310 funkar väldigt bra fastän den varit avstängd i ca 7 år nu (testade den idag) Men min kompis var mest orolig för smartphones då de har "större" batterin. Länken ovan borde lugna honom

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Låta batteriet ligga urladdat är lika med mord utav batteriet. Det är så man dödar batterier idag. Låta dem ligga långa stunder helt urladdade. Jag skulle nog låta den ligga med ca. 80% batteri eller så.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch