Butik skickat varor, kräver mer pengar eller retur. Vad gäller? (Löst)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

Butik skickat varor, kräver mer pengar eller retur. Vad gäller? (Löst)

Hej,

Det är så att jag har köpt ett par ddr4 minnen till ett ytterst (löjligt) bra pris, förmodligen p.g.a. fel prissättning på deras hemsida. Iaf beställning gjordes 2015-03-04 och de hade inte minnena i lager så skickades inte försen ca en vecka efter. Jag får sms om att jag kan hämta ordern på posten i fredags (13 mars, har inte hämtat ut den ännu). Men samma dag får jag ett mail från återförsäljaren om att de råkat satt fel pris och jag kan få de för ett "förmånligt pris" eller att jag måste skicka tillbaka det i retur.

Enligt deras hemsida står det:

"Priser och frakt
Aktuella priser på produkter lämnas på **** webbsida som uppdateras i realtid. Priserna anges i SEK och inkluderar moms.

**** äger rätt att ändra offererade priser utan föregående avisering. Mellan **** och kund gäller avtalat pris om inget annat särskilt överenskommits.

Frakt tillkommer på samtliga leveranser. Den totala fraktkostnaden beräknas vid beställning då det framgår vilka fraktsätt som är valbara samt kostnader för detta. "

Nu till frågorna...
1. Jag har redan betalt för varan, kan de verkligen kräva att jag betalar mer alt. returnerar varan?
2. Är inte en vecka mer än en rimlig tid för dem att hitta "felpriset" på min order?
3. Ordern är levererad (visst? fast jag inte hämtat ut den), äger inte jag den enligt avtalat pris redan?
4. Det står inget under deras villkor på sidan om att eventuella felpris kan förekomma (hoppas ni förstår vad jag menar :/ ), då gäller väl avtalet?

Jag börjar med att inte hänga ut företaget, det är iaf en rätt välkänd återförsäljare.

Edit. en kommentar längre in i tråden.
Hej, Liten (eller stor...) uppdatering.

Kan börja med att tacka för alla kommentarer synpunkter. Trodde inte tråden skulle bli såhär stor

Tänkte klargöra lite saker... Jag hade ingen som helst uppsåt i att hänga ut återförsäljaren Dustin men bekräftade dem då det redan uppkommit i tråden. Angående "löjligt" bra pris så var det något jag märkte efter jag kollat upp ordinariepriset efter jag fått mailet från dustin, då jag blev fundersam...

Hade ingen möjlighet att ringa konsumentombudsman i måndags (igår) men fick svar i ett mail.
"I 32 § avtalslagen står det att om du kunde inse eller borde insett att det avtalade priset företaget givit är ett misstag är inte avtalet bindande. D.v.s. företaget är inte bunden att sälja varan till det låga priset till dig.

Hurivida priset är så felaktigt att du borde insett att det är ett misstag kan prövas av Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se. Om man ser på tidigare avgöranden från ARN finns det ärenden där man gått på konsumentens linje, d.v.s. att priset i orderbekräftelsen ska anses vara bindande, och ärenden där man ansett att priset varit för orimligt så att en konsument borde förstått att något blivit fel.

Jag kan inte göra en bedömning i ditt enskilda fall men du kan vända dig till ARN för att få det prövat."

Vilket var typ vad som uppkommit i tråden redan.

Jag har dock kommit fram till att skicka tillbaka minnena då jag ej har tid eller ork att dra detta vidare samt att jag accepterar Dustin ursäkt trots att jag personligen tycker att deras agerande inte varit det bästa. Jag kommer dock inte ta mig tiden att fara och hämta ut de och skicka i retur utan de får gå genom postens automatiska retur efter (14 dagar är det väl?), har skrivit detta till Dustin och om de drar någon avgift för detta (vilket står under deras försäljningsvillkor) så kommer jag dra det till ARN, då jag anser att de får står för den lilla administrativa avgiften som tillkomma till dem.

Edit. har redan fått svar från dem, ingen kostnad för returen via postens automatiska retur kommer dras, fast det var väl självklart i detta fall anser ju jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2006

Det finns ett liknande fall, du kanske bör läsa denna först och för ärendet avgjordes i tingsrätten.
Generellt så har en butik svårt att hävda fel när varan väl är levererad. Och dessutom efter så lång tid.
Många butiker hade kunnat hävda då : Oj, nu gick världsmarknadspriset upp, du får betala mer....

http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1200181-cli...

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Har de godkänt ordern och levererat varan har de inte längre någon rätt att begära högre pris eller kräva retur. Finns för övrigt en jättetråd i forumet om ett liknande fall gällande hårddiskar som drogs till tingsrätten. Butiken förlorade.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av benja93:

Hej,

Det är så att jag har köpt ett par ddr4 minnen till ett ytterst (löjligt) bra pris, förmodligen p.g.a. fel prissättning på deras hemsida. Iaf beställning gjordes 2015-03-04 och de hade inte minnena i lager så skickades inte försen ca en vecka efter. Jag får sms om att jag kan hämta ordern på posten i fredags (13 mars, har inte hämtat ut den ännu). Men samma dag får jag ett mail från återförsäljaren om att de råkat satt fel pris och jag kan få de för ett "förmånligt pris" eller att jag måste skicka tillbaka det i retur.

Enligt deras hemsida står det:

"Priser och frakt
Aktuella priser på produkter lämnas på **** webbsida som uppdateras i realtid. Priserna anges i SEK och inkluderar moms.

**** äger rätt att ändra offererade priser utan föregående avisering. Mellan **** och kund gäller avtalat pris om inget annat särskilt överenskommits.

Frakt tillkommer på samtliga leveranser. Den totala fraktkostnaden beräknas vid beställning då det framgår vilka fraktsätt som är valbara samt kostnader för detta. "

Nu till frågorna...
1. Jag har redan betalt för varan, kan de verkligen kräva att jag betalar mer alt. returnerar varan?
2. Är inte en vecka mer än en rimlig tid för dem att hitta "felpriset" på min order?
3. Ordern är levererad (visst? fast jag inte hämtat ut den), äger inte jag den enligt avtalat pris redan?
4. Det står inget under deras villkor på sidan om att eventuella felpris kan förekomma (hoppas ni förstår vad jag menar :/ ), då gäller väl avtalet?

Jag börjar med att inte hänga ut företaget, det är iaf en rätt välkänd återförsäljare.

Å ena sidan:
Jag har för mig att om varan redan är skickad och du har betalat så har ni ingått ett avtal. Det var någon liknande tråd om samma sak och det var då också förbetalt. Men vadå, om du hämtar ut varorna, ska uthämtningsstället ha mer betalt då? Annars är det väl bara att hämtat ut minnena. Har du rätten på din sida har dom inga pengar att fodra. Fråga din konsumentvägledare.

Å andra sidan:
Är du ärlig och vet av dig att dom gjort ett misstag så kan du ju göra det som känns rätt. Hur säger magkänslan?

Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra och de kloka så fulla av tvivel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tierp
Registrerad
Dec 2014

Känner du dig osäker angående en affär kan du alltid ringa till ditt lokala konsumentombud och fråga hur du ska gå till väga. Men tycker det verkar väldigt märkligt om nu varan är både betald och levererad att dom skulle kunna begära att du ska betala mer

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: NA | PSU: Corsair AX760i | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av blade80:

Å ena sidan:
Jag har för mig att om varan redan är skickad och du har betalat så har ni ingått ett avtal. Det var någon liknande tråd om samma sak och det var då också förbetalt. Men vadå, om du hämtar ut varorna, ska uthämtningsstället ha mer betalt då? Annars är det väl bara att hämtat ut minnena. Har du rätten på din sida har dom inga pengar att fodra. Fråga din konsumentvägledare.

Å andra sidan:
Är du ärlig och vet av dig att dom gjort ett misstag så kan du ju göra det som känns rätt. Hur säger magkänslan?

Isig behöver jag igentligen inte minne för tillfället, hade tänkt att ha till framtida bygge... men de borde ha reagerat tidigare ...
Ne såhär står det bl.a. i mailet

"Om du inte vill utnyttja detta erbjudande kan du givetvis också returnera produkten helt kostnadsfritt och få pengarna tillbaka."
De vill att jag ska höra av mig hur jag vill göra, men köpet är ju som redan slutfört enligt mitt tycke.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av FlashTec:

Känner du dig osäker angående en affär kan du alltid ringa till ditt lokala konsumentombud och fråga hur du ska gå till väga. Men tycker det verkar väldigt märkligt om nu varan är både betald och levererad att dom skulle kunna begära att du ska betala mer

Har skickat ett mail till dem, men det tar upp till 3 arbetsdagar för svar, funderar på att ringa på måndag.
Tänkte att under tiden att jag kunde se lite vad som gäller med de insatta swec medlemmarna

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Ghosty:

Det finns ett liknande fall, du kanske bör läsa denna först och för ärendet avgjordes i tingsrätten.
Generellt så har en butik svårt att hävda fel när varan väl är levererad. Och dessutom efter så lång tid.
Många butiker hade kunnat hävda då : Oj, nu gick världsmarknadspriset upp, du får betala mer....

http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1200181-cli...

Skrivet av MultiMan:

Har de godkänt ordern och levererat varan har de inte längre någon rätt att begära högre pris eller kräva retur. Finns för övrigt en jättetråd i forumet om ett liknande fall gällande hårddiskar som drogs till tingsrätten. Butiken förlorade.

Det fallet ni tänker på (clickok antar jag) föll ut så för att det
a) Inte var "misstänkt låg pris/uppenbart felsatt"
b) Killen hade i detta fall hämtat ut varan redan
c) Företaget hade gjort en MASSA skumma saker

Jag hade hört med min konsumentombudsmann vad som gäller. Hur mycket för lågt var dem satta? Det finns fall där företaget vunnit då det var uppenbart felmärkt, typ telefoner för bara någon hundring.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Det är väl så att det är en sak om man beställer och priset är fel, då kan de ju häva köpet direkt.

Men det blir ju en helt annan sak om priset är fel, och varan faktiskt skickas? Då har man ju garanterat fått orderbekräftelse och genom leverans är ordern genomförd och slutförd Jag TROR inte de har rätt att kräva tillbaka varan eller begära mer pengar, som någon sagt redan, skulle det vara möjligt hade ju hur många företag som helst kunnat köra så om priser ändras.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av benja93:

Hej,

Det är så att jag har köpt ett par ddr4 minnen till ett ytterst (löjligt) bra pris, förmodligen p.g.a. fel prissättning på deras hemsida. Iaf beställning gjordes 2015-03-04 och de hade inte minnena i lager så skickades inte försen ca en vecka efter. Jag får sms om att jag kan hämta ordern på posten i fredags (13 mars, har inte hämtat ut den ännu). Men samma dag får jag ett mail från återförsäljaren om att de råkat satt fel pris och jag kan få de för ett "förmånligt pris" eller att jag måste skicka tillbaka det i retur.
Enligt deras hemsida står det:
"Priser och frakt
Aktuella priser på produkter lämnas på **** webbsida som uppdateras i realtid. Priserna anges i SEK och inkluderar moms.
**** äger rätt att ändra offererade priser utan föregående avisering. Mellan **** och kund gäller avtalat pris om inget annat särskilt överenskommits.
Frakt tillkommer på samtliga leveranser. Den totala fraktkostnaden beräknas vid beställning då det framgår vilka fraktsätt som är valbara samt kostnader för detta. "

Nu till frågorna...
1. Jag har redan betalt för varan, kan de verkligen kräva att jag betalar mer alt. returnerar varan?
2. Är inte en vecka mer än en rimlig tid för dem att hitta "felpriset" på min order?
3. Ordern är levererad (visst? fast jag inte hämtat ut den), äger inte jag den enligt avtalat pris redan?
4. Det står inget under deras villkor på sidan om att eventuella felpris kan förekomma (hoppas ni förstår vad jag menar :/ ), då gäller väl avtalet?

Jag börjar med att inte hänga ut företaget, det är iaf en rätt välkänd återförsäljare.

Ja, butiken har rätt att få resterande summa betald eller kräva att produkten returneras om du inte betalar.
Detta gäller om priset är "uppenbart fel".
Kontakta Dustin Home så löser de nog detta på bästa sätt för båda parter, men som sagt butiken har laglig rätt att kräva full betalning eller varan i retur.

Skrivet av Ghosty:

Det finns ett liknande fall, du kanske bör läsa denna först och för ärendet avgjordes i tingsrätten.
Generellt så har en butik svårt att hävda fel när varan väl är levererad. Och dessutom efter så lång tid.
Många butiker hade kunnat hävda då : Oj, nu gick världsmarknadspriset upp, du får betala mer....

Nej, butikern har rätt att kräva mer betalt / häva köpet om "priset var uppenbart fel" ex om man köpt 4 st 8GB DDR3 minnen för ex 1500 kr när de egentligen går på ca 3000 kr, då tolkas det som "uppenbart fel pris".

Skrivet av MultiMan:

Har de godkänt ordern och levererat varan har de inte längre någon rätt att begära högre pris eller kräva retur. Finns för övrigt en jättetråd i forumet om ett liknande fall gällande hårddiskar som drogs till tingsrätten. Butiken förlorade.

Jo, butiken har rätt att kräva full betalning eller att köpet hävs om priset är "uppenbart fel".

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Vad för vara, hur mycket betalade du, och hur mkt vill dom ha extra?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av PowerNet:

Jo, butiken har rätt att kräva full betalning eller att köpet hävs om priset är "uppenbart fel".

Butiken har godkänt ordern, tagit betalt och levererat varan, så nej, de har ingen laglig rätt att få mer betalt eftersom affären redan är genomförd och därmed har butiken också godkänt på vilket sätt det gjordes.

Ditt exempel med att 50% rabatt skulle vara orimligt lågt pris håller inte heller. 10-20% av normalpris och man kan börjat prata märkligt lågt pris. Jag har själv köpt både lådor, nätaggregat och möss till 50% eller mer, under helt normal rea.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av MultiMan:

Butiken har godkänt ordern, tagit betalt och levererat varan, så nej, de har ingen laglig rätt att få mer betald eftersom affären redan är genomförd och därmed har butiken godkänt på vilket sätt det gjordes.

Jo det har dem visst, om "priset är uppenbart fel" så har butiken rätt att kräva full betalning eller att köpet hävs.

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av PowerNet:

Nej, butikern har rätt att kräva mer betalt / häva köpet om "priset var uppenbart fel" ex om man köpt 4 st 8GB DDR3 minnen för ex 1500 kr när de egentligen går på ca 3000 kr, då tolkas det som "uppenbart fel pris".

Nu skulle jag inte kalla något med ett faktiskt pris på 3000 som säljs för 1500 för uppenbart fel pris. Bara någon vecka sedan sålde Elfa ut Z77-kort för drygt 400 kronor, övriga butiker krävde ungefär en tusenlapp för samma moderkort, eller likvärdiga. Om minnena däremot hade kostat säg 300 kronor istället för 3000 kronor så bör man förstå att något är fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Mar 2003

Mellan **** och kund gäller avtalat pris om inget annat särskilt överenskommits.

Du har lagt en order, de har accepterat genom att leverera varan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007

Japp butiken har rätt att kräva ersättning i efterhand om priset varit uppenbart fel sk "ond tro" samtidigt har köparen rätt att hävda att avtalet skall hållas - pacta sund serevanda!

En vecka är i mina ögon mer än tillräckligt för att butiken skall hinna reagera, JAG personligen hade bett butiken se över sina rutiner för att förhindra att liknande händer igen. Ångrar de ingående avtal är de välkomna att lösa tvisten i domstol.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av PowerNet:

Ja, butiken har rätt att få resterande summa betald eller kräva att produkten returneras om du inte betalar.
Detta gäller om priset är "uppenbart fel".
Kontakta Dustin Home så löser de nog detta på bästa sätt för båda parter, men som sagt butiken har laglig rätt att kräva full betalning eller varan i retur.

Nej, butikern har rätt att kräva mer betalt / häva köpet om "priset var uppenbart fel" ex om man köpt 4 st 8GB DDR3 minnen för ex 1500 kr när de egentligen går på ca 3000 kr, då tolkas det som "uppenbart fel pris".

Jo, butiken har rätt att kräva full betalning eller att köpet hävs om priset är "uppenbart fel".

Så länge TS inte har fått för typ 50% av priset så är det väldigt svårt för butiken att kräva tillbaka pengarna.
edit: inte ens vid 50% kan man hävda att det ska vara uppenbart, med tanke på vilka typer av reor som går omkring och hur pass stor konkurrensen är. Det där är svåra frågor.

Det pris som anges på en webbplats är bindande för dig, och du är tvungen att leverera varan eller tjänsten till det felaktiga priset, om en kund gör en beställning och beställningen bekräftas av dig utan att ni har uppmärksammat det felaktiga priset. Om du har angivit i avtalsvillkoren att avtal inte är bindande förrän du har bekräftat beställningen och meddelar kunden att fel pris har angivits innan du bekräftar beställningen uppstår dock inte ett bindande avtal. Om kunden har eller borde ha insett att priset inte stämmer finns det dock en möjlighet att du inte behöver leverera varan eller tjänsten. Skillnaden mellan det felaktiga priset och det korrekta priset måste dock som regel vara stor.

http://dhandel.se/wp-content/uploads/2013/02/Guide-f%C3%B6r-l...

|Define XL | AX850W | P8P67 EVO | 2600K | NH-C14 | GTX 980 | Vengeance 2x4GB | 520 240 GB + VelociRaptor 160gb+ F1 1TB + Green 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Essence STX | DT880 PRO @ 250 ohm + Modmic V4| MK-85 Pro (Brown)|5K Laser|

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av hakro807:

Nu skulle jag inte kalla något med ett faktiskt pris på 3000 som säljs för 1500 för uppenbart fel pris. Bara någon vecka sedan sålde Elfa ut Z77-kort för drygt 400 kronor, övriga butiker krävde ungefär en tusenlapp för samma moderkort, eller likvärdiga. Om minnena däremot hade kostat säg 300 kronor istället för 3000 kronor så bör man förstå att något är fel.

Man får se det till produktens normala prisnivå, och där är 1500 kr rätt stort prisras när det gäller ram minnen, och det är skillnad på en utförsäljning (lagertömning) och en vara på kampanj, är det en utgående produkt som hos Elfa så är de rimligt att det är nedsatt så hårt för att kunna sälja slut på lagret för att få plats med nya produkter, men är det endast en kampanj så är 1500 kr rätt mycket nedsatt, speciellt när det är från 3000kr då det är 50% enligt mitt exempel, medans 1500 kr på säg 10 000 inte är lika hårt nedsatt, och därmed "rimligt" och inte uppenbart fel.

Men det är ju en sak för domstol att ta beslut om, om nu fallet dras dit.
Då TS varken uppgett vilka minnen det rör sig om, priset TS betalade och vad produkten egentligen kostar så kan vi ju inte ge bättre svar än att butiken har laglig rätt att kräva full betalning / att köpet hävs om "priset är uppenbart fel".

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Lomma
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av cheben:

Det fallet ni tänker på (clickok antar jag) föll ut så för att det
a) Inte var "misstänkt låg pris/uppenbart felsatt"
b) Killen hade i detta fall hämtat ut varan redan
c) Företaget hade gjort en MASSA skumma saker

Jag hade hört med min konsumentombudsmann vad som gäller. Hur mycket för lågt var dem satta? Det finns fall där företaget vunnit då det var uppenbart felmärkt, typ telefoner för bara någon hundring.

Vad jag minns så var priset 10% av nypris, så vet inte vad a) ska betyda riktigt

Lucas är en glad 19-åring, på fritiden bygger han datorer, spelar volleyboll och saxofon. Att hjälpa andra är en självklarhet och han hänger massor i gruppen Swerigs på Facebook. Ni hittar hans hemsida här www.auxiliumdesign.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skogen
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av Lucas G:

Vad jag minns så var priset 10% av nypris, så vet inte vad a) ska betyda riktigt

Tryckfelsnisseklausulen gäller nog enbart felplacering av kommatecken.
ClickOK hade inte valutaomvandlat.

Jag skulle stått på mig och ser var det hamnar. ClickOK gick i graven efter sitt f*ttande.
Fast å andra sidan, juridisk press kan vara tärande på psyket. Gäller att värdera sin hälsa mot eventuell vinst.

Jag har Internet I min dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av cheben:

Det fallet ni tänker på (clickok antar jag) föll ut så för att det
a) Inte var "misstänkt låg pris/uppenbart felsatt"
b) Killen hade i detta fall hämtat ut varan redan
c) Företaget hade gjort en MASSA skumma saker

Jag hade hört med min konsumentombudsmann vad som gäller. Hur mycket för lågt var dem satta? Det finns fall där företaget vunnit då det var uppenbart felmärkt, typ telefoner för bara någon hundring.

Om vi säger att priset låg på ca 400 kr för något som kostar ca 2000kr så är det väl orimligt? Men jag tycker dock att över en vecka innan man märker det är också orimligt... Har som sagt mailat konsumentombudsmannen och kommer förmodligen ringa på måndag men ville höra lite hur folk anser, angående clickok fallet så har jag läst den tråden tidigare och kommer ihåg ungefär hur de gick.

Men i detta fall anser jag att tiden innan **** reagerar är oskälig, då de inte hade varan på lager hade jag även någon dag efter beställning fått mail om när den kommer in på lager igen, sedan mail om när den skickats, totalt har asså 3 bekräftelsemail gått ut till mig innan varan levererats... Det jag även blir fundersam på är att de nämner inget om att de har rätt att justera pris om priset är oskäligt enligt deras vilkor på webben, vilket de flesta återförsäljare gör, är detta enligt allmänna regler?? asså något de inte måste "meddela".

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007

400 för något som för stunden annars kostar 2000 behöver inte vara orimligt det heller, om vi nu tänker på alla hörlursfynd som tipsas i fyndtråden. Förmodligen handlar det om att dina ramminnen du väntade på hade ett helt annat inköpspris än de som tog slut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2005
Skrivet av Divil:

400 för något som för stunden annars kostar 2000 behöver inte vara orimligt det heller, om vi nu tänker på alla hörlursfynd som tipsas i fyndtråden. Förmodligen handlar det om att dina ramminnen du väntade på hade ett helt annat inköpspris än de som tog slut.

Håller helt med. Ser ju nu tillexempel att CDON har en rea med 50% (tidigare 4000, nu 2000) på Marshal och 75% (tidigare 2000, nu 500) på några hörlirar. Tycker nog att folk låter företag komma undan med mer än vad de borde.

En helt vanlig utförsäljning är inget direkt ovanligt och ofta saltar butikerna sina ordinarie priser för att få det att se bättre ut.

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av PowerNet:

Jo det har dem visst, om "priset är uppenbart fel" så har butiken rätt att kräva full betalning eller att köpet hävs.

EFTER ett slutfört köp? Hur tusan kan de ha rätt till det?

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2013

Hej,
tänkte bara slänga in lite snabbt hur det funkade när mina föräldrar köpte tvättmaskin etc. De hörde av sig till elgiganten och fick en offer på x kronor. När de väl sedan skulle köpa sakerna efter att ha funderat så hävdade personalen att det var fel skrivet av den som gav dem offerten och att priset inte gällde. Dock hade den personen ingått ett juridiskt bindande avtal genom att skriva den offerten och därför fick de till det priset.

När du fick ditt kvitto på det priset (jag antar du har kvitto) så har du ditt juridiskt bindande avtal, dvs de kan inte kräva mer. Men jag ska dubbelkolla och återkommer.

Skrivet av Divil:

Japp butiken har rätt att kräva ersättning i efterhand om priset varit uppenbart fel sk "ond tro" samtidigt har köparen rätt att hävda att avtalet skall hållas - pacta sund serevanda!

En vecka är i mina ögon mer än tillräckligt för att butiken skall hinna reagera, JAG personligen hade bett butiken se över sina rutiner för att förhindra att liknande händer igen. Ångrar de ingående avtal är de välkomna att lösa tvisten i domstol.

På vilket sätt är företaget i ond tro? Det är de som har skapat "avtalet".

Edit: efter att ha kollat med en faktiskt jurist så hävdar hen att företaget har ingen som helst rätt att göra så då varan är betald. Som tidigare nämnt, stå på dig och säg att ni ingått ett juridiskt bindande avtal. Om de fortsätter pusha får du kolla med konsumentverket eller något.

CPU: i5 4670k @4.5Ghz GPU: 1080 TI ROG Strix RAM: 4x4GB 1666Mhz MoBo: MSI Z87-g45 GAMING PSU: Corsair CX 750M

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av Pelegrino:

Hej,
tänkte bara slänga in lite snabbt hur det funkade när mina föräldrar köpte tvättmaskin etc. De hörde av sig till elgiganten och fick en offer på x kronor. När de väl sedan skulle köpa sakerna efter att ha funderat så hävdade personalen att det var fel skrivet av den som gav dem offerten och att priset inte gällde. Dock hade den personen ingått ett juridiskt bindande avtal genom att skriva den offerten och därför fick de till det priset.

När du fick ditt kvitto på det priset (jag antar du har kvitto) så har du ditt juridiskt bindande avtal, dvs de kan inte kräva mer. Men jag ska dubbelkolla och återkommer.

Det är det jag tänkte lite grann, köpet är ju slutfört borde inte avtalet vara bindande vare sig det var fel prissatt eller inte? Som jag skrev i första inlägget, utdrag från deras hemsida " **** äger rätt att ändra offererade priser utan föregående avisering. Mellan **** och kund gäller avtalat pris om inget annat särskilt överenskommits. "

Menar inte dem att avtalet endast kan ändras om båda parter godtar det? De får ju ändra offererade priser men då avtalet bör vara slutfört gäller väl inte det, känns ju skumt om de kan kräva pengar i efterhand vare sig oskäligt pris eller icke.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av benja93:

Det är det jag tänkte lite grann, köpet är ju slutfört borde inte avtalet vara bindande vare sig det var fel prissatt eller inte? Som jag skrev i första inlägget, utdrag från deras hemsida " **** äger rätt att ändra offererade priser utan föregående avisering. Mellan **** och kund gäller avtalat pris om inget annat särskilt överenskommits. "

Menar inte dem att avtalet endast kan ändras om båda parter godtar det? De får ju ändra offererade priser men då avtalet bör vara slutfört gäller väl inte det, känns ju skumt om de kan kräva pengar i efterhand vare sig oskäligt pris eller icke.

som jag skrev ovan efter att du citerade, avtalet är alltid juridiskt bindande när köpet har gjorts. Om de sedan väljer att ändra priset efteråt pga att den var felsatt från början så påverkar det inte.

Av ren nyfikenhet, hur mycket pengar är det vi pratar om?

Hade iof ett liknande fall när jag köpte iPhonehörlurar på amazon, 100 styck för 10 kronor. Den ordern avbröts självklart men den avbröts innan pengar faktiskt dragits och jag hade inget faktiskt kvitto.

CPU: i5 4670k @4.5Ghz GPU: 1080 TI ROG Strix RAM: 4x4GB 1666Mhz MoBo: MSI Z87-g45 GAMING PSU: Corsair CX 750M

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av Pelegrino:

som jag skrev ovan efter att du citerade, avtalet är alltid juridiskt bindande när köpet har gjorts. Om de sedan väljer att ändra priset efteråt pga att den var felsatt från början så påverkar det inte.

Av ren nyfikenhet, hur mycket pengar är det vi pratar om?

Hade iof ett liknande fall när jag köpte iPhonehörlurar på amazon, 100 styck för 10 kronor. Den ordern avbröts självklart men den avbröts innan pengar faktiskt dragits och jag hade inget faktiskt kvitto.

Se inlägg lite längre upp, fick de för ca 400kr när de kostade ca 2000kr annars

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

Läste något intressant nu bland deras villkor:

" Vid orderläggning skickas en mottagningsbekräftelse rubricerad "Tack för din beställning" via e-post. Denna mottagningsbekräftelse utgör information om innehållet i beställningen. I samband med att ordern expedieras från **** lager, erhåller du via e-post en orderbekräftelse rubricerad ”Din order är på väg”. Bindande avtal kommer till stånd vid orderbekräftelse till kunden."

Denna orderbekräftelse har jag fått, då innebär väl det att avtalet är bindande, d.v.s. att de kan inte kräva någon "prisändring".

Läste även detta som jag måste missat lite smått tidigare:

"**** förbehåller sig rätten till ändring av samtlig information, innefattande men inte begränsat till, priser, tekniska specifikationer och produkterbjudanden utan föregående avisering. Sådana ändringar tillämpas dock inte på redan ingångna köpavtal.

Information och priser lämnas med reservation för tryck- och skrivfel, felaktigheter i angivna tekniska specifikationer, leverantörers prishöjningar samt för slutförsäljning."

Men som sagt borde avtalet vara fullbordat och deras rätt till ändring av pris bör väl inte gälla....?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Pelegrino:

På vilket sätt är företaget i ond tro? Det är de som har skapat "avtalet".

Edit: efter att ha kollat med en faktiskt jurist så hävdar hen att företaget har ingen som helst rätt att göra så då varan är betald. Som tidigare nämnt, stå på dig och säg att ni ingått ett juridiskt bindande avtal. Om de fortsätter pusha får du kolla med konsumentverket eller något.

Nu syftar jag på att köparen har handlat i "ond tro". Givetvis ska avtal följas men det finns också medel att ogilla avtal däribland finns detta med att handla i ond tro.